Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikett: övrigt
Läst 1804 ggr
Aylaaa
0

OT? - Hjälp med arbete

Hej!

Hoppas jag kommit rätt nu, och att jag kan hitta någon som vill hjälpa mig med några uppgifter jag har fått i skolan.

Frågorna är: Vad är det som driver de transnationella företagen att utlokalisera sin produktion till låglöneländer? Vad får det för konsekvenser för människorna och landet på kort och lång sikt?

Det här är allt jag kommit fram till, och är inte helt säker på att det är svar på frågorna:

Priset på de färdiga produkterna är det som gör att de flesta företag väljer att utlokalisera sina fabriker till låglöneländer. Majoriteten av konsumenterna har medelmåttig lön och kan därför inte betala hur mycket som helst för varor som kläder som produceras i t.ex. Sverige, där lokaliseringsfaktorerna är dyrare. Att flytta ut sin fabrik till U-länderna blir kostnaderna lägre med produktionen och gör att fler konsumenter kan köpa varorna.

Är inte helt säker på att detta är OT, men isåfall får ni gärna säga till :)

Ida
0

Jag tror att du har hamnat ganska rätt. Det handlar ju om att hitta de bästa produktionsvillkoren och alla företag går ju ut på att göra så stor vinst som möjligt. Därför söker man lägsta möjliga kostnad. Men en låg produktionskostnad är ju inte det enda man som företag måste ta hänsyn till. H&M till exempel, säljer ju billiga kläder, vilket så klart betyder att de har ganska låga produktionskostnader (i bla. U-länder) men de måste ju också se till att villkoren för produktionen är ok, tex. genom att man inte använder barnarbetare. H&M har en egen avdelning för att säkerställa detta, eftersom det skulle vara ödesdigert för företaget med global badwill på grund av dåliga arbetsvillkor på produktionsorterna.