Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettvarning-för
Läst 5341 ggr
precis
2009-05-11 14:03
0

Diskmaskin

Jag blir faktiskt riktigt upprörd. Det är fler och fler, bl.a. "sponsrade" Martin Timell, och nu senast en tidning som heter GoodLiving, som påstår att diska i en ny diskmaskin är miljövänligare än att diska för hand!!! ???

Okej. Det påstås att det går åt mycket lite vatten, och att den värms upp så snabbt inne i maskinen. Och att man gör av med mycket varmvatten från en rinnande kran när man hand-diskar. Det är motivationen.

Är man lite insatt i Livscykelanalyser ser man snabbt tankevurpan. Hur mycket väger en diskmaskin? Hur många kilometer transporteras den ifrån fabriken i Ungern, Kina? Hur ofta köper du en ny diskmaskin? Vad händer med dina gamla köks-apparater när du renoverar köket?

När jag handdiskar använder jag 40-50 gradigt vatten, ja, under rinnande kran den mesta tiden. Men det rör sig om 20-30 minuter per vecka för mitt hushåll. Hade jag en diskmaskin så hade kol-utsläppen för ståltillverkningen och transporten för den hem till Gävle hade varit gigantiskt. För det finns väl ingen fabrik för diskmaskiner kvar i norra sverige?

Vad tycker ni? vill ni ha tips på hur man diskar smart?

Norrann
2009-05-13 00:31
0

Tja,här rinner vattnet bara när jag fyller på och tömmer diskhon.Både diskar och sköljer i ho eller balja.Skölja är bäst att göra i kallt vatten så det gör jag.Jag tror inte heller på att diskmaskiner sparar energi.

Bjornen
2009-05-16 12:03
0

Jag använder uteslutande varmvatten uppvärmd av ved och visst krävs det mycket energi innan vattnet blir varmt men den energin är mest min egen muskelenergi. Jag gissar att jag förbrukar mindre vatten än en diskmaskin. Ibland använder jag sköljvattnet i diskbaljan för vattning av vissa växter.

Ida
2009-06-02 01:30
0

Jag har en ganska så ny diskmaskin och den är av bästa energiklass som fanns då, när vi köpte den. Jag kör den endast om den är full. Och jag sparar vatten, energi och klimat på andra sätt.