Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etiketthälsan-framför-allt
Läst 5634 ggr
Ida
2007-06-12 23:30
0

Allergi?

Många har problem med ögon och näsa nu när det är så mycket gräspollen och annat i luften.

Har du någon allergi? Använder du någon medicin, receptfri eller receptbelagd?

Sara
2007-06-12 23:54
0

Jag är pälsdjurs och pollen allergiker. Är mest allergisk mot katter och fåglar. Vilka pollen jag är allergisk mot har jag inte kollat upp men det börjar på våren och fortsätter hela sommaren.

Har nyss oxå fått en ny allergiattack så det är säkert nått nytt som spruckit ut.

Äter iaf Aerius regelbundet 1 tablett om dagen året runt samt en extra tablett när jag ska rida.

Sen har jag nasoferm nässprej och Lomudal ögondroppar plus de vanliga astmasprayerna som måste tas extra doser av när det är pollensäsong.

Sara

Ida
2007-06-13 01:20
0

#1 Jag tror det är gräs!

Min kollega på jobbet har det också oerhört jobbigt just nu och han är allergisk mot gräspollen tror jag.

Sandra76
2007-06-13 01:37
0

Är egentligen kattallergiker,men känner inget mot mina egna katter.

Sedan är jag allergisk mot något mer men inte kollat upp vad

Det började ordentligt 31 maj

Tar Livostin ögondroppar, Livostin nässpray,och citizen(nåt) tabletter…inget hjälper!!

Då jag inte vet riktigt vad det är så äter jag bara receptfritt,men hua så jobbigt det är

Bjornen
2007-06-13 11:41
0

Jag är inte allergisk mot något egentligen annat än saften från tomatplantor som ger klåda på händerna.

Men jag tål däremot växtsaften av jättebjörnloka som de allra flesta får klåda av.

Terrierlina
2007-06-13 17:48
0

Allergisk mot alvedon, morötter och röda äpplen…. annars ingenting längre, det har försvunnit :-)

Med risk för att göra någon arg så måste jag erkänna att jag tror att de flest allergier (inte alla) är psykiska…

precis
2007-06-13 19:32
0

#5 :) vad är det för psykiskt agg du har emot morötter o röda äpplen då? haha :)

jag har inte kollat men det är nåt som gör att det bränner i näsan o rinner i ögonen emellanåt. plus att riktigt starka parfymer är jobbigt, t.ex. i hissar, eller att passera den där jämrans, nya, trendiga, tvålbutiken, som ligger exakt innanför entren till vårt shoppingcenter Nian i centrala gävle.

Rickard007
2007-06-13 21:39
0

Jag har gräspollen… Äter "Loratadin" tror jag det heter.

Mandysan
2007-06-13 21:47
0

Jag har ingen allergi vad jag vet men, mina ögon har börjat rinna efter det att jag har varit ute…

Pia
2007-06-13 21:49
0

Är inte allergisk mot något, men i söndags fick jag en misstänkt släng av något. Just den dagen bara. Läste sedan att just nu är det förhöjda halter gräspollen p g a hettan och att än fler oväntat fått allergiska känningar. Läbbans:(

Bjornen
2007-06-14 09:35
0

Ofta kallar man lite överkänslighet för allergi, vilket är fel. Jag var t.ex. överkänslig för bistick när jag började med biodlingen och det svällde i 3 dagar efter ett bistick. Numera efter åtskilliga tusen bistick märker jag ingenting. Jag blir hellre bistucken än myggbiten. En allergisk reaktion innebär oftast ingen svullnad men kallsvettning, hjärtklappning, frossa och andnöd. Det är allergireaktioner som är farliga och ibland livshotande.

Terrierlina
2007-06-14 20:36
0

#6 Ha ha, ja det kan man undra :-)

AnnaLundin
2007-06-15 16:50
0

Jag har pollenallergi och medicinerar ganska ordentligt mot det

• Antihistamintabletten Aerius
  • Långtidsverkande kortisonspruta Depo Medrol
  • Ögondroppar Livostin
  • Nässpray Nasonex och Lomudal
  • Inhalator Pulmicort

OJ vad mycket det blev när man radade upp det Förvånad

Mervi
2007-06-15 20:01
0

Min dotter har allergi, hon är allergisk mot gräs och pollen, mot katter osv. Hon har fått massa mediciner men de hjälper inte fullt ut.

Hon har börjat använda MSM-pulver

och fått lindring i allergin.

AnnaLundin
2007-06-16 00:49
0

#13 Jasså, kan MSM hjälpa mot allergin också?

Jag tar MSM mot mina ledproblem, på prov just nu…

Annette
2007-06-16 19:01
0

Jag är allergisk mot getingstick, kan dö om det vill sig illa. Jag har en spruta man skall köra in i låret på sig själv samt lite annat smått & gott.

Ida
2007-06-18 21:17
0

#15 Oj, det låter läskigt! Har du alltid med dig den jämt då?

Eva_
2007-06-20 20:52
0

Jag är allergisk mot gräspollen och katter. Jag tar cetrizin tabletter, kortison nässpray och ögondroppar-livostin allt reseptfritt. Katter försöker jag bara undvika och tvättar händerna vi kontakt.

jn84
2007-06-20 23:10
0

Jag är inte allergisk (/överkänslig/intolerant) mot nåt tack och lov.

Men min pojkvän blev pollenallergiker för två år sen. 32 år utan ens en antydan till pollenallergi, men sen för två år sen täppte näsan igen helt och ögonen började klia. Kan ju hoppas att det inte blir några fler allergier. Och verkligen inga pälsdjursallergier!

bubbelbubbel
2007-06-22 12:14
0

jag är själv inte allergisk.
men jag tror jag är sympatiallergiker, mohahaha.
min sambo är galet allergisk mot gräspollen, och nyser och snorar i ett, och när han gör det, så gör jag det :P

Annette
2007-06-22 18:40
0

#16. Nej, jag är jätteslarvig med det. Egentligen borde den väl ligga i byxfickan, eftersom jag arbetar utomhus. Men den ligger oftast i bilen och så långt är det inte ens säkert jag hinner. Borde verkligen skärpa mig.

feiner
2007-06-23 03:53
0

Äter aerus mot pollen och sporadiskt under året pga eksem, tycker den är jämställd med clarityn men med en stor fördel. Man blir inte trött av den. Helt klart värt att fråga doktorn om den istället.

Ida
2007-06-23 15:04
0

Hörde idag att man kan vara allergisk mot något ämne i rödvin och att det kan vara en av anledningarna till bakfylla.

Hm, knappast, men det är ju ett bra argument om man känner sig lite risig på midsommardagen efter några glas rödtjut! Skrattande

Mervi
2007-06-24 09:51
0

Jag är allergisk mot vin men inte får jag baksmälla utan jag nyser efter ett glas. Näsan rinner och ögonen rinner och det kliar i halsen.

Jag dricker oftast inte så mycket mer en det första glaset så någon baksmälla blir det inte för mig.Flört 

Det är synd för jag gillar vin.

Loove
2007-06-24 20:28
0

Min sambo har fått DNA framställda allergisprutor. Det är en ny mera hightec variant av de vanliga allergisprutorna.

Han har svår astma som utlöses av allergi bland annat.
Pricktestet visade mycket allerig på 21 av de 24 prickarna

Sprutorna har fungerat väldigt bra på honom och han har inte kännt av pollenallergi i år, han kan nu gå in i ett stall utan att få astma, han sover om nätterna (går inte upp på toa 1-3ggr) och han har slutat snarka Förvånad

Själv är jag inte allergisk :)

Ida
2007-06-25 00:22
0

#24 Vad skönt! Hoppas att det utvecklas och blir tillgängligt för fler allergiker.

AnnaLundin
2007-06-25 01:44
0

Det har ju dessutom kommit en typ av "vaccin" mot gräspollenallergi, som är i tablettform! Grazax vill jag minnas att det hette… Jag fick veta det för sent i år, men ska försöka testa nästa år. Man måste börja med dem 4 månader före pollensäsongen…

Annette
2007-06-25 01:52
0

#24. Detta skulle jag vilja att min man testar. Han är allergisk mot både hästar och pollen.

Loove
2007-06-28 01:22
0

Hästar och pollen är ju "bara" 2 saker. Då kan han ju alltid gå till vårdcentralen och be om remiss till närmsta allergimottagning för att få en utredning om han kan få allergisprutor. Det brukar visserligen vara köer även på sånt. Men är han tillräckligt allergisk så har han chans att få sådana. 

Den typen av spruta min sambo har fått är mera "universal" vilket fungerar bättre på honom då han är allergisk mot häst, hund, katt, kanin, marsvin (hyperallergisk), hamster, mandel, morot, äpple, gräspollen, björkpollen… osv osv… det finns mera men jag kommer inte på mera just nu, plus att han har svår astma.. :)

#25..jag hoppas också att den kommer att bli billigare så att fler har möjlighet att ta del av den. I dagsläget är det endast 50 personer i sverige som får den och där vi bor i Halland är det endast 2 personer.

L

Annette
2007-06-28 14:30
0

#28. Det är inte bara hästar och pollen, men det är ju det som är besvärligast i vårt fall. Han har astma också. Tyvärr är han ganska motsträvig till sånt här, medan jag tycker man kan göra ett försök att må bättre.

bubbelbubbel
2007-07-14 05:00
0

#26, jag fick höra världens märkligaste om den tabletten, så om du kollar upp den nån gång får du gärna berätta vad dom sa till dig om den.
en jobbarkompis till mig ringde till vårdcentralen om den tabletten, hon blev vidarekopplad till ryhov i jönköping, där dom förklarade att tabletten måste tas 1 gg i veckan i 10 veckor under observation på sjukhuset, efter dom tio veckorna ska den tas 1 gg varannan vecka i 10 veckor, 1 gg var tredje vecka i 10 veckor,ect ect, (jag är inte helt hundra säker på veckorna och ggr nu..) och så skulle det hålla på i nästan ett år, tills du sen fick ta tabletterna själv..
jättekonstigt !

jag har sen läst om den i olika tidningar och det har aldrig stått nånting om det….

Annette
2007-07-14 10:29
0

Jag tror jag fick ett getingstick i veckan. Det stack till i fingret och när jag tttade satt det en geting på min tröja. Fort som attan kastade jag min i bilen och åkte till VC som ligger ett kvarter från min arbetsplats. Jag var lite snål och ville inte använda injektorn om det inte behövdes, den kostar trots allt 700:- och för säkert med sig olustiga biverkningar. Jag berättade för personalen vad som hänt, så de placerade mig i en fåtölj i väntrummet för observation. När ingenting hade hänt efter 30 min, ledsnade jag och åkte därifrån.

Undrar hur det går vid nästa stick, klarar jag det då också? Jag skall nog prata med läkaren om den där behandlingen, trots allt. Nu när jag arbetar ute hela dagarna är ju riskerna för stick ännu större. Tanken på att kvävas till döds är inte så trevlig.

AnnaLundin
2007-07-15 16:19
0

#30 Man ska ta den första tabletten i närvaro av läkare, ja. Detta eftersom man faktiskt kan få en allergisk reaktion mot allergenet som finns i tabletten.

I FASS står det så här om den;

"Dosering
Vuxna (18-65 år): 1 tablett (75 000 SQ-T) dagligen. För att patient och läkare skall kunna diskutera eventuella biverkningar och tänkbara åtgärder rekommenderas att första tabletten tas under medicinsk övervakning (20-30 minuter). Behandling med Grazax bör endast initieras av läkare med erfarenhet av behandling av allergiska sjukdomar."

bubbelbubbel
2007-07-15 17:06
0

#32, ja fast det var inte första tabletten jag menade, jag menar det första året. att första tabletten bör tas tillsammans med läkare, det kan man ju förstå, men detta var en lång utredning som pågick i intervaller om tio veckor, och pågick strax över ett år. där alla tabletter var tvugna att tas under uppsyn av läkare…
tills det att nån utredning var färdig och man sen fick ta dom själv..

aifos
2009-06-11 15:47
0

Hej! Jag är lite allergisk mot nästan allt. En akupunktur behandling kombinerat med ryggbehandling gjorde mig frisk från kattallergi i tre månader, sen kom allergin tillbaka. Jag hade problem med astma ett tag men det försvann helt när jag fick ryggen uträtad! I år är första gången i mitt liv som jag har kunnat njuta av våren. Jag har inte kännt av pollenallergin än så länge! Tack vare akupunkturen tror jag.

Nu har jag blivit mer allergisk mot min sambo, jag har inte kommit på vad det är… det kliar i svalget på nätterna om jag sover för nära honom!

Min högsta önskan är att bli fri från min kattallergi så jag ska fortsätta på alternativ behandlingar och kanske försöka få något vaccin i framtiden om det inte fungerar. Jag blir bättre med allergin när jag äter multivitaminer (ej syntetiskt framställda) och omega3 kapslar.

aifos
2009-06-11 15:49
0

Bör tillägga att jag alltid får de sällsynta biverkningarna från allergimedicinerna. Jag mår så dåligt av dem så jag tar dem bara i nödfall.