Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettkonsumenträtt
Läst 2296 ggr
KalleBanan
0

Forbetald Service

Hej ar det mojligen nagon som har nagon aning vad som galler vid foljande scenario:

En service skall forbetalas pa 12 manader. Efter forsta aret uteblir betalningen och tjansten stangs ned. Efter ett ar kommer en betalningsvarning att ar 2 inte betalts och skall betalas da upsagning inte har gjorts. Okay att betalning skall ske enligt avtal men da servicen har varit avstangd kan man ocksa havda att man betalar for en service som inte levererats.

Nagon som kan ge mig nagot tips angaende detta?

KB

Sara
0

Min första tanke är att om du ingått ett avtal så måste du betala.

Självklart tillhandahåller de inte tjänsten när du inte har betalat men felet var ditt från början, du bröt avtalet genom att inte betala.

Sara

Sara
0

Varför jag tror som jag gör är att jag hyrde en butikslokal i andra hand. Tyvärr gick mitt företag dåligt och jag kunde inte betala hyran.

Efter ett par månader byttes låset och jag hade inte tillgång till lokalen.

Jag blev ändå betalningsansvarig för alla månader tills kontraktet tog slut, även om jag inte kom in i lokalen.

Detta har varit uppe i domstolen och domen blev att jag var betalningsskyldig för hela kontraktstiden även om jag inte hade tillgång till lokalen.

Sara

Ida
0

Står det i avtalet att tjänsten sägs upp om betalning uteblir? Antagligen står det att tjänsten måste sägas upp men det tveksamma i detta är ju att de stängt av tjänsten och att du som kund därmed inte har kunnat utnyttja det du inte betalar för. Granska avtalet och kolla med konsumentvägledaren i din kommun om hon/han kan ge dig vägledning när det gäller ditt specifika fall. Hur mycket pengar handlar det om förresten?