Andrahands hyresgäst har förstört möbler.
Hej,
Jag behöver lite råd ang en soffklädsel som har blivit förstörd under tiden jag har hyrt ut min lägenhet möblerad i andra hand.
Nu när jag fick tillbaka lägenheten så hade tjejen som hyrde av mig förstörd alla mina möbler på ett eller annat sätt, men eftersom dom var så uppenbart förstörda så har hon gått med på att ersätta dessa. Men i möbleringen som ingick i uthyrningen så har hon förstört soffklädseln till min soffa. Tyget är mörkbrunt och det finns stora partier av avblekta områden, ser nästan ut som att man har försökt att bleka tyget med klorin.
Min fråga är, hur ska hon ersätta mig? vad är era rekommendationer? soffan var i nyskick och inköpt från ikea. Det stora poblemet är att produkten har utgått ur deras sortiment och går inte att få tag på längre. Den utgick för några månader sedan och var inte en gammal modell. Soffan kostade 2400kr och en ny klädsel hade kostat ca 500kr. Det finns ingen likvärdig klädsel som går att använda heller. Troligtvis enligt ikea så går det inte att färga tyget heller.
Hur hade ni gjort?
Bifogar en bild, som tyvärr inte är rättvis heller. Man ser inte riktigt hur missfärgat det är.
Det är ju en bra början att hon gått med på att ersätta dig för skadorna. Så är inte alltid fallet och är det inte reglerat i förhand kan det vara svårt att bevisa vad som fanns innan och vad som skett under uthyrningen.
Så, beroende på soffans ålder kan man göra ett visst avdrag från nypris tycker jag. Vad skulle det kosta att köpa en ny, likvärdig soffa? Och vad skulle du kunna tänka dig för kompensation för att behöva ha kvar soffan men kanske köpa en annan typ av tyg? Är det något mer som gått sönder som hon ska betala?
#0: Det är inte så att du kan hitta ett nytt överdrag här på
De har överdrag för soffor som inte finns längre.
Jag har en Tomelilla från ikea och de har de slutat tillverka, men de har överdrag till min soffa ändå. =)
Så kolla här Cilla.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.