Filmjölk, vad hände?
Jag är förvisso lite gammalmodig av mig emellanåt, exempelvis gillade jag och gör fortfarand tanken på att köpa mjölk på returglas som man gjorde i början av 60-talet. Klara flaskor för mjölk och bruna flaskor för filmjölk.
Min fundering handlar om vad som egentligen hänt med filmjölksproduktionen, själva processen? Någonting har dramatiskt förändrats eftersom man idag måste köpa den dyraste filmjölken av alla - Fjällfil, för att få den filmjölk som förr var den vanliga filmjölken.
Standardfil idag är smaklöst blask, jag köper den aldrig, men vad hände, varför blev filmjölken såpass förändrad? All filmjölk förr, oavsett om man köpte den på flaska eller på de fyrhörniga tetrapack som kom i mitten av 60-talet, smakade exakt som dagens dyra Fjällfil.
Detta är förstås ingen livsviktig fråga, jag kommer att fortsätta köpa Fjällfil eftersom den smakar som jag tycker att filmjölk ska smaka. Jag är bara nyfiken på varför den förändrades till det som nu säljs som filmjölk?
Intressant! Kan det ha någonting med hållbarheten att göra? Att de måste hålla längre nu och att därför smak och konsistens har behövt justeras? Eller kanske fetthalten? Att människor efterfrågar "lättare" produkter och att därför hela sortimentet gått åt det hållet. Vore roligt att höra vad mejeribolagen har att säga om saken.
#1 Jag tror inte att det har med hållbarhet eller fetthalt att göra. Den Fjällfil som nu produceras är ju precis som filmjölk var då när jag var liten och den har ju samma hållbarhet och fetthalt.
Det måste vara något med produktionstiden tror jag, alltså att det ska gå så fort att producera filmjölken att man har tappat något i processen.

Inget smakar som gammaldags surmjöl och tätmjölk gjord av riktig nysilad mjölk. En process som förekommer med dagens mjölk är homogeniseringen, då fettet slås sönder. Jag tror att fjällfil görs utan homogeniseringen.
#3 Jag tror inte att det har med homogeniseringsprocessen att göra. Man både pastöriserade och homogeniserade mjölkprodukterna på 60-talet också.
Jag har läst på lite om filmjölkstillverkning och det jag har läst förefaller styrka den teori jag själv hela tiden trott på, dvs att det handlar om tid.
Om man låte mjölksyrabakterierna som ska få mjölken att förtjocka sig till filmjölk, verka under längre tid, får man en bde tjockare filmjölk och skarpare filsmak.
Jag ska ta och kontakta mitt lokala mejeri här och se om jag inte kan få svar därifrån.
Kanske det också har att göra med att man ofta gör filmjölks och yoghurtprodukterna med mjölkpulver numera och inte färsk mjölk. Åtminstone fick jag information hos Arla när jag var på studiebesök där för några år sedan att filmjölk och yoghurtprodukterna gjordes på mjölkpulver.
#5 Jaha, det visste jag inte. Fick du någon förklaring till varför? Det förefaller vara en onödigt komplicerad process som kräver fler steg än nödvändigt.
Mjölkpulver väger inte så mycket = billigare transport + mjölken kan lagras länge i pulverform så man kan anpassa tillverkningen lättare efter efterfrågan, korna mjölkar ju olika bra över året.
Jag skickade frågan till Milko och fick nedanstående svar av Bertil Wennberg.
---
Förr fanns filmjölk på glasflaska och glas samt metall har en bra barriär(mycket tätt material) för att hålla aromerna kvar i Filmjölk och yoghurt.
I våra Fjällfilsförpackningar finns en liten folie på insidan som gör att förpackningen blir mycket tät och håller kvar smaken och aromerna i Fjällfilen i jämförelse med vanlig fil som har en annan sammansättning i förpackningsmaterielet vilket gör att en del av aromerna försvinner ut genom förpackningens väggar (den är mera luftgenomsläpplig).
Dessutom har Fjällfil 4.2 % fett vilket gör att den får bättre smak och bättre konsistens än vanlig fil.
---
Jaha, det var märkligt. De menar alltså att om man bytte till en tätare förpackning skulle smaken bli som förr? Kan det vara så enkelt, då borde alla filmjölksproducenter göra det kan man tycka.
Jag gissar att de tätare förpackningarna är dyrare. Pengar är nog en viktig faktor.
Fast det borde vara tvärtom. Mjölksyrebakterier jobbar med luft. Kommer ihåg min mormor som gjorde filmjölk genom att fylla på mindre skål med en blanding av mjölk och filmjölk (den som var kvar från dagen). Skålarna blev övettäckta med handduk och fick står ute över en natt. De kom aldrig in i nåt kylskåp. Det gjorde hon varje kväll.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus