Annons:
Etikettdetaljhandel
Läst 4191 ggr
Niklas
5/25/09, 11:02 AM

"Varför står mjölken längst in i butiken?"

Svenska Dagbladet har en intressant artikel om butikernas strategier när det gäller placering av olika varor i deras lokaler:

Varför står mjölken längst in i butiken?

"Kanske försöker du hålla dig till din inköpslista, men studier visar att endast var tionde konsument klarar av det. Resten låter sig omedvetet styras av alla de metoder som handeln utvecklat under åtskilliga decennier av sofistikerad beteendeforskning.

Exakt var på hyllan en vara placeras kan vara avgörande för om du kommer att välja den eller inte. Guldläget är så kallad tahöjd , strax under ögonhöjd."


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Ida
6/2/09, 1:19 AM
#1

På sätt och vis tycker jag att det är bra, för det är så mycket som jag själv glömt bort att skriva upp. Eller så tror jag bara att jag missat det. :-)

Niklas
6/2/09, 1:25 AM
#2

Det är sant. Ta mjölken bakifrån och med vänster hand. Där står den som är färskast. Eftersom de flesta är högerhänta och lata ställer de den äldsta mjölken längst fram till höger. Glad


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

HannaT
6/4/09, 12:16 AM
#3

#2 Och det gäller ju inte bara mjölk heller. Jag har själv jobbat i butik och de äldsta varorna ställs alltid längst fram.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

dualex
8/10/09, 2:32 AM
#4

Lärde jag mig när jag sommarjobbade i affär, så jag gräver alltid en bit in i kylen.

Inget nytt under 25 år i den vägen.

AnnaLundin
8/10/09, 11:23 AM
#5

Det är väl inte ett dugg konstigt att de äldsta varorna längst fram, det beror ju givetvis på att det är dessa de vill sälja först så de inte blir kvar med utgånget datum. Sen är det ju upp till kunden att läsa datummärkningen och leta reda på något färskare om det är det man vill ha.

Handlar man i butiker med stor omsättning på varor behöver man nog inte fundera så mycket, det är värre i småbutiker där det inte säljs så mycket.

Ida
8/20/09, 12:53 AM
#6

Ibland köper jag medvetet produkter med kort bäst före datum om jag vet att jag ska använda dem inom kort. Känns onödigt att de blir kvar och måste slängas. Men det beror förstås på vad det gäller och såklart enbart om jag vet med mig att de ska användas direkt.

Annons:
Hjortronsylt
8/25/09, 6:09 PM
#7

Är inte varor med kort bäst-före-datum prissänkta, så gräver även vi längre in efter nyare varor. Självklart!

Varför betala fullt pris för varor som är märkta med kort hållbarhet /halvbruna bananer / sista-dagen-köttfärs/ etc. bara för att göra butiken glad?! Det ser jag ingen anledning till alls.

Bjornen
8/26/09, 10:35 AM
#8

Mjukbröd letar jag alltid efter de äldsta och om de är det är nersatta är det bara bra. Det bör ju vara några dagar gammalt för att vara bäst. Om jag köper en limpa vill jag kunna äta av den sammma dag och inte lagra den i flera dagar. Jag skulle aldrig köpa gröna bananer som ska ligga till sig 1-2 veckor före ätandet.

Köttfärs finns bara sista dagen om de är butikspackade. Köttfärs ska säljas samma dag som den mals. Köttfärs mald på morgonen får säljas på kvällen. Köttfärs mald på kvällen får inte säljas på morgonen fast den kanske är yngre än den som säljs på kvällen. Datumet bestämmer inte klockslaget.

Alexej
8/29/09, 12:27 PM
#9

Var i ungdomstiden ihop med en kille som läste affärspsykologi. Jätteintressant. Allting i en affär är psykologiskt testad.

Alla färger, musiken, vad allting finns, form och höjd på hyllorna, åt vänster eller höger. Allt:) Vi är total styrda om vi vill eller inte:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Niklas
8/29/09, 6:22 PM
#10

Det finns en mycket intressant bok om det här. Influence heter den. Robert B. Cialdini har skrivit.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Alexej
8/29/09, 7:24 PM
#11

Kollade nu. Boken finns på svenska: Påverkan och fick bra kritiker. Ska kolla på biblan. Tycker sånt är jättespännande:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: