Vad är det med löken?
Vad är det som händer med löken som finns i livsmedelsbutikerna? Mycket sällan lyckas jag få tag på fin lök, oavsett sort.
Gul lök är nästan alltid rutten och/eller möglig
Röd lök är bättre men ofta möglig
Schalottenlök är ofta fin med möglig ibland
Vitlök kan vara antingen fin eller gammal och mjuk
Är det förvaringen i butiken som förstör löken? I så fall varför? Eller ligger löken så länge hos grossisten att den hinner bli dålig där?
Purjolök är alltid fin!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"
Det beror en hel del på hur skördeförhållandena varit och hur den har förvarats över vintern - luftfuktigheten spelar stor roll. Vanlig gul och röd lök skördas bara på höstarna och kan börja bli rätt trist så här års - om den är svensk.
#0 Jag upplever samma sak! Svårt att hitta bra lök, men oftast är storpacken något bättre. Och de ekologiska, faktiskt.

Fuktig höst innebär alltid sämre kvalitet på löken. Normalt är rödlök känsligare och är sämre hållbar än gul lök. Försäljning av rödlök är dock mycket mindre varför de kan ha lagrats på ett bättre sätt än den gula. Scarlottenlök kräver bra lagringsförhållanden för att hålla sig bra. Förpackad lök kan skadas om de förvaras fel. Lök är känslig för stötar och felaktig hantering minskar hållbarheten.
Att lök är känslig för stötar - det kan ju förklara en hel del till varför den är så dålig. Jag misstänker att lök-grossisterna inte är speciellt försiktiga när löken förpackas i de stora pappkartonger som sen fraktas till affärerna.
Kanske ska jag börja köpa lök i storpack istället, precis som Ida föreslår.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"
när jag köpt röd lök i påse om 1kg, ett par gånger, så är oftast minst 3-4 riktigt mosade och oanvändbara inne i mitten av klungan. så det har jag också slutat med nu.
jag vill gärna plocka och kunna vända och titta på varje som jag vill äta
Något jag också märkt, de senaste 10 åren har löken blivit sämre för varje år. tom så här års får man slänga varannan lök. Måste finnas en orsak till att den blivit så dålig. Kompentensen hos odlaren, hård hantering vid frakten, står i frosten på lastbryggor. Minns inte att de var så dåliga förr i tiden, dvs för 10 år sen.
När jag har turen att hitta ett bra parti, åker jag raskt tillbaka och köper upp några kilo, dvs om de inte redan tagit slut. Betalar gärna extra för bra lök.
#6 - så här års är precis före/under innevarande års skörd och det mesta av det som finns i butikerna nu är fjolårslök, som alltså är ett helt år gammal.
Själv hade jag tur vid förra årets lökskörd (trädgårdslandet), för jag använde den sista av de lökarna häromdagen och den var fortfarande jättefin. Men´flera år innan det har löken ruttnat för oss innan vintern ens varit slut, trots bra lagring. Den hann helt enkelt inte torka ordentligt då medan den var nyskördad.