Elräkningar
Har vi som el-konsumenter överhuvudtaget något att säga till om?
- Jag tycker det är jättesvårt att hålla reda på elpriserna och känner mig ständigt "lurad".
- Ska man binda sitt elpris eller?
- Vilken elbolag är billigast?
- Kan man påverka vad man väljer för el mht kolkraft och miljöförstöringen?
Några frågor som det kanske finns svar på. Hur ska man hitta rätt i denna djungel?
I somras gick mitt elavtal ut och det som var billigast för mig i lägenhet var Vattenfall. Där kunde jag välja "bättre" el till samma pris eller "bäst" el till ett lite högre pris.
Jag tycker helt klart det är en fördel att binda sitt avtal. Då vet man vad elräkningen ungefär kommer att ligga på och slipper oroa sig för höjda priser.
Här finns en sida som hjälper dig kolla upp elpriserna.
Sara
Tack! Jag ska in och kolla i morgon!
Man kan ju välja miljövänligt producerad el, fast det är ändå lite ett spel för gallerierna. Även om jag väljer el från ett bolag med vind- och vattenkraft så kommer jag sannolikt få el producerad i kärnkraftverket i Oskarshamn in till mitt hus, för det är ju inte direkt så att man får nya elledningar direkt från vindkraftverken. Utan all el pumpas ut i elnätet och sprids till användarna.
# 3 Poängen är att ju fler som väljer miljöel, ju större procent av företagets inköp av miljöel görs.
Så om 50 % väljer miljöel så köper företaget in 50 % miljöel.
Sara
#4 - absolut, visst är det så (får man hoppas, det går ju inte att kontrollera…)
Fast det hade känts bättre om man hade vetat att just den ström jag själv konsumerar kommer från vindkraft…
Tittar man på elräkningen så är ju själva elen inte så dyr jämfört med alla andra avgifter som tillkommer…
/Maria
# 6 - Precis! Det är moms, det är certifikat och det är abonnemang.
Nog känns detta som om vi konsumenter inte har ett dugg att säga till om!