Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettbojkott
Läst 5371 ggr
irode
0

Arla’s monopol - NEJ TACK!

Jag läste i tidningen att Arla nu har ingått avtal med Coop om att vara monopol-leverantör av mjölkprodukter till Coop i Skåne.

Tidigare har Arla ingått liknande kontrakt med City Gross och Netto. Snart är Arla enarådande på svenska mjölkprodukter. Det kommer att gå ut över kvalité och sortiment! Efter min mening mäter Arla bara kvalité i hur mycket de tjänar på produkten.

För några år sedan gjorde Arla en motsvarighet i Danmark. Konsumenterna blev jätteförbannade och protesterade genom att bojkotta Arlas produkt i affären.
Det gynnade små kvalitetsmejeri som därmed växte sig starka i konkurrensen.

Jag hoppas att svenska befolkningen är lika starka att pressa Arla genom att välja köpa kvalitetsprodukt från mindre mejerier.

Jag kommer inte att handla mycket i Coop i framtiden!

:-) Inge - tillfälligt på besök fra Kolhydrater

Sovgott
0

Jag köper mejeriprodukter från Falköpings mejeri. Jag gynnar hellre mindre företag än stora giganter.

AnnaLundin
1

Ica är än så länge fria, där finns många leverantörer av mejeriprodukter.

Sen är jag glad att jag ändå till största delen köper mejerivaror från Emåmejeriet, en uppstickare i Småland. Hade bara varit ännu bättre om det varit ekologiskt också…

Deras varor finns även att köpa på vårt lokala Citygross…

Ida
0

I Stockholm finns sällan andra alternativ än Arla.

[Theriss]
0

Jag kommer inte köpa några Arlagrejer iaf. Är ju bara pengarna som styr för dem.

Ida
0

#4 Det är väl inte så konstigt att det är "pengarna som styr"? Hur ska de annars driva sitt företag? Mejeri som välgörenhet låter inte som ett bra alternativ.

[Theriss]
0

Javisst det låter möjligen dumt och det är kanske klart man tar det billigaste, men om ingen köper varorna sen hade det väl varit bättre med det dyrare alternativet kan jag tycka.
Men jag tänker mer på det här med miljön angående transporter etc. Skånemejerier är ju aningen närmare än Arla. Men vem bryr sig om miljön, de får ju mjölken billigare.

Ida
0

#6 Jag trodde du menade att det var för Arla som pengarna styr för. Du menar att Coop valt Arla för att de är billigare? Det är möjligt. Är man emot det får man helt enkelt se till att handla någon annanstans, där lokala mejeriprodukter fortfarande prioriteras. Jag kan tänka mig att Hemköp har det till exempel.

EmmaG
0

Liksom #1 köper jag ifrån Falköpings.. Vilket kan ha å göra med att jag bor i staden *S*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Bjornen
0

För ett kort tag sedan sa Arla ensidigt upp transportavtalet med Milko. Tidigare samkördes Arlas och Milkos produkter åtminstone till de flesta butiker. Dessa upphörde under hösten eller tidiga vintern och nu förstår man varför när avtalet mellan Konsum och Arla har upprättats. Detta avtal innebär sämre service till små butiker med färre leveransdagar och längre tid från beställning till leverans (1 dags förlängning).

Som tur kommer flera mindre butiker att ändå välja Milko mjölk.   

Tanken från Arla sida är att alla butiker bara ska sälja Arla mjölkprodukter utom inom Norrmejeriers distrubitionsområde.

Troligen kommer Dalaupproret innebära att Arla råkar ut för en bojkott som när Citygross skrev ett liknande avtal.                      Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.

Tom-B
0

Tänk på att Arlas mjölk visserligen, enligt utsago, köps från skånska bönder, men sen transporteras den till Jönköping, och så tillbaka till Skåne. Miljövänligt? Knappast.

Dessutom behöver väl Arla pressa sitt pris för att ta marknad i Skåne, samtidigt som man sänker priset för mjölkproducenterna i sitt "ordinarie" område i mellansverige. Sänka priset i ett område för att konkurera ut på på annat.

Och färre mjölkproducenter i Skåne, desto färre kor som tar hand om betesmarker och änger. Mer igenväxtning.

SKRIV PÅ PROTESTLISTAN! Se länken nedan. 

Gå in på länken nedan och skriv på protesten.

Hjälpt till att rädda Skånemejerier så vi kan behålla vår skånska mjölk i våra skånska affärer!!! Säg nej till Arla och köp Skånemejerier i stället !!!!

Vi behöver jobben i Skåne + värna om vår luft.

Sprid vidare detta till era kontakter.

http://www.jatillskanemejerier.se/?site=ja&till=skanemejerier&fakta=startsidan&info=startsidan

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[Anna-N]
0

Här har vi både Arla och Milkos produkter i flera butiker. Väljer dock Milko - då man måste värna om de lokala, såklart!

Bjornen
0

Vad jag sett så har Arla ökat användningen av de miljövidriga plastlocken på mjölkförpackningarna. Jag köper inte sådana alls då är jag hellre utan.

AnnaLundin
0

#12 - Plastlocken är tveeggat. Visst är det ett resursslöseri utan dess like, men samtidigt gör det att förpackningen blir betydligt lättare att hantera för handikappade, t.ex reumatiker med svåra handsmärtor…

Bjornen
0

Förr fanns det ett bra hjälpmedel för handikappade för att öppna mjölkförpackningar som kunde återanvändas många gånger. En stor nackdel med plastlocken är att det är omöjligt att tömma en kartong med yoghourt utan att slakta förpackningen med en vass kniv. Dessutom ska man inte blanda olika material som försvårar återanvändningen av material.

[Anna-N]
0

Varför ska man ha platslock på mjölklitrarna? Det går ju att försluta ändå, som vi har på våra…..
Fungerar ju bra och är dessutom inte svåra att öppna om man har svårigheter med det.

Ida
0

Jag har aldrig sett plastlock på mjölk…

Sovgott
0

Skånemejeriers låglaktosmjölk har plastlock. Men Arlas mjölk har inte plastlock vad jag vet?

AnnaLundin
0

Det är rätt länge sen Arla började sätta plastlock på mjölkförpackningarna, likadana som t.ex Godmorgonjuice.

Insåg just när jag letade efter en bild, att de har börjat testa en ny variant av denna förpackning. http://www4.arla.se/Default____22144.aspx

irode
0

Plastlock eller inte plastlock - det är monopolet som är problemet!!!

Om Arla lyckas köpa ut all konkurrens är vi som konsumenter illa faran!

Så min uppmaning är: köp produkter från mindra och lokala mejerier. Fråga efter det i din butik om där bara finns Arla kvar!

AnnaLundin
0

#18 - jag såg faktiskt i går att min lokala Icabutik hade utökat mjölkleverantörerna i stället… Dvs de har börjat ta in Åsensmjölk också (hette den så?), den skånska mjölken i plastdunkar. Och notera då att vi finns ca 20 mil från Skåne.

Norrann
0

Här i norr har vi många leverantörer att välja bland och jag köper alltid mejeriprodukter från Norrmejerier,självklart.

Rosan
0

Jag flyttade norrut och saknade Arlas enorma utbud av ekologiska produkter jättemycket. Det är de verkligen bra på. Det var som att komma till ett ekologiskt u-land, här fanns bara ekologisk mellanmjölk. Sen kom fet filmjölk och nu lättmjölk. Nu tar affärerna in lite mer av Arlas och även Milkos produkter så det finns lite mer att välja på. Så jag gillar Arla Glad men inte monopol…

Ida
0

#22 Håller med. Gillar också Arlas ekologiska sortiment. Jag köper alltid ekologisk mjölk och då är det ju rimligt att man även vill ha ekologisk grädde, när man väl ska använda det. Det finns inte överallt, men om det finns så är det Arla.

irode
0

#22+#23: Andra producenter leverar ekologiskt sortiment - om vi som konsumenter får möjligheten att köpa det.

Därför får jag uppfordra alla att förfråga i butiken efter lokallt producerade ekologiska mjölk- och gräddprodukt i stället för att låta sig nöja med Arla.

Rosan
0

Jag hörde av mig till Norrmejerier om detta och de kunde bara beklaga men sa sig inte ha möjligheter att göra mera i nuläget… Så de har grädde, mellanmjölk, lättmjölk i nuläget.

Det finns tydligen hinder fortfarande…

RuiXue
0

Jag köper bara från Skåne mejerier eller ett annat litet skånskt mejeri som inte har homogeniserad mjölk, och som är i praktiska plastdunkar. Hos mina föräldrar finns bara Arla, så där blir det Gammaldags mjölk för det är den enda goda Arla mjölken. Arla's mjölk i Danmark är god dock. Smakar som riktig mjölk och inte blaskvatten som i sverige.

Jennie

Tom-B
0

#25. Det är nog Arla som ställer upp regler (obekräftat!).

Men nu har jag erfarit att Skånemejerier söker, eller redan anskaffat, bönder i Hjotrakten (tror jag) för att producera ekologisk mjölk. Beklagligt!

Där har vi transporterna igen!

Tom

[peter54]
0

Vi handlar Gefleortens mejerivaror, Arlas går ju inte att öppna utan verktyg.

Den enda gång jag köper från någon annan producent är när jag vill ha filmjölk, då köper jag alltid Milkos Fjällfil.

Det är den enda filen som smakar som den ska. All annan filmjölk tycker jag har blivit fullständigt smaklös och dessutom är den bara blask.

Farwuq
0

Numera är det så lyckligt att Netto åter har Skånemejeriers mjölk här i Lund. Själv köper jag annars mjölk i tvålitersdunk, den sk. Åsens gammeldags, även den lär vara från Skånemejerier.

Butiksföreståndaren på "mitt Netto" sade till mig att det varit en makalös proteststorm från kunderna och att han nu var glad att saker var åter till det normala.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tom-B
0

Äntligen lite Konsumentmakt!

Tom

Farwuq
0

Jo, det morrades rejält på de flesta håll här i Skåne. Bara tanken att köra mjölk hela vägen från Jönköping till Skåne fick kunderna att gå i taket.

Elshira
0

Själv köper jag mjölk från "De sju gårdarna" en liten loka uppstickare där änsålänge 7 mjölkbondar gått ihop i protest mot arla och för att få närproducerat. En liter kostar ca 1 kr mer än arlas mjölk, men 1 kr mer eller mindre för en förpackning bekommer i.af inte mig =)

Hakuna matata!

Farwuq
0

En kr/litern kan det vara värt att snuva Arla.

Flört

Tom-B
0

Elshira!

Var finns dessa "De sju gårdarna"?

En krona låter inte så mycket, och även jag med dålig pension skulle kunna tänka mig att köpa detta. Men jag gör av med 1 liter på 3-4 dar. Det är annat för en stor barnfamilj och för "fattigpensionärerna". Tyvärr!

Tom

Elshira
0

De är lokala i Upplandsområdet, vet dock inte hur långt de levererar men här kan du läsa mer om dem. Mjölken är både krav och sigillmärkt =)

http://www.sjugardar.se/default.aspx

Hakuna matata!

IdaT
0

Även jag köper mjölk från Sju gårdar, dom har även hjällp at det större mejeriet Gefleortens mejeri att packa mjölken i tetror, så den åker inte så långt från gårdarna innan den kommer tillbaka till butikerna.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.