Billigare läkemedel
Samma effekt men billigare pris - PLUS jämförde ikväll värk- och allergitabletter av olika slag.
Exempelvis kostar Clarityn (allergitabletter) 6,20 per dagsdos medan konkurrenterna kommer ner i priser som 1,20 för samma mängd substans. Det är alltså samma effekt, men konkurrenterna har släppt billigare produkter sedan Clarityn misst sitt patent. Detsamma gäller olika typer av värk-gel som Zoon och Voltaren och migräntabletter som Eeze och deras konkurrenter. Du kan alltså få samma effekt men köpa en betydligt billigare produkt.
Apoteken ska ge billigare alternativ på begäran och enligt min erfarenhet gör det även det.
Hur är era erfarenheter? Köper ni "märkesmedicin" eller tar ni det biligare alternativet?

Jag är lyckligt lottad så jag använder ingen medicin. Dottern inhalerar vid behov, men jag har aldrig undersökt priserna på de produkter hon använder.
Det är till och med så att när man får läkemedel på recept så SKA apotekspersonalen byta ut det mot det billigaste alternativet, såvida det inte står tydligt på receptet att det inte får bytas ut. OM det inte står något sånt på receptet och man ändå vill ha ett dyrare preparat så får man betala mellanskillnaden själv och den ingår inte i högkostnadsskyddet.
Säjer Anna, som knappt använt medicin tidigare, men som numera är inne på sitt andra frikort…
#2 Bra att veta! Det gäller alltså såväl receptbelagd som receptfri medicin.
Oj, gammal tråd :)
Jag som använder ganska stora mängder paracetamol (maxdos), har haft recept på det och då valt att byta Alvedon mot Pamol då Pamol har bättre effekt på mig. Dessutom en liten miljö/skräpaspekt; Alvedon är styckförpackade (blister) medans Pamol finns lösa i burk. Intalar mig att det är bättre för miljön även om jag är tveksam
Betalar gärna mellanskillnaden som senast låg på 50 öre för 100 tabletter. Handlar alltså inte om några summor för mig.
För ett tag sedan strulade dock recepten (läkaren tog hastigt och lustigt tjänstledigt x antal veckor), fick då köpa paracetamol receptfritt (hade recept kvar på mina andra tabletter) jisses vad dyrt det var!
Tog då det billigaste som var Panodil. Pamol finns inte receptfritt, skulle ha kostat på mig det annars.
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag har använt det dyra preparatet Imigran i många år mot migrän men får numera Sumatripan och jag tycker det är positivt. Samma verkan men mycket billigare.
/Maria
Jag har också haft Imigran mot min migrän i flera år. Men på senare tid så har jag inte orkat förnya receptet och får ändå inte prova Imigran sprutorna trots att jag klart och tydligt säger till min läkare att tabletterna är för långsamma, så den senaste tiden har jag kört med receptfritt och det har funkat lika dåligt och långsamt som Imigran tabletterna. Imigran funkar för mig, men tabletterna tar en evighet på sig att ens börja verka!
Jennie

blev överraskad igår när min mor som jobbar på dosapotek berättade för mig att dosrullarna blev billigare att göra än att ge vanliga burkar till patienterna. då kostade pillerna inte många öre styck.
#7 Tror kanske det blir lite mängdrabatt. Möjligt att de delar burkar mellan flera olika patienter eller nåt
Eller att det köps in i bulk och sen delas upp till de olika patienterna. Ju större förpackning desto billigare brukar ju varje vad det nu är i förpackningen bli.
Jennie

de har maskiner de häller pillerna i, sedan doseras det i påsarna osv. ganska häftigt att se faktiskt.
Jag har bara använt påsarna under tiden jag jobbade inom hemvården. Har dock aldrig sett hur processen går till
Jennie
#7 Tycker att det låter konstigt att dossystemet verkligen blir billigare,om alla medicinerna användes kanske det är så. Men nu är det massor med mediciner i påsarna som följer med år ut och år in och bara kastas,hade det varit recept istället hade dom medicinerna aldrig hämtats ut.
Är oxå lite skeptisk till billiga kopior ibland,det aktiva ämnet är visserligen samma men inte övriga ingredienser och det kan bli problem. Kopian kan innehålla något som personen inte tål som inte finns i orginalet,det är inte heller alltid att det ger samma effekt som orginalet.
~ mayolica ~

#11 visst slängs det mycket dosrullar. men ´jag vet själv hur det såg ut hos min farmor när hon dog. hur mycket medicin som helst som inte ens var använd. de tar ut medicin, även om det inte behövs.
jag arbetar oxå på apotek och vi får tillbaka så otroilgt mycket mediciner, näringsdrycker och livsmedel så det är skrämmande. livsmedel och näringsdrycker behöver man ju. men skickas ändå tillbaks?
Jag kollar jämförpriset och verksam substans,finns ju även innehållsförteckning att läsa.Köper den billigaste värktabletten,den fungerar lika bra om man som jag inte har någon allergi och bara äter den ibland vid förkylning etc.