Butik Hemlängtan
Hittade precis en jättekul idé på internet! Butik Hemlängtan säljer svenska produkter via internet till utlandssvenskar. Här kan man hitta en hel del svenska produkter såsom snus, Kalles kaviar, Kexchoklad och Wasa-knäcke.
Kul idé tycker jag, vad tycker ni?

När jag bodde på Filippinerna beställde jag ett par gånger från dem. Mycket för att det var en så smart idé. Och för att jag greps av längtan efter Häxvrål.
#1 Jaha, hur fungerade tjänsten då? Tog det lång tid att få varorna?
När jag bodde i Spanien fanns det faktiskt en "svensk butik" vi åkte till ibland (larvigt va?), men hade det inte funnits hade jag säkert kunnat tänka mig att beställa på nätet.
Spanien ligger i och för sig inte så långt bort och har inte heller så annorlunda matkultur. Dessutom beställde jag från familj och vänner som kom och hälsade på då och då… :)

Jo det tog rätt lång tid. Men det berodde mest på den nyckfulla postgången på Filippinerna. Sedan flyttade vi till Malaysia och där finns en Ikea-butik som kunde tillhandahålla allt som hemlängtan krävde.
Men öht är idén att rikta in sig på sina landsmän god. Har noterat här i Stockholm att utländska affärsinnehavare börjat med litet lager av det som de vet deras vänner saknar. Precis som Hemlängtans koncept.
Vi var i Tensta centrum, utanför Stockholm, för några veckor sen. Det var nästan som att komma utomlands. Den stora matvarubutiken hade nästan inga varor vi kände igen, däremot många andra spännande saker.
Vänliga hälsningar
Niklas
Vi har många sådana butiker här i Eskilstuna. Vi har en butik som säljer endast turkiska matvaror och kryddor, en butik som bara säljer importerade prydnas-saker och mat ifrån indien och många fler butiker med länder som teman. Det är både roligt och billigt att handla i dessa butiker. Det finns många fynd man hittar. Desutom är turkiskt ris mycket godare än den man köper på hemköp. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
#4, #5 Vad har ni provat på från dessa butiker? Något särskilt intressant och exotiskt?
Skriv gärna ett nytt inlägg om det, det finns säkert många som handlar på liknande butiker.
#6: Jag köpte ingenting. Det var lite för spännande för mig. :-) Nej, men jag var inte där för att handla utan fördrev tid medan vi väntade på en reparation.
Vänliga hälsningar
Niklas
Strålande koncept. Jag har ganska många utländska läsare av min blogg, och de undrar ofta var de kan köpa svenska varor. Praktiskt!

#8 Och glöm då inte Ikeavaruhusen som svarar för Sveriges största matexport.
#9 Visst är det faschinerande!? :)
Man blir till och med lite stolt när man går på Ikea utomlands och alla sitter och festar på köttbullar med lingonsylt…
Christina - nej, det visste jag :) Och det verkar de flesta som mailar också veta, men det finns inte så himla många Ikea i t.ex. USA, så många har lite långt :)
Jag brukar handla lite mat i utländska affärer. Det är mycket billigare och godare. Desutom finns allting i stor-pack. 15 Kg basmati ris för 105:- finns inte att handla på varken lidl eller hemköp. :-)
Sedan finns det fina prydnads-saker at köpa till billiga priser. Har dom desutom REA, så är det verkligen REA. Går man till hemköp, finns det erbjudande på 5:- rabatt på en vara, medans ma i dessa butiker bara betalar halva priset på det tidigare. Man kan göra många fynd, specielt de sista dagarna innan julafton. Jag hade tänkt köpa en massa leksaker från en utländsk affär. En precis likadan cross-leksak som de har på BR Leksaker för 39:-, kostade endast 20 kronor och halva priset. 10 kronor styck. Men tyvärr han jag inte köpa någonting. :-)
Det enda jag inte tycker är bra med dessa affärer, är deras hantering av bröd. Det går nämligen inte att äta bröd som går ut dagen efter. Alltid är det tort och man blir inte mätt på dem heller.
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson