Vilka rättigheter har vi?
Vi är en väldigt liten förening (11 medlemmar) i vårt stall.
Vi påbörjade en installation av ett brandlarm för ungefär ett år sedan och för en vecka sedan blev det klart. Larmet innebär, förutom kostnaden för själva larmet, även ett telefonabonnemang hos Telia och ett avtal med Securitas på två månader.
Redan från allra första början förklarade jag att det är dammigt i stallet, att vi sopar hela stallet två gånger om dagen och att det inte får reagera på dammpartiklar. Först undrade installatören om vi kunde vattna alla gångar innan vi sopar, men det är en omöjlighet och det förklarade jag för honom.
Så han installerade ett larm som skulle fungera.
Jag har vid flera tillfällen också frågat om risken för falsklarm, dels för att hästarna blir skärrade när larmet går i gång och dels för att vi begärt att brandkåren ska larmas direkt om larmet går och då vill vi inte ha några falsklarm eftersom en enda falsk utryckning skulle få vår ekonomi att kapitulera totalt. Installatören hävdade att risken för falsklarm är minimal, går larmet så brinner det!
Under den här veckan larmet har varit igång har det redan gått två falsklarm.. Ett direkt efter sopning (som inte dammade särskilt mycket) och ett kvart över sex på morgonen med alla hästar inne utan att någon kommit till stallet än. Nu har vi kopplat bort tjänsten att få ut brandkåren direkt så falsklarmen stör inte mer än att någon måste åka upp och stänga av.
En av hovslagarna i stallet är även brandman och enligt honom är de detektorer installatören satt upp värdelösa i ett stall då de är alldeles för känsliga för dammpartiklar..
Så min fråga är, vilka rättigheter har vi? Vi har inte fått någon faktura än, men vi vill ju verkligen inte betala för något som inte fungerar?! Och om det nu är så att detektorerna är för känsliga, kan vi kräva att han kostnadsfritt byter ut dem till andra (som vi självklart betalar mellanskillnaden för om de är dyrare).
Givetvis kommer vi det låta gå ett tag för att se om installatören kan lösa problemet på något sätt, han menar att man får vänta sig en jobbig inkörningsperiod.
Men om det inte går att ordna så är det bra att veta vad vi kan och inte kan kräva.
Kontakta företaget och berätta hela historien. Jag skulle ta den text du har här ovan och adressera den till VD och marknadschefen i ett mail. Det löser sig säkert.
#0 Vad säger villkoren i offerten, som jag antar ni fick före arbetet påbörjades?
Ni ska omgående bestrida fakturan om den kommer, men före den kommer så vore det klokast att omgående reklamera produkten (larmet) som inte fungerar enligt önskemål.
Ni har flertalet gånger påtalat att larmet inte får falsklarma pga damm, vilket ni därefter fått klartecken för att det inte kommer att göra. Alltså, en felaktig produkt har installerats eftersom det nu visar sej att den ju faktiskt falsklarmar ändå!
Bestrid och reklamera, är mitt råd.