Spara energi
Visste du att energiförbrukningen för att koka upp vatten sjunker med 80% om man har lock på kastrullen? Eller att en frys drar mindre energi när den är välfylld än när den är halvfylld?
Dessa och många andra tips finns att ta del av på Energirådgivningens hemsida. Där kan du också enkelt beräkna ifall din lägenhet ett ditt hus drar mycket eller litet energi.
>> Länk till tipsen på Energirådgivningen.se
// staffan
Toppenbra länktips! Det är mycket man inte tänker på men som har stor betydelse för engergiförbrukningen.

Det finns nog mycket man kan göra i huset om man bara tar sig tid att leta efter "energi bovar" Tänker prova en liten mätare som ger besked på faktisk förbrukning. Återkommer när jag har provat den!
Stefan - Modellbyggare

Jag önskar att vår familj stängde av de elektriska apparaterna ordentligt, inte bara med stand by knappen. Men det slarvas det med, det är bara jag som gör det.
En frys förbrukar jättelite el om den är helt avfrostad, tom och avstängd också :) hehe
Vattenkokare, doppvärmare eller mikro bör man också använda för att snabbt koka upp vatten.
Att ha en tv eller dator stå på ett år på standby är pyttelite el om man jämför med t.ex. ett kylskåp som har trasig list kring dörren eller en kran som står o droppar.
Och tänk också på att lågenergiglödlampor och lysrör drar relativt mycket ström just när man knäpper på den… så knäpp inte av dom för ofta om du tror du ska ha lyse snart igen.
alla droppar små… kan bli till en stor å…
Vattenkokare är guld värda =)))
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.