Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettövrigt
Läst 2416 ggr
Staffan
0

Gemensamma inköp

Egentligen tyckte jag att Letsbuyit hade en fenomenal affärsidé;
att samla folk som är intresserade av att köpa samma produkt och sedan vända sig till olika tänkbara leverantörer och kolla vilket som är det bästa pris de kan ge på säg 400 platta TV apparater av en viss modell och ett visst märke.

Tror ni att Letsbuyit eller ett liknande företag kommer tillbaka och tillhandahåller den här servicen gentemot oss konsumenter?

Mvh // Staffan

StefanW
0

Det vore bra, för det går ju att förhandla fram ett mycket bättre pris om man gör en stor betällning vid ett och samma tillfälle. De flesta handlare gillar nog också det, för det är ju som med förbeställningar, då vet de att varan försvinner så fort den kommer in och blir inte någon "hyllvärmare"

Stefan - Modellbyggare

Ida
0

Vi skulle kunna göra på samma sätt här om vi blir en stor skara medlemmar! Det finns många möjligheter till prisreducering om man har möjlighet att köpa ett stort antal produkter tror jag.

Bra idé! :)

johan
0

Problemet med fler smarta e-handelstjänster var nog att dom var för tidigt ute. Det skulle säkert fungera bättre idag när vi handlar mer på nätet.

Mvh // Johan

Ida
0

#3 Ja, Johan skulle inte du fixa en sådan här?… ;)

(För du har väl inget annat för dig…Flört)

Christina
0

Hurra för gamla goda kooperationen! Undrar vad vi får för pris om vi köper t ex 200 av den här bärbara datorn som jag gripits av ett omåttligt begär till?

Ida
0

#5 Wow, vilken snygg dator! Vore vi lite fler medlemmar här skulle man kunna kasta ut en fråga och höra sig för. Det är mycket möjligt att det räcker med att köpa endast ett fåtal för att få ett bättre pris.

Ser fram emot lanseringen av den här sajten och hoppas på att det trillar in en del medlemmar framöver. Då skulle vi kunna jobba mycket mer med att köpa in saker tillsammans och det vore ju toppen för alla! :)

Christina
0

Kanske ska vi be om ett par provex för att se om de håller måttet, innan vi går vidare ;)

Förr i världen var jag rätt engagerad i kollektiva inköp. När mina två barn var små, var vi sju familjer i huset som alla hade blöjbarn. Vi fick blöjor levererade hem till fastigheten i jätteförpackning och det var en stor besparing. Likaså gjorde vi med hushålls- och toapapper och en del andra förbrukningsartiklar.

Även på dagis organiserades kollektiva inköp av de rätt dyra, men nödvändiga Graningekängorna, som alla barn förväntades ha. Finns de fortfarande?

Ida
0

#7 Oj, då är ju du expert inom området! :)

Du får gärna hålla i, eller ta initiativet till inköp här på sajten också. Av distributionsskäl kanske det blir svårt med den typen av varor, men med kapitalvaror som datorer blir distributionen av dem helt säkert ganska billig i jämförelse med vad man kan tjäna på det.

Här sprudlar det bra idéer! Jag får se till att dra ihop en massa aktiva medlemmar här så ska vi säkert få till stånd ett sådant inköp tror jag.

Christina
0

Du har alldels rätt i att det måste vara någon typ av kapitalvara som vi ska samordna inköp av. Och  inte för tunga eller skrymmande grejer, eftersom leverans bör ske till en plats och vidaredistribueras av oss själva på egen bekostnad.

Ida
0

#9 Låter bra det. Inga möbler alltså… ;)

Elektronikprodukter skulle helt säkert funka, typ datorer, mp3 eller gps kanske. Mobiler är en annan sak som kanske skulle gå hem.

Designprodukter skulle jag också kunna tänka mig att man kan förhandla ner priset på, danskdesign.nu har snygga Steltonsaker bland annat.

StefanW
0

Jag tycker vi spinner vidare på idén…

Stefan - Modellbyggare

Ida
0

Vi skulle behöva ett ganska högt medlemsantal dock för att få en sådan funktion att fungera smidigt. Men det kommer förhoppningsvis med tiden… :)

Anne
0

Letsbuyit var helt underbart. Köpte min första Palmpilot genom sajten, och två svindyra kock-knivar som helt plötsligt var nästan gratis. (Nåja.)

Christina
0

#5 #6 Skrev till distributören och bad om offert på 10, 20, 50 ex. Få se om jag får nåt vettigt svar.

Ida
0

#14 Toppen!

Då får vi dra ihop ett ordentligt medlemsantal här och se hur många som är intresserade av att "haka på" om vi får ett bra pris!

johan
0

16.000 kr exkl moms för en dator som inte har speciellt bra hårdvara? 16mb video ram, 512 ram, bara 801.11b trådlöst nät?

Det är ju specs för en dator från 2002…

Gå inte på att den är snygg och lätt. Ni kan få brutalt mycket bättre dator i samma viktklass för samma pengar.

Mvh // Johan

Christina
0

Va - vilken då Johan? Jag har iofs en Fujitsu Siemens AMILO Si 1520 men den är gråååå och väger 1,7 kg. Fast den ÄR bra. Och jag fick den i födelsedagspresent av maken nu i nov, så han blir nog ledsen om jag byter.

Vad tror du om Asus - den i Pink Leather?

johan
0

Sony Vaio är ju jäkligt snygg, men ännu fyrare. Fujitu Siemens har en riktigt liten också. Minns inte vad den heter.

Dell har några riktigt små också i Latitude-serien. Dell och HP är förmodligen billigast tror jag.

Mvh // Johan

Ida
0

Jag har en IBM Thinkpad (bla bla bla) vet inte mer vad den heter, men den är liten, typ 13 tums skärm och väger endast 1,24 kg. Det som är bra är att man kan stoppa ner den i handväskan - behöver inte speciell dataväska till den.

Hårddisken har dock kraschat en gång, men nu är den vid liv igen… :)

Varför kan de inte vara snygga, lätta och ha hög prestanda på samma gång? Det borde finnas fler ormskinns- och rosa datorer tycker jag.

StefanW
0

#19, lite skämtsamt, varför inte lackera den som en del gör med sina stationära datorer (och målvaktsmasker m.m.)? PC för alla nr 9 2006 hade en artikel, kan vara en tanke då det är svårt att hitta en med bra prestanda och samtidigt ser bra ut!

Stefan - Modellbyggare

Christina
0

Ïofs är min Amilo som jag nämner i #17 ganska liten. Exakt stor som en A4 och går ned i de flesta handväskor. Skyddsväskan till datorn av av typ tajt strumpa. Kanske jag skulle ta och lackera den?

johan
0

Här är en liten snygg sak från Dell på 1,36 kg. :) Den är inte rosa, men den är liten och helt ok prestanda.

>> Dell Latitude D420

Mvh // Johan

Ida
0

#22 Åh, den verkar ju toppen! Inte rosa såklart, men helt ok ändå. Jag kommer nog aldrig att kunna återgå till en laptop av "normal" storlek igen. Jag har vant mig med min lilla lätta som man kan stoppa ner i handväskan och så kommer det troligtvis förbli.

Dell är för övrigt helt säkert förhandlingsbara vad gäller pris tror jag.

precis
0

www.kundkraft.se
Gemensamma offertupphandlingar för hushållsel. Jag har varit med där i 5-6 år. Dom sköter allt pappersarbete och byte.
Med dagens sms och internet-teknik borde det vara skitenkelt att göra liknande anbudsförfaranden när det gäller alla möjliga standardvaror, allt ifrån 1liter mjölk o 2 liter fil per vecka från Arla eller den lokala mejerieföreningen. Det skulle kunna förenkla, samordna och minska på en massa transporter också.

Ida
0

#24 Ja absolut. Blir kanske krångligare med färskvaror, men det finns så mycket annat som skulle kunna köpas in i större mängder. Det är en av visionerna med den här sajten, vore kul om vi så småningom kunde arrangera sådana inköp mellan oss medlemmar och på så vis spara en hel del pengar. Konsumentmakt på högsta nivå! :)

precis
0

#25 nu tänkte inte jag i första hand på min plånbok, utan på tids- och energi-vinster i företagen… som kanske är den viktigaste punkten att pusha på om man vill sälja in ett sånt här förslag till ett företag.

Ida
0

#26 Kostar det något att vara med där?

precis
0

Kundkraft är helt gratis. Och det blir inga faktureringsavgifter eller nåt.
När man anmäler sig så placeras man i en kommande upphandling 2-3 månader fram i tiden, och är konstant med i samma månads upphandling följande år (om man inte går ur) Så man bör välja noga vilken månad som elpriset brukar vara lågt.
Företagen som "tävlar" i en omvänd auktion om kunderna börjar på ett maxpris (som kundkraft sätter) och bjuder sen under varann för att få kontraktet. (ca 4,600 elkunder är med i "min" månadsauktion, minst 145.000 medlemmar totalt sett).
Kundkraft och det vinnande elbolaget sköter om bytet och uppsägning från ditt gamla elbolag gratis också. :)