Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettgaranti-och-försäkring
Läst 5308 ggr
Mitralis
0

Trasig mobil

Köpte en mobiltelefon från CDON för ett år sedan.
För ca två månader sedan så dog den under natten, utan att jag gjort något, ganska nyladdad var den också. Skrev till CDON och fick en klisterlapp med adress till ett serviceställe som heter ANOVO. Skickade iväg den och sedan fick jag tillbaka den helt tom. Alla telefonnummer, kort och sms var borta. Inte nog med det. Alla program med spel, bilder och ringsignaler som kom med orginaltelefonen var också borta. Kan inte heller MMSa längre.
Skrev och klagade. Det visade sig att ANOVO inte gjorde säkerhetskopior fast jag fick svara på en fråga om jag ville ha den säkerhetskopierad eller inte.

Nu är det ett dödläge för CDON vill inte ta ansvar för det ANOVO gör och ANOVO tycker att det är CDONs fel att jag inte fått veta att dom inte gör säkerhetskopierningar.

Borde jag inte kunna förvänta mej att få tillbaka en telefon som är som den jag köpte i orginal? Nu har jag bara fått tillbaka ett tomt skal med Nokia tune som enda ringsignalSkrikandes

Hjortronsylt
0

Ring till Allmänna Reklamationsnämnden och rådfråga.

Även till Konsumentverket.

Tror dessvärre att Anovo inte bär ansvaret för om information på en produkt (i det här fallet en mobiltelefon) försvinner vid felsökning / reparation.

Dessutom, det går inte att ta säkerhetskopieringar av mobiltelefonens originalspel och original-ringsignaler etc. då dom är licens-låsta och går inte att kopiera eller flytta på.

Så du hade ändå inte kunnat göra en säkerhetskopiering, vilket du kan hävda vid reklamationen. Tycker det borde vara en självklarhet att du därför också ska få en ny telefon i utbyte av CDON.

abbis
0

Kunde man inte plockat ur minneskortet?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Elshira
0

Jag säger som #1, men i framtiden så tycker jag du ska ta för vana att med alla tekniska saker som mobiler, datorer etc så får du spara det nödvändiga själv.

Jag har altid blivit meddelat om att rensa och spara det jag vill ha kvar på telefonen då det kommer att försvinna när jag lämnat in den. Med datorn gjorde jag likadant men blev även erbjuden att få det kopierat av företaget - men man vet aldrig och förlorat är förlorat…

Med telefonen kan du i framtiden ställa in så att telefonnummer, sms, bilder och spel (dock kan endel inte sparas på kortet precis som #1 säger) sparas på minneskortet och då kan du enkelt ta ut det bara när du behöver skicka in det en gång.

MMS inställningarna måste aktiveras på telefonen igen bara (de är antagligen avstängda) och du kan leta lite på inställningar eller gå in i en telefonbutik så brukar de göra det gratis eller möjligtvis för en liten summa (jag har fått det gratis 2 ggr och då ringde de upp mitt företag och aktiverade då det var felet, ändå var dessa butiker inga som jag hade som operatör eller liknande).

Såhär blir det oftast tyvärr, så gör det bästa du kan när du skickar in saker även om de borde kompiera som det stod, och jag tycker också att du ska reklamera det!

Hakuna matata!

Cindy
0

Givetvis bär det företag som sålde mobilen ansvaret för vilka tjänster de i sin tur anlitat för en reparation! Det är i detta fall CDON som själva får tjafsa bäst de vill med ANOVO om deras avtal och rutiner, men gentemot kunden - dig - är det bara CDON du ska behöva prata med. Allt annat är nonsens.

Ring upp och kräv ersättning. Får du nej, så fråga vad personen du pratar med heter och kräv att få bli kopplad till en ansvarig. Då brukar det bli fart på dom.

Vänliga hälsningar
Cindy