Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettprodukter-hemma
Läst 2588 ggr
Ida
2007-01-18 01:21
0

Bredbandskunder missnöjda

Av 2 300 frågor och klagomål till Konsumenternas tele- och internetbyrå gällde 826 av klagomålen bredbandsleverantörerna. De flesta kunder var missnöjda med att det tar så lång tid att få igång uppkopplingen eller hade problem med bredbandet vid flytt.

Läs gärna hela artikeln den är mycket intressant!

För mig tog det över en och en halv månad att få igång uppkopplingen när jag flyttade. Jag vet inte hur många timmar jag satt i telefon med Bredbandsbolaget (som för övrigt alltid måste koppla runt till minst tre operatörer).

Har ni bra eller dåliga erfarenheter av er internetleverantör och vilken leverantör har ni?

Leffe
2007-01-18 07:21
0

Tycker Com Hem har fungerat och fungerar bra

RolfH
2007-01-18 09:51
0

Har haft comhem sedan starten. Har inget att klaga på utan det fungerar mycket bra. Möjligen är de fortfarande lite dyra, men eftersom jag har combo så drar det ner kostnaden. ComBo är ju att ha tre tjänster hos comhem och då får du den billigaste gratis.

JimJ
2007-01-18 11:23
0

Mitt första bredband var fiber från bredbandsbolaget. Det var precis i starten av fiber-åldern så internet gick ned lite då och då i början. Men efter några
månader var allting stabilt igen och det fanns ingenting att klaga på utom möjligen suporten som alla hade olika versioner av vad som hänt vid fel.

Mitt andra bredband var ComHem som jag hade i 2 år. Dom var snabba i suport och det var bara vid strömavbrott som internet gick ned. Jag satt ständigt uppkopplat och jag märkte inte av några som helst störningar eller liknande.

Nu har jag stadsnätet via Bredband2. Bredband2 har det bästa avtalet och kontraktet jag någonsin sett. Till en början gick allting flytande bra. Men för några månader sedan, begränsades hastigheten från 10 Mbit till runt 8 Mbit villket varken jag eller många andra kunder inte tyckte om. Det är dock fixat nu och allting får superfint.

När min leverantör inte håller vad de lovar eller om de begränsar min hastighet, ringer jag dom och säger att jag vägrar betala denna månads hyra, villket dom också går med på och har förståelse för. Jag har klarat mit undan många räkningar på att ringa om det. :-)

Jag har många kompisar som har haft stora problem med bredbandsbolaget och Telia. Specielt när de flyttar eller byter leverantör. Då lovar de att det ska ta max 3 veckor, men man får istället vänta 3 månader och båda leverantörerna skyller sinna fel på varandra.

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

StefanW
2007-01-18 11:27
0

Vi har Telia, och det har varit bra. Snabb support och hjälp vid fel som har gjort att jag känner mycket nöjd med Telia. Vi har väl haft tur (se #3)!

Stefan - Modellbyggare

JimJ
2007-01-18 12:52
0

Min mormor har även hon Telia bredband. Hon är också nöjd och suporten är bra. Tyvärr är det ofta över en halvtimmas väntetid när man ringer. Men det är just det där när man ska flytta eller byta bredband från Telia till någonting annat som tar tid och krånglar.

Den bästa bredbands-leverantören, måste vara den som inte har något behov av att anställa folk som suportrar över huvud taget. Finns det någon sådan? :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

StefanW
2007-01-18 13:08
0

#5 trist när det blir på det viset. Hade själv problem med en dator, efter fem vändor hos service och 6 månader så fungerade datorn igen (det blev en helt ny)….men man blir trött på behöva bråka om något självklart, dock skall man inte ge sig!

Stefan - Modellbyggare

Ida
2007-01-18 18:17
0

Någon annan som har bra/dåliga erfarenheter från Bredbandsbolaget? Jag har hört att det krånglat för ganska många…

Linda
2007-01-19 10:12
0

Jisses!

Vi väntade x antal MÅNADER innan vi fick uppkoppling, Charlie kan säkert bidra med förtals artikel..

Ida
2007-01-19 12:01
0

#8 Det var Bredbandsbolaget som krånglade för er, eller hur?

Linda
2007-01-19 12:43
0

Jajjamensan

Oskar
2007-01-19 13:39
0

Har Telia och är mycket nöjd. Fast billigast är de ju inte.

johan
2007-01-19 18:17
0

Jag har rätt bra erfarenheter av BBB. Det enda strulet jag egentligen haft var att trots att jag under en övergångsperiod hade dubbla bredband i två olika lägenheter så tyckte dom att jag
att det är orimligt att jag skulle betala uppsägningsavgift, men det tyckte inte kundtjänst.

Efter ett mail till VD Peder Ramel så blev kundtjänst plötsligt mycket trevligare. :)

Det är ju bara korkat att jag som har både ADSL, DigitalTV, fast telefoni och dessutom hade fiberlan i en annan lägenhet ska behöva straffas för att jag inte säger upp fiber exakt samtidigt som jag skaffar ADSL. Jag har dessutom mobiltelefon från telenor.

I övrigt tycker jag att jag alltid fått bra hjälp från support också. När telefonin strulade skickade dom direkt ut nytt modem. När fibern strulade så ringde dom till och med tillbaka någon dag senare bara för att se att det börjat fungera som det skulle. Detta var iofs några år sedan innan de blev Telenor.

Mvh // Johan

cosmonita
2007-01-19 21:21
0

Är så glad över att slippa vara en av de missnöjda åtmistone vad gäller bredbandet.

Jag har bredband genom stadsnätet här i Västerås. Telia ger mig just för stunden 823.37 KB/s 

(kollade med http://speedtest.raketforskning.com/bandbreddstest.html)

Det tycker jag är helt ok. Iaf vad som räcker för min förbrukning till vardags. Det betalar jag 175:- för i månaden. Det bästa är att det i stort sett varit felfritt i alla mina 6 teliaår.

P.S. Jag jobbar inte för det nämnda företaget

JimJ
2007-01-19 21:40
0

Stadsnätet ska ge dig med än 823 Kb/sek. Du ska minst kunna ladda både upp och ned i 1,2 Mb/sek via stadsnätet. Men det beror ju också på hastigheten hos den du testar på. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Milla
2007-01-20 10:56
0

Vi har också telia och är jättenöjd med dom

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Engla
2007-01-22 22:39
0

Vi har Bredbandsbolaget. Det har varit en massa strul med dom. I flera perioder har internet inte fungerat, och när man har ringt har de sagt att man ska prova både det ena och det andra. Oftast har det inte funkat och då får man ringa igen och då brukar man får vänta i typ 15 min innan man kommer fram, och så kan det fortsätta flera gånger. Till slut har de insett att det inte har varit något fel på min dator eller våra ledningar, utan att felet ligger hos dom.

För en vecka sedan "dog" vår tfn! Jag höll på att bli TOKIG! Ringde upp dem och de sa att vi skulle testa med andra telefoner hemma hos oss, så att vi var garanterade att det inte var fel på vår tfn. Detta gjorde vi. Och vi provade även vår tfn i en annan bostad. Funkade perfekt. Ringer upp BBB och de säger att vi ska prova ytterligare telefoner…inget funkar. Ringer upp igen….och som vanligt är det lång väntan. Då försöker de felsöka och be oss återkomma om det inte funkar efter stund. Vilket det inte heller gör. Ringer upp igen och då kommer de med förslaget att skicka ett nytt modem! X i taket! Modemet kommer fyra dagar senare och så äntligen funkar vår tfn, men då börjar nätet strula…Så där höll det på i två veckor, och jag lovar, våra mobilräkningar lär inte vara billiga när de dyker upp! Men till råga på allt, fick vi till slut avdraget på vårt abonnemang på tfn, för 2 veckor. Det blir alltså 49.50:- (abonnemanget kostar 99:-) Snålt.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Ida
2007-01-22 23:08
0

#16 Det var snålt.

cosmonita
2007-01-25 14:38
0

#14 Jo, det ska gå fortare men jag tycker att det kan variera lite olika gånger.