Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikett: övrigt
Läst 1622 ggr
Ida
0

Årets fattigaste dag

24 januari sägs vara årets fattigaste dag. Senaste lönen kom innan jul och efter det kommer ofta en del utgifter under jul, nyår och mellandagsrea.

Lyckades du spara undan något till januari eller är det kriiiis så här tre dagar före lön?

Anne
0

Ingen kris här. :)

Annette
0

Ingen kris här heller. Maken får lön den 15:e, men det var okej den 14:e också :)

Värre lär det bli i april, när sluträkningen på elen kommer, huga. Tur att man är beredd, jag kommer att sitta ner när jag öppnar det brevet. Uppvärmningskostnader är det tråkigaste jag vet.

Linda
0

Nä ingen direkt känn bar kris, fick ju barnbidraget den 19 onde..

Engla
0

Ingen kris här heller. Köpte mina julklappar tidigt så det blev inte så mkt shoppande i december.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Ida
0

#1-3 Tyder på ganska god planering/god ekonomi från er sida och det låter bra.

Både Svd, Aftonbladet och Expressen hade idag undersökningar av modell "hur mycket pengar har du kvar", "har du sparat inför januari?".

Det är nog ganska många som har det knapert tyvärr och de snabba krediterna har en tendens att öka som mest just i januari… Fundersam

Annette
0

Sedan några år tillbaka har jag köpt de flesta julklapparna i Ullared redan i september, oktober. Det spar pengar och man slipper stressa in i det sista.

Mervi
0

Ingen kris här heller. Men vi är bara 2 personer och båda jobbar så det är inte så kostsamt då. Även om vi köper julklappar både till barn och barnbarn.

precis
0

Det märktes tydligt på köpcentrumen i helgen den 20-21:a att många var ute o spenderade barnbidragen o pensionen… så det är kanske snarare den 17-18:e januari som är "fattigaste"

Christina
0

Ingen kris här heller och blir glatt förvånad över att alla här verkar planera sin ekonomi så väl. De år jag och maken var mellan 25-35 år gamla hade vi ständigt kris och fick ofta låna småsummor fram till lönen.

Ida
0

Själv är jag student, men bor tursamt nog numera tillsammans med pojkvännen numera. Den annars så stora boendekostnaden uteblir därmed eftersom jag hyr ut lägenheten och därmed blir det bara hälften så dyrt för oss båda numera.

Måste dock medge att jag tycker att det är lite för kul att köpa julklappar.

Martin
0

Ingen större kris här heller, även om det inte var massvis eller lika mycket som vanligt kvar heller.

Jobbade dessutom hela julhelgen samt nyårsdagen, så det blev inget större festande. Så frågan är vart pengarna tog vägen…

mvh Martin

Faxlin
0

Här hade vi en relativt stor kris kan jag säga. Men den kommer vi nog i kapp med lagomt till semestern kommer ;-)
Fy sjutton vad dyrt det är med julen när man är många.

hmm, japp så nu vet alla att jag är usel på att planera våran ekonomi här hemma. Fast det är klart, finns inte så mycket ekonomi att planera med heller. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AktieTrader
0

Jag var och storhandlade den 24:e ganska sent vid 19-tiden. Då kan det ofta vara ganska utplockat med bröd men där var det mesta kvar att välja på. Parkeringen var väldigt tom, det var nog väldigt många som väntade med att handla.

Det är ofta väldigt mycket mer folk i affärerna efter lön. Jag är förvånad över att det är så vanligt att pengarna är slut innan lön. Vi hade en period (3år) med riktigt ont om pengar. Nyköpt hus, 12% ränta, föräldrapeng och långtidssjukskrivning, men inte en enda gång behövde vi vänta med att handla tills lönen kom.