ifokus
Idag har jag blivit både bedrövad och beklämd när jag surfat runt på iFokus.
Har läst tråden boudoir fotografering på glamour iFokus och tråden konferens på jobbet på foto iFokus.
Är det någon annan som reagerar?
På glamour iFokus är majoriteten av deltagare unga tjejer. Jag tycker att det finns en uppenbar riskeras att förledas här till någonting de kan komma att ångra senare.
Har ni andra läst trådarna och vad tycker ni ?
Jag läste boudoir-tråden i ett tidigt skede igår… Ska läsa igenom den igen.
Vad var det du reagerade på Hanna? (Har som sagt inte läst än…)

Jag reagerar på kvinnosynen och an man på, något sett tycker att halvnakna kvinnor hör hämma på ett kontor.
-> Robert säger i #6 på Glamour
" Det gick bra idag. Emma var riktigt duktig. Vi på ett kontor i Helsingfors och tog bilderna. Se bifogat, så här ser det ut på arbetsplatserna här i Finland.
Robert " med tillhörande bild
Ytterligare en tråd med mer kvinnosyn Konferens på jobbet
Om man ser till hela kontexten på glamour i fokus så blir det problematiskt.
iFokus är öppet för alla att läsa på. Vem som helst kan igå in och läsa trådarna, titta på de personliga bilderna o s v.
På glamour iFokus finns en tråd "hur ser du ut" där är det ganska många tjejer som har lagt ut bilder.
I andra trådar så diskuteras mycket intima frågor. Det finns en risk i att man invaggas i tron att diskussionen här på sidan är privat - det är den inte! För den som läser alla trådarna kan det vara ganska enkelt att identifiera unga tjejer och samtidigt ta del av mycket personlig information som kan användas i manipilativt syfte. Många diskussioner på glamour i fokus går dessutom iriktiningen att lättklädda bilder är "bara glamoröst". Det finns tyvärr en hel del risker också. Inte minst när de lättklädda bilderna dyker upp tio, femton år senare, när tjejen som är med på bilderna jobbar som lärare, är chef någonstans, polis, etc.
Jag tror att det är väldigt lätt att man som tonåring inte inser hela vidden av att ställa upp på lättklädda bilder!
Det finns en risk för att kombination av att röja sin identitet och lämna ut så mycket av personliga saker av sexuell och intim karaktär kan dställa till det för de här tjejerna. Vad händer t ex när dessa klasskamrater, läser om deras menstruationer, om de tar p-piller eller ej, om de använder sexleksaker eller ej, om de gör gör Brazil vaxning o s v
Viktigast här tycker jag är omsorgen om de unga tjejer som deltar i diskussionerna på glamour i fokus.

Jag är nog mer orolig för att det är många flickor som drömmer om en karriär som fotomodeller och lätt kan tro att i portfolien så ska det finas lätt klädsel, många flickor har blivit lurade av "fotografer" det är nog inte så lätt att tänka på att vara försiktig om man är ung drömmare. Sen är ju kvinnosynen i trådarna bedrövlig " Vi skulle snacka om min lön på chefen Emmas rum… " skamligt att det är en Medarbetare på ifoku som inte har bättre omdöme
Hm, knepig fråga det där. Jag har kikat på trådarna på såväl glamour-sajten som på foto och jag kan väl delvis hålla med om er kritik.
Jag vet inte riktigt vad Robert tänkt sig för inriktning på foto-sajten, men enligt kommentarerna i tråden hör dessa bilder eller kommentarer inte heller till vanligheten. Jag tycker att det är bra av er att reagera mot det ni anser felaktigt och jag är övertygad om att såväl Robert som Linda kommer att ta till sig av era kommentarer och se över hur innehållet i trådarna stämmer överens med sajtens syfte och grundtanke.
Tycker det är bra att ni tänker på att unga tjejer lätt kan vilseledas, men också att glamour-sajten för med sig något mycket positivt. Här kan unga tjejer (relativt anonymt) tala om saker man kanske normalt inte talar med sin familj eller sina kompisar om.
Jag hoppas att detta reder ut sig och att vi alla även i fortsättningen kan surfa runt bland iFokus-sajterna utan att behöva bli illa berörda.
Många hälsningar
Ida

Jag är faktiskt positivt överraskad av glamour sidan och jag tror den behövs och även att man kan prata lite, mer intima frågor, så kanske mensen inte kommer som en överraskning.
Men kvinnoförnedring är inte glamour, snarare medaljens baksida. Dom där bilderna är ju i klass med 70 talet bil bilder, låt oss slippa det här och av Medarbetare.

Jag anser att ett passande ställe att skriva dessa åsikter är inne på de sajter där man hittat det man protesterar emot.
Men självklart vill man vara säker på att få respons bör man ta kontakt med de som det gäller, de sajtvärdarna på de olika sajterna. Nu i detta fall Linda och Robert.
Jag är säker på att man kan lösa mycket eller åtminstone få mycket information bara genom att tala med dem, berätta hur man känner och sådant.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ida, Min förhoppning är att tråden konferens på jobbet plockas bort, på samma sätt som rasistiska trådar plockas bort.
Jag, kan inte tänka mig att delta i ett forum som stödjer den typen av värderingar som konferens på jobbet ger uttryck för!

Hanna, jag vet inte hur mycket du har kollat på andra fotosajter men det visas ofta mycket hud och kroppar både män och kvinnor. Jag ser absolut inget ovanligt i det. Jag skulle vilja säga att det är ovanligt lite naket på vår fotosajt. Sen kan jag hålla med om att texterna till bilderan du pekar på inte är så lyckade.
Innom alla konstformer är det ofta mycket kroppar och naket.
#8 Jag tror du gör fel om du drar alla iFokus-sajter över en kam. Det finns ca 50 iFokus-sajter. Jag driver en sajt, men jag har inget som helst inflytande över vad de andra värdarna gör på sina sajter.
Jag tar ansvar för vad som finns och händer på min sajt - men det skulle ju kännas hemskt trist om någon lämnade min sajt pga vad som händer på någon annan sajt.
#8 Hanna, kritik mot tråden på fotosajten har nått Robert, men det är hans beslut vad som publiceras där. Jag har redan yttrat mig om vad jag tycker om dessa bilder och kommentarer och tycker att det är ytterst tråkigt att du är beredd att välja bort alla sajter för att denna incident gjort dig upprörd.

Det konstigaste är Hanna om du nu är så upprörd, varför du inte kontaktade mig som är Sajtvärd på glamour.
Jag tycker därimot att ni har smutskastat både sajten och Robert genom att ni blåst upp något som inte existerade.
Nästa gång, kontakta mig.
Vänligen/Linda Sajtvärd för Glamour linda@ifokus.se

Hanna, först bör du kontakta sajtvärden. Om du och sajtvärden har olika uppfattningar så är det sajtvärdens ord som styr så länge hon/han inte bryter mot iFokus Skrivregler och/eller svensk lag. Och det står dig givetvis fritt att sluta att besöka iFokus-sajterna om innehållet inte är förenligt med dina åsikter.
mvh
Oskar
Jag tycker det är principiellt fel att plocka bort eller censurera trådar, oavsett vad det handlar om.
Men jag har full förståelse att vissa tar illa upp av saker som jag eller andra inte egentligen bryr mig om. Men det kan ju ändå vara bra att öppet kunna diskutera rasism eller kvinnoförakt och vad som helst. Om någon då uttrycker sig rasistiskt t.ex. så borde det ju vara åsikter som den personen får stå för. Och det blir tydligt för alla andra vad den personen tycker och tänker. Alla har rätt till sin åsikt och det kan vara bra för andra att känna till att det finns många olika synpunkter och uppfattningar. Censurerar man bort allt som handlar om rasism så kanske man kan tro att det inte förekommer såna åsikter.
I detta fall med Roberts tråd och "halv-kreativa" "story" till sina foton tycker jag också att det var klantigt av honom att försöka vitsa till det. Bilderna för sig själva är ju av rätt hög klass, om man känner till att just Robert håller på att utveckla sig själv och sitt företag mot att plåta mode och modeller. Och som alltid annars hållt en hög klass i sina beskrivningar om hur han jobbar.
Och också lite konstigt att överreagera så på flera sajter istället för att lägga en kommentar i den aktuella tråden. (jag har inte koll på om den/de som blivit upprörda, eller nån annan har kontaktat robert via meddelande eller annat. men det borde varit första steget)
Jag tycker det mesta är okej att skriva om, så länge det inte uppmuntrar till brottslighet o liknande.

#14 Ja du har rätt i att redigera trådarna är fel om sajtvärden gör det.
I detta fall är det medlemmarna själva som valt att redigera trådarna.
Mvh Linda