Bäst i test-serie
Jag kommer framöver här på sajten att presentera en "Bäst i test"-serie vad gäller olika typer av produkter.
Testen kommer att gälla (beroende på produktens karaktär förstås) alltifrån kvaliet och pris till miljöaspekt och hur bra den är ur hälsosynpunkt.
Har ni några förslag på produkter där ni skulle vilja ha en sådan jämförelse?

Jag kunde inte komma på något så där direkt… sen slog det mig att vi pratat om innehållet i ketchup - Felix mot andra märken om dom också gått ifrån alla konserveringmedel o annat i… kan det vara en ide?
#1 Jajamänsan, självklart kan vi prova ketchup!
Vi skulle kunna ta det som premiär-produkten i Bäst i test-serien och sedan fortsätta om det visar sig bli en intressant och uppskattad artikelserie.
Vad gäller ketchup skulle man kunna prova:
Felix, Ica, Coop, Hemköp, Euroshopper, Heinz etc
Vad finns det mer för märken?

Vet inte om Lidl har något "eget" märke av den, liksom Willys.

Hurra Ida - du offrar dig hängivet för oss. Ska du köpa alla märken och provsmaka? Eller låta din sambo vara testobjektet och skriva ner hans reaktioner?
#3 Just det, Lidl kan vara intressant att prova för att kolla smak/kvalitet kontra pris. De har säkert någon tysk variant… Willys har också egen ketchup - klart att den ska testas!
#4 Jag hade nog tänkt mig en mindre testpanel - och eftersom sambon är barnsligt förtjust i pasta bolognese blir det nog inget problem att övertala honom att delta.
Frågan är, så här första gången: Vilka kriterier ska vi testa? Jag har tänkt mig något i den här stilen:
- Smak
- Konsistens
- Färg
- Innehåll (halt socker, konserveringsmedel? etc)
- Pris
- Miljösynpunkt (ursprungsland, Kravmärkt etc)
Vad sägs om det? Fler förslag?
Tänk på att t ex Heinz har en med mindre socker. Tror Felix har det också. Undrar om de ska vara med också eller om de ska bilda en grupp för sig
#6 Ja, jag får kika på hur brett utbudet är och sedan besluta om alla ska vara med eller enbart vissa utvalda. Kravprodukter bör också undersökas.
Olika juicer och frukt-drycker är någonting som verkligen behöver sättas på prov. Det finns många olika, billiga och dyra och alla säger sig innehålla väldigt mycket frukt och vitaminer. Men jag har hört att det inte riktigt stämmer med vad som står på förpackningarna. :-)
Multivitamindryck t.ex, är det verkligen så nyttigt som det står på paketet att det är? :-)
Jag köpte ett tetra-pack apelsin juice från lidl igår. På förpakningen står det "100% fruit" och "Fruchtgehalt 100%", men i det finstilta står det att allt är gjort på frukt-koncentrat. Fruktkoncenrat är väl inte äkta frukt? Eller har jag fel. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
#8 Bra förslag! Kan bli svårt att avgöra hur många frukt de exakt innehåller (i alla fall för mig) men man kan gott och väl undersöka smak och innehållsförteckningen generellt hos juicer.
"100% fruit" är väl en egenhändigt komponerad definition verkar det som, för om den är gjord på koncentrat innehåller den en hel del vatten. Jag skulle påstå att enbart färskpressade juicer är 100% juice, om ens det. De innehåller helt säkert en och annan extraingrediens de med.
Juice kommer dock helt säkert kunna vara med i test-serien. :)

Den ser jag fram emot! Det är som frukostflingor, innehåller en massa man inte behöver. Gör min egen musli =0% socker (blandar krossad vetekli med solrosfrön och skalade sesamfrö) sedan kan man lägga till frukt och bär efter smak……nu gled jag från ämnet och hamnade på matsidan
Stefan - Modellbyggare
#2: Slotts?
Vänliga hälsningar
Niklas
#11 Slott ja, självklart!
Första "Bäst i test"-artikeln kommer inom kort! :)

Tvättmedel.
Plus hade en gång ett test där Ajax var bäst. Sedan dess använder jad Ajax och är jättenöjd. Men det skulle vara intressant att veta hur det ser ut idag, detta test som Plus gjorde var ett antal år sedan.

Ketchuptest:
http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200602/03/20060203103616_Icak070/ketchutest.pdf
Fast kanske inte så bra att läsa om ni ska ha ett eget test. :)
Oskar
#14 Ha ha!!
Nej, jag ska faktiskt inte läsa den innan, men jag kan ju göra en jämförelse efteråt och se om vi får samma resultat!!
"Ica-kuriren" är väl för övrigt inte helt opartisk… ;)
Alla test behöver inte göras här på sajten. Det går även bra att referera test som andra gör. Råd och rön, Smartson, Cint med flera testar olika saker eller låter användare göra det.
Vänliga hälsningar
Niklas
#16 Abosolut, men lite egenhändigt komponerade kan också vara kul!
Tipsa gärna om sådana test om ni hittar några!

#14 Ja då kan du nog gissa ut vilken som vann. :)
Jag skulle tycka det vore intressant att ta med ett "hemlagat" "alternativ" för motsvarande produkt också. Jämföra pris, smak & nyttighet. För då kan man verkligen undvika E235 o.dyl. i tomatsåsen eller müslin…
#19 Ja det var en bra idé. Har dock (faktiskt) provat att göra ketchup själv (nödlösning) men det blev inte alls bra. Jag håller mig till Felix, men det finns kanske något recept man kan gå efter om man vill göra en själv… :)
#18 Bara en sådan sak som att de hade två som de skrev "Godast" om känns lite konstigt. Två saker kan inte vara godast, men man kan utse två bäst i test om de är jämnvärdiga. Men nu märker jag ord. Föredrar helt klart tester från oberoende parter… att ICA utnämner ICAs ketcup som testvinnare/bästa köp innebär inte att jag tror att det är så. :)
mvh Martin

Finns massor att testa tycker jag. nog bara fantasin som sätter gränser.
Jag håller på och jagar sandtillvekare till exempel nu för att vi ska skaffa en testpanel som ska jämföra de olika sanderna. Så det resultatet kanske vore något för dig här inne sedan Ida, ett samarbete över gränserna liksom :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#22 Absolut, jättebra idé! Menar du kattsand eller finns det någon speciell sand till illrar?

#23: Jag menar kattsand av olika sorter.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#24 Det tror jag många är intresserade av. Framförallt eftersom vi har så många kattsajter.