Glöm inte att le när du är missnöjd
För ca 6 måndader sen köpte jag tre par ursnygga G-star jeans på Dressroom. Jag var jättenöjd med dem men tyvärr dröjde det inte länge förrän jeans nr 1 gick sönder. Då hade jag haft dem i ca 2 månader. Lat som jag var väntade jag med att reklamera dem, tills tre månader senare när jeans nr 2 också gick sönder. Jag tog med båda för att reklamera. Jeans nr 1 blev lagad och jeans nr 2 blev utbytt. En månad senare gick dem utbytta jeans nr 2 sönder…. med samma fel.
Då leder detta till för ca en vecka sen när jag återigen gick tillbaka till Dressroom för att reklamera. Men då hade dem inte längre jeans nr 2 inne och att jag har som alternativ att välja antingen ett par andra modeller eller ett tillgodokvitto. Att upphäva köpet går absolut inte därför att enligt dem "har säljaren rätt att ersätta kunden upp till 3 gånger innan köpet upphävs". Jag blev tveksam om påståendet stämmer och kontaktade därför konsumentvägledaren för rådgivning. Jag fick då veta att om det är så att säljaren inte kan reparera varan eller ersätta den med en likvärdig vara så har jag rätt att upphäva köpet. Jag måste inte acceptera ett tillgodokvitto.
Då bestämde jag mig för att gå tillbaka ännu en gång för att kräva min rätt. Istället mötte jag den mest inkompenta säljaren någonsin!
Istället för att visa förståelse för den frustrerade kunden som jag var, anklagade hon mig för att vara otrevlig, påstod att jag pekade på henne när jag gjorde en gest med HELA handflatan (handgester man gör när man håller på att förklara nånting), avbröt mig när jag pratade och inte erkände att hon avbröt mig förrän i slutet av diskussionen etc. Totalt hade jag varit i den butiken 5 gånger under en månads tid pga jeans nr 2. Jag fick lämna, hämta och återkomma när ansvarig finns på plats osv. Vem som helst hade förstått att det är irriterande när man blir skickad fram och tillbaka så många gånger. Men enligt henne så är det ju BARA andra paret som har gått sönder och jag får komma tillbaka för att ta det med ansvarig personal om jag inte är nöjd med hennes svar…
Hon provocerade mig och det var hon medveten om. Ju mer irriterad jag visade mig vara ju mer log hon. När jag till slut insåg att hon inte kommer att hjälpa mig med min reklamatin utan bara är där för att provocera mig, vände jag mig och gick därifrån. Det fanns ingen mening i att stå där och debattera om skillnaden mellan handgester och fingerpekande.
Jag kommer att ta ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnen. Men för er som tänkte handla hos Dressroom så ska ni vara medvetna om vad det är för typ av bemötande som väntar er. Pengarna som ni en gång har spenderat där kommer ni aldrig att få se igen även om det är fel på varan. Och för guds skull, glöm inte att ta med leendet även om det är 6:e gången du är där pga en felaktig vara, för då blir man nämligen tillsagd av säljaren…
Trist upplevelse. Oftast låter ju butiken dig som kund själv välja om du vill ha en ny vara eller om du vill ha tillgodokvitto eller pengarna tillbaka. Har aldrig varit med om en butik som så regelrätt följt miniminivån (som det ändå handlar om) i lagstiftningen.

Jag slår vad om att hennes arbetsgivare gärna skulle vilja höra hur hon betett sig.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Jag håller med #2 - GIVETVIS vill arbetsgivaren veta vad som hänt! Jag själv är personalansvarig på en större butik, och det händer ibland att jag får höra på omvägar hur kunder blivit bemötta. Blir bara så matt, önskar att de kunde maila eller ringa och berätta för MIG vad som hänt. Att beklaga sig på internet kan kännas som en skön hämnd, men löser ju ingenting… 
Vänliga hälsningar
Cindy
Måste passa på och säga att jag också haft dålig erfarenhet av klädbutiken Dressroom.
Köpte nyligen en kostym, väl medveten om att butiken tillämpar en policy med 3 dagars öppet köp.
Var tillbaka dagen efter då jag ångrat mitt köp och bad att få lämna tillbaka varan med hänvisning till deras regler om öppet köp, varvid säljaren (f.ö. samma person som vid köptillfället) visade sig bli ytterst besviken och vädrar sitt missnöje gentemot mig med uttryck som… hade han bara vetat om detta så skulle han minsann aldrig sålt någon kostym till mig vid första tillfället. Han upplyste mig dessutom om att han var väldigt besviken på mig som kund.
Jag måste erkänna att jag aldrig varit med om något liknande beteende i något tidigare sammanhang som kund. Det har hänt att jag tillämpat möjligheten till öppet köp i andra sammahang i andra butiker och jag har aldrig råkat ut för något dyligt uppträdande. Självklart förstår jag att en säljare blir besviken ifall kunden kommer tillbaka och vill utnyttja rätten till öppet köp. Men nu är det ju faktiskt så att butiken självmant valt att tillämpa denna möjlighet för kunden vilket självklart bör innebära att man därmed måste kunna räkna med att kunder som gjort lite förhastade inköp senare kommer att utnyttja sig av.
Jag kan inte annat än anse att det bemötande som jag upplevde av denne säljare i butiken Dressroom var både oprofessionellt och dessutom mycket otrevligt. Nej, några fler affärer i denna butik kommer det inte bli för mig i alla fall.