Ekologisk juice?
Hur kan en juice som innehåller apelsiner från Brasilien vara ekologisk? Jag tänker fördjupa mig i ämnet framöver, men undrar spontant om inte ekologiskt märkta produkter bör innehålla ingredienser som inte åkt hela jorden runt? Vore väl bättre med apelsiner från Spanien eller Italien?
#0 Har inte själv svaret på frågan, men kärnpunkten är nog vad som krävs för att få märka dem ekologiskt. Jag kan tänka mig att huvudfokuset där handlar om odling och skörd och tillverkning, inte frakt (för i princip skulle de då kunna vara ekologiska i brasilien, men inte på andra sidan jorden?). :o)
Sen beror det ju på hur apelsiner från spanien/italien transporteras hit, inte nödvändigtvis så att det innebär mindre ekologiska störningar, även om det troligen är så.
mvh Martin
#1 Jag tror också att det mestadels har med tillverkning och skörd att göra. Rimligtvis tycker jag dock att frakten borde inverka - det skulle göra att flertalet svenska produkter skulle utmärka sig framför utländska.

Ja all juice borde ju av naturen vara ekologisk. Lite skrämmande att man lyckas göra oekologisk juice…
Men det är väl lite som de vegetariska chips som finss….man börjar ju undra vad det finns i de chips som inte är vegetariska…
Åh, om du bara visste hur mycket de besprutar träden i sina odlingar för att slippa ohyra och skadedjur…
#4 Så du menar att de som inte gör det är de "ekologiska" odlarna?…
Ekologiskt odlad har just med odlingsmetoden att göra, sen får vi själva välja om vi föredrar besprutade svenska varor eller sådan som åkt runt halva jorden för att komma hit men odlade på naturligt sätt.
Många varor som är svan/eko-märkta har ett hyfsat innehåll, men det viktiga är ju hur hela produktionskjedjan ser ut, somliga företag (Ekover tex) försöker anpassa varje del av produktionen till att bli så miljövänlig som möjligt. Sådana företag vill jag ha tips på
Där man på allvar funderar över eko/kravmärkning är tex vilda bär finns det någon som far runt i skogen och besprutar blåbär?.
#3: alla khips är väl vegetariska?? finns ju inte kött och fisk i chips? däremot är inte alla chips veganska…
vilka vegetariska chips syftar du på?

#7 Finns (fanns?) chips som hette något i stil med "Veggo Chips"…
Oskar
Det fanns en annan sträng här som frågade vad vi prioriterar när vi handlar…
För den som prioriterar hälsa men skiter i miljö kan ju infon "ekologisk juice" vara värdefull - även om den farit runt halva jorden…
Jag tror det är farligt om man låter ord betyda för mycket. Liksom jag ogillar de här "bra" eller "dåligt"-märkningarna.
Det finns inte bara en sanning…
#9 Just precis och just av den anledningen är det bra att skrapa på ytan och ifrågasätta vad de egentligen står för. När jag tar i God Morgons "ekologiska" apelsinjuice och läser den säljande texten på baksidan blir jag mer emot än för att köpa den när det står att apelsinerna kommer från Brasilien. (Som om det vore bra?)
#10 Vilket beror på att du värderar såväl "egen hälsa" som "miljö" när du handlar.
Alla kunder har inte samma bevekelsegrunder…
#7 vissa chips och pommes frites är friterade i animaliska fetter och oljor (och ibland andra-hands-restoljor som fisk och kyckling varit friterade i före, för att det ibland är billigare)

#12 Det är sådant man inte vill veta. :)
#13 Mmm, men man börjar ju undra när det står "vegetariska chips"…