Fosfatfria maskindisk- och tvättmedel?
HUR ska vi bära oss åt för att få tillverkare av tvätt- och maskindiskmedel att göra även fosfatfria alternativ? Vi som har egna avlopp bör ju använda fosfatfritt (ni som har kommunalt avlopp ska använda med fosfater i), men det går ju knappt att hitta.
Skona (ICA) har återinfört fosfatfritt maskindiskmedel, efter att det varit borttaget under ett par år - det var tydligen sämre diskeffekt och då ville de inte sälja det, påstod de i min butik… *suck* Nu kan man ju få tag i det igen, men något annat har jag inte kunnat hitta i någon av de affärer jag har tillgång till. FINNS det fler sorter som är fosfatfria och som diskar rent?
Tvättmedel har jag tydligen lämnat glasögonen hemma när jag läst innehållsförteckning på, för det är först nu jag insett att jag använt med fosfater i hela tiden… 
Jag har inte hittat något annat än Grumme tvättsåpa som är fosfatfritt, vet Ni något? Jag vill helst ha pulver…

Jag använder Skona maskindisk och tycker att det blir rent.
Kolla in det här testet av tvättmedel från Råd&Rön. Det gäller tvättmedel och en del av dem innehåller ett annat avhärdningsmedel än fosfat (vet inte om det hjälper…)
Tyvärr hittar jag inget test för diskmedel, men jag lovar att hålla ett öga öppet i butiken nästa gång.
#2 TACK! Det var intressant att se!
#1 Jag är också nöjd med Skonas diskkraft, men det hade ju varit trevligt om det fanns alternativ…
På Granngården kan man köpa Ocean rengöringsmedel av diverse slag, miljömärkta. Nån som har erfarenhet av dem? Det är så stora förpackningar så man vill ju inte köpa o chansa…

#4. För många år sedan köpte jag en dammsugare på Granngården och fick med en hel hink med olika rengöringsmedel, kanske är det samma men med nytt namn?
Det jag fick var rena skräpet, det har jag aldrig köpt igen.
#4 Aha! jag få rklura ut ifall det kan vara samma.
#2 Jag har köpt tvättmedel idag och passade på att läsa lite innehållsförteckningar… Det är ju så att många av tvättmedlen har t.ex zeoliter (vad nu det är??) som mjukgörare i stället för fosfater. Men den uppmärksamme undersökande konsument jag nu är upptäckte att det finns fosfonater i tvättmedlen ändå. Och fosfonater kan ju inte vara något annat än en fosforförening av något slag - eller? Även om det är mindre än 5%, så FINNS det ju där :/
Jag hittade Neutral tvättmedel, utan fosfater alls. Får se om det tvättar rent också :P
#6 Återkom gärna med beskrivning av resultatet. Det är nog många som skulle behöva veta vilka tvättmedel som är helt fosfatfria och hur bra de är.
Jag använder bara flytande maskindisk-tvättmedel.
Maskinreparatören tipsade mej om det. Maskinerna håller längre och klarar sej utan reparationer mycket längre.
Jenna