Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettövrigt
Läst 880 ggr
Staffan
0

Fördomar...

Är det inte ganska sorgligt att fördomar styr så mycket över oss när vi väljer vad vi ska lägga i kundvagnen? Allt som är svenskt är bra, allt som kommer från Skandinavien är helt okej, och det mesta andra är skit… Eller är det verkligen så här illa?

Mvh // Staffan

AnnaLundin
0

Jag själv tänker nog som så, i mångt och mycket, att ju närmre mig saker produceras, desto större chans att det produceras med metoder som jag känner till och förmodligen tycker är ganska okej. Ju längre bort, desto mindre aning har man om HUR saker producears och av vem…

Ida
0

Jag köper också helt svenskt, men det har inte enbart med hur det produceras i Sverige att göras, utan att jag också vet att det inte farit runt hela jorden innan det kom hem till mig.

Apelsiner tex köper jag hellre från Spanien än Sydamerika av just den anledningen. Finns tyvärr inte svenska apelsiner (än) och tur är väl det.

VARBERGARN
0

När jag väljer kött så blir de absolut Svenskt. Mjölk skulle jag aldrig köpa utlänskt tycker man värna om de svenska bönderna.

Lorita
0

Man ser ju till transport sträckan, men när det gäller kött så har jag blivit tveksam då jag tycker det är bättre att transportera köttet än djuret. Det tar tio dagar för ett djur att bli svensk medborgare, man har inte en susning om var djuret är uppfött även om det står svensktkött på förpackningen. Man kan köpa ekologiskt kött från vissa gårdar och då vet man, ett bra alternativ om man vill värna om djuret.

Soffan jag senast la i kundvagnen, den kom från Italien men skinnet på soffan kommer från Sverige.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mervi
0

Jag håller mig också till inhemska produkter. Men köttet som man producerar i sverige är tyvärr sällan ekologiskt eller naturbeteskött. Så oxkött kan jag mycket väl köpa utländskt.

Djuren skall helst beta utomhus och inte matas med massa kraftfoder och spannmål.

odezza
0

Så fort de svenska tomaterna kommer så brukar jag välja dom… men jag såg ett inslag i ett nyhetsprogram häromkvällen (minns inte om det var Aktuellt eller Rapport, eller kanske på 4:an) om att de svenska tomater som kommer i mars, nu drivs för fullt i uppvärmda växthus… och att transportera tomaterna från t ex Kanarieöarna kräver mindre energi, och därmed mindre utsläpp av växthusgaser…! Man nämnde dock ingenting om bekämpningsmedel…

"still lost in space and time"

Ida
0

#6 Det är intressant det där, att det kanske alla gånger inte är miljövänligare att köpa svenskt, även om man tror det.

Jag brukar också alltid sträva efter det, men uppdrivningsmetoder och besprutning används tyvärr även i Sverige.

precis
0

#6 det har ganska mycket att göra med vilken sorts energi det är också. vattenkraft och kärnkraft för att värma ett växthus mot diesel i lastbilar och container-fartyg. plus att du bör nog räkna in vattenbristen/slöseriet och arbetskraftsutnyttjandet, som kan vara illegala flyktingar från Afrika på canaries.

Det sägs på en ny finsk klimat-dokumentär på kunskapskanalen/utbildningsradion att bara 20% av alla vattenkällor på spaniens fastland/iberiska halvön är legala och kontrollerade… och 80% av vattnet tas alltså gratis för att fylla pooler, vattna golfbanor, tennisbanor m.m. så att seriösa livsmedelsodlare och vinproducenter får ökenlandskap.

Anne
0

Jag känner inte igen mig i fördomarna, Staffan.  Jag köper gärna närproducerat i vissa fall, i andra bryr jag mig inte ett dugg. Oftast går jag på smak och kvalitet, helt enkelt - och då får man ju testa sig fram.

Rickard007
0

Jag tänker 90% på priset hehe. Vart ifrån det komemr skiter jag faktist i. Det är dne bittra sanningen.

(Oj nu komemr jag få skäll av Precis mitt inläg gär så kort.)

Titti
0

"Bojkotta Arlas mjölk!" får man läsa i dagstidningarna här just nu. Bara för att butikerna har börjat ta in den. Nää, man ska köpa inhemskt (helst åländskt förstås, för att gagna ålänningarna), enligt dom som har butikerna här.
        (Förlåt, jag är lite småspydisk nu Generad)

Ja nå, mjölk finns det ju här. Och vete och potatis också. Och en och annan gris och nötdjur - är det kött från det här landskapet i butiken, så föredrar jag nog det framför annat kött. (vet ju vad det är, förhoppningsvist) Fisk finns det också. Och grönsaker som kinakål och tomater… mm. mm.

Men var kommer te'et och kaffet ifrån? Och apelsinerna och bananerna? Och bommulstyget? Fundersam Undrar bara.

Tja, inte härifrån Åland i alla fall, och knappast från övriga Norden heller. När allt bär till kritan så är nog (lite) beroende av importen i alla fall.
  Så jag tycker inte att det ska göras så stort av importerad mjölk eller annat livsmedel. Var och en äter vad den tycker att är godast, och ingen ska komma och säga till mig vad jag ska ha och inte ska ha i mitt skafferi.

Men vid närmare eftertanke så håller jag nog med samtliga här (hittills), ju närmare desto bättre.