Felix
Härom dagen tänkte jag leta upp ett par bra exempel på konserverings-, stabiliserings- eller förtjockningsmedel och kikade på innehållsförteckningen i Felix tomatketchup.
Till min förvåning och förtjusning upptäckte jag att de enda ingredienserna är: tomatpuré (60%), vatten, socker, ättika, salt och kryddor.
Naturligt och bra! Tack Felix. :)

Jag vart nog också lite snopen över att höra det. Trodde nog att det skulle finnas en del av sånt i ketchup. Blev väldigt glad att höra att så inte var fallet. :)

Om jag inte missminner mig så var det annolunda förr! fast det är ju bra att det går åt rätt håll.
Stefan - Modellbyggare

Det var det säkert och det är kanske därför man tänker på ketchup om man ska ta ett exampel på något som har mycket i sig av konserverings-, stabiliserings- eller förtjockningsmedel. Men att dom säkert fått se över sina produkter och fått göra ändringar. Men sen tar det ju lång tid innan dom sakerna går fram ordentligt till konsumenterna.
Och visst är det bra att det går åt rätt håll.
#3 Det är det som är så bra med konsumentmakt!! 
Till slut måste tillverkarna anpassa sig till vad konsumenterna verkligen vill ha…
Någon som vet hur motsvarande innehållsföreckning ser ut för t ex Euroshopper eller Coop Xtra?
Mvh // Johan
#5 Inte jag i alla fall, men det ska undersökas nästa gång jag är på Ica respektive Coop! Eller någon kanske har dessa produkter hemma, så att vi kan undesöka saken med en gång?
Hade även tänkt mig en serie "Bäst i test"-inlägg framöver. Tänkte då prova produkter hur det förhåller sig gällande alltifrån smak, pris, kvalitet och miljöaspekt. Ketchup kan tänkas provas framöver, vem vet? :)

Ja det skulle ju vara intressant att ta olika märken av samma produkt - som då tex ketchup - o se skillnaden.
Heinz chilisås innehåller inte heller några konstiga ämnen.
Vänliga hälsningar
Niklas
Det är just därför som både Heinz och Felix har de godaste ketchuparna, men också även de dyraste. Men det är värt varenda krona att köpa. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
#8 Bra att veta!
#9 Pris och kvalitet hänger ofta ihop, vilket verkar kunna bevisas i det här fallet. Jag lägger också hellere lite mer pengar för att få en bra produkt med så naturligt innehåll som möjligt.
Jag har länge köpt Heintz för att den varit så ren, när jag började med det så fanns de massa konstigheter i alla de andra produkterna.

Här hemma fungerar det enbart med Felix. Ena sonen känner om det är rätt ketchup oavsett flaska. Så då han är tokig i Felix så går det åt mycket av den varan här hemma. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#12 Åh, han borde vara med i mitt ketchuptest. ;)
#0 jag kom på en sak… du har ju inte en blekaste aning om vad tomatpurén innehåller för skräp…
plus att man vill ju gärna veta mängden socker, salt och ättika är… och varför tomatketchup behöver ha socker o ättika i sig överhuvudtaget…
(jag har aldrig ätit ketchup, förutom några få gånger när det ingått i hamburgare o.dyl. och jag glömt säga ifrån)
#14 Förvisso inte, men "vanlig" tomatpuré innehåller enbart tomat och salt.
Socker och ättika förhöjer smaken. Det är inte särskilt gott att ha ren tomatpuré på hamburgaren eller pastan.
det är väl puré på pizza, i lasagne och piroger?
jag vet om att socker och salt är förstärkare av smaker… men vore det inte bättre om det bara smakade mera tomat av tomatsåsen? ;) det känns som det bara är en dålig ursäkt att trycka i ungarna mer socker… typ Åsas son
är jag onödigt grinig och petig idag? ;) hehe
#16 Ja, du är onödigt grinig och petig… ;)
Och njaä, det är inte tomatpuré i den bemärkelsen på pizzor och piroger och framförallt inte i lasagne. Tomatsås är det i alla fall på pizza, i piroger vet jag inte.
Tror inte att barnen tar så stor skada av lite socker, men däremot av den här hysterin från föräldrar och forskares sida om vad som är onyttigt eller inte. Allt är väl onyttigt i för stora mängder.
#17 nä, "lite" socker har inte skadat nån, men jag vet att det är många som inte längre har koll på hur mycket socker som göms i vanliga livsmedel som korv, skinka, färdiga såser, majs i burk m.m. Många har börjat mäta (på brittiska "du är vad du äter" t.ex.) och det finns dom som kommit upp i chockerande 30-40 sockerbitar per dag alltså ett halvt paket… rent äckligt att se barn ha liknande beteenden som snusare eller heroinister… svår abstinens med svettningar o skakningar … av en helt vanlig krydda
#18 Absolut, men jag tror fortfarande att det gäller extremfall. Det finns mycket socker i livsmedel och det är verkligen värt att ifrågasätta. Men äter man ketchup som krydda till pastan är nog inte det så farligt. Viktigt bara att man äter en allsidig kost och inte äter uppenbart onödigt socker såsom i godis och läsk hela tiden.

Fast ärligt talat, den mängd ketchup som sonen trycker i sig kan inte vara nyttig.
Vet ni att jag är oerhört skeptisk till ketchup då man förr i tiden kunde ta gamla rostiga fiskedrag, lägga dem i ketchup ett par timmar så tvättade man dragen, torkade torr och de såg nya ut.
Mycket möjligt har detta ändrat sig med åren då det kanske blivit mer hälsosamt, men det finns kvar i mig i alla fall.
Men här hemma äter sonen inte mat utan ketchup. Vad gör man då? Låter barnet svälta? Knappast, då får han ketchup anser jag.
Han lyckades till och med få en kinaresteurang att trolla fram en flaska Felix när vi var där och åt. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#20 samma effekt har vanlig hemlagad brunsås också, speciellt på kopparpannor ;)
du kanske skulle prova tillverka egen tomatsås? mosa ett gäng mogna tomater, koka och reducera ner. för att få rätt konsistens