Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etiketthälsan-framför-allt
Läst 1053 ggr
Staffan
0

Läkemedelsföretagen

Enligt en artikel på Dagens Nyheters hemsida så fortsätter många läkemedelsföretag att sprida reklam som bryter mot de marknadsföringsregler som finns. Bland annat marknadsförs läkemedel mot andra sjukdomar än de som Läkemedelsverket godkänt dem för och återanvänder man reklam som redan fällts.

Sådant här gör mig irriterad. Om man fälls för att ha vilseledande reklam för så viktiga saker som läkemedel och ändå fortsätter att använda reklamen så kan man knappast vara tillräckligt seriös för att utveckla sådana produkter.

Mvh // Staffan

Ida
0

Just läkemedelsföretag är väl de man önskar vara mest seriösa med utformningen av sina produkter och gärna också med utformningen av sin marknadsföring. Jag har de senaste dagarna även reagerat på ett läkemedel (minns inte vad det heter nu) som utger sig för att ha "lägre pris än Treo". Sådan typ av jämförelser trodde jag var förbjudna. De säger inte mycket om själva produkten, bara att den är billigare än Treo.

Ida
0

Det är enligt Svd företaget Novartis som dragit på sig flest anmälningar och betalt vite upp till 790 000 kr. De gör bla produkterna Nicotinell, Voltaren, Strepsils och Lamisil.

precis
0

#2 det känns som en alldeles för låg bötessumma för ett så gigantiskt företag som tjänar miljarder (o nu snackar vi dolares) på att få folk att tro på såna dyra, onödiga Placebo-droger som Strepsil o voltaren…

StefanW
0

Kanske det är dags att "damma av" skampålen!

Stefan - Modellbyggare

Ida
0

#3 Jag tror du har rätt. De där "småsummorna" biter inte som straff på ett företag som tjänar mångmiljonbelopp på varje produkt.

Terrierlina
0

det var väl en del i diskussionen (í tidningen)? Alltså att man skulle höja bötesbeloppen…

Ida
0

Ja, det stämmer. Antingen måste straffbeloppet höjas, eller så får man helt enkelt straffas på något annat sätt.