Handla över nätet
Jag har en fråga om hur man vågar handla från internetbutiker utanför Sveriges gränser ?
För min del så behöver jag söka mig till Tyskland eller USA för att hitta snygga och ett stort urval av tävlingskläder för den ridsportsgren jag utövar…men jag vågar inte då man oftast måste betala med kontokort direkt och hur fungerar det med tull etc ?
Över lag så gäller frågan att handla online…
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

när jag bodde i usa beställde jag en digitalkamera via nätet och betalade med mitt kort. inga problem alls.
brukar beställa skivor från usa till min bror, då betalar jag via paypal, vilket fungerar jättebra.
jag är faktiskt inte rädd för att lämna ut mitt kontokortsnummer på nätet, finns aldrig pengar att ta ändå… ;)
har för mig att om sidan är säker (krypterad) så låser sig hänglåset längst ner i webläsaren. det är den på tex internetbanken. när jag betalar via paypal så är den låst och även när jag betalade till amazon (tror jag det var).

det är värre med att skriva sitt kortnummer i ett mail. det hände en vän till mig i usa. hon använde hotmail och skickade sitt kortnummer till ett företag. några dagar senare fick hennes far i norge samtal från banken, de undrade om hon var i turkiet och hade tagit ut 30,000 norska…
Jag vet många som handlat varor från andra länder på internet och varit jättenöjda. Min syster köpte Birkenstocktofflor till sin pojkvän och en kompis köper (dyra) Gore-tex kläder etc från USA. Båda betalar med kort och får produkterna på posten.
Vad gäller tull beror det väl på vad man köper för produkter. Handlar du inom EU behöver du inte tänka på det och i övrigt tror jag inte heller att det kommer bli ett problem så länge du inte köper sprit eller tobak.

#3 För egen del så är det kläder det handlar om isf. USA är ju utanför…hur fungerar det då med tull, krävs det något extra i tex pappersväg?
Hur fåglarn fungerar det då när man betalar med tex Visa kortet när det är tex dollar som är valutan ?
Dumma frågor kanske *hmmm*
valutagrejen löser sig självt, det omvandlas på ditt konto av din bank eller Visa. men det kanske är lite säkrare att du skaffar paypal el. liknande så slipper du skicka kortnumret till butiken. Om nu butiken accepterar Paypal.
#4 Som Precis säger, du behöver själv aldrig tänka på att du handlar i dollar, euro eller kr via internet, det omvandlas av sig självt.
Jag tror inte heller att du behöver tänka på tullen, det är nog ingen tull på sådana varor.

tror faktiskt man måste betala tull… men de som skickar varorna har ju mer koll på det. skivorna som jag brukar få, där kryssar de för att det är en gift (present) för att slippa betala tull..
#7 Jaha, ja jag tror inte att det är så stor risk att någon kollar upp det i alla fall. Men rätt ska vara rätt…

Jag har glömt mitt lösenord till Paypal, och bad om ett nytt. Då skulle man faxa leg och senaste telefonräkning till dom, vilket jag gjorde… och fick omgående ett mail att mitt fax hade kopplats till mitt konto… och att jag skulle bli kontaktad om ett par dagar… men det blev jag inte, så jag skickade ett mail och undrade när det skulle ske… och väntade och väntade… sedan fick jag ett mail, där någon skrev att dom förstod min frustration, och att jag skulle bli kontaktad… sedan har inget hänt, och jag har tröttnat.
Jag har även försökt öppna ett nytt Paypalkonto, men det går inte då det redan finns ett konto reggat på min mailadress… och jag orkar inte hålla på med flera olika adresser…
Så jag kan tyvärr inte använda Paypal, som annars är en utmärkt betalningsförmedlare. Var rädda om era lösenord! 
"still lost in space and time"
#9 Det är alltså säkrare än att betala med vanliga kredit/bankkort?
En artikel om Paypal vore kanske på sin plats…

Tull betalar man på allt utom Europa, som ej är gåva. Sedan är det väl mer stickprovskontroll än regel. Somligt slinker igenom, annat inte.
#11 Hur fungerar det rent praktikt, om du exempelvis köper ett par jeans från USA?
Räcker det inte med att man betalar deras motsvarighet till moms?

Handlar mycket från utlandet. Främst plantor och det fungerar hittills utmärkt. Eftersom jag har en son i Thailand blir det skickande av varor fram och tillbaka där också. På Thailändsk sida blir våra julkappar m m ofta öppnade men här hemma har posten inte visat sig särskilt intresserad av de kontaktlinser, piratDVD:er m m som brukar utgöra sonens gåvor till mig.

Handlar massor på nätet, ibland från sajter utomlands. Har aldrig haft något problem. En gång drog de dubbelt från kontot men satte in pengarna dagen efter utan att jag behövde påpeka det. Så jag har bara positiva erfarenheter. Dock kan man ju för säkerhetsskull handla på etablerade sajter och undvika de mindre.
Oskar

#12 Nej, i svenska tullen lägger de även på avgift i viss procent av köpesumman. Man får lösa ut paketet på posten, ungefär som vilket postförskottspaket som helst. Har man tur slinker paketet igenom utan detta, men för mig har det blivit avgift ca 60-70% av gångerna. Så man nog får räkna med att det blir tull på priset också. Är varan riktigt prisvärd och/eller unik så är de ju värt det förstås.
Om det är mindre företag man köper ifrån brukar de faktiskt ange "gåva" på paketet, men det är ingen garanti för att man slipper undan. Tullen är nitisk:)

Här finns all information om hur tullavgifterna tas ut.
Jag har nog mer tur än Pia, för jag har inte betalat tull/moms mer än ett par enstaka gånger. Men då blir det å andra sidan rätt dyrt, de lägger ju på en duktig expeditionsavgift också.. :)
#15 Tack för bra svar, det hade jag faktiskt ingen aning om. Jag har själv inte shoppat loss i cyberspace än på riktigt, men jag får prova det. ;)
Vad ligger tullen på ungefär? Är det en procentsats eller beror det på vilken typ av vara man köper?

All info om procentsatser mm finns i #16 länken.

Om man är rädd att betala med visa-kort genom nätet, då är ett litet tips att öppna ett till bankkonto eller plusgiro och plocka det kontot på pengar som Visa kortet är knutet till. Då överför du dina egna pengar smidigt och har alltid så mycket pengar plus någon extra krona där som du behöver men ingen kan plocka dig rent.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#16 Sorry, hann inte läsa igenom allt först. Tack för bra länktips!

Fraktkostnader och sånt då ?
Är det beroende på vikt och hur långt paketet ska färdas ?

Ja, precis som i Sverige skiljer sig portot beroende på vikt och vart det skall skickas till. Det bästa sättet att kolla upp exakt vad just DEN varan kostar är att fråga innan man köper, det kan skilja sig en hel del från avsändare till avsändare också har jag märkt…
De flesta säljare i t.ex. USA tar inte bara betalt för exakt frakt, utan även för viss hantering. Här i Sverige har jag hört flera som t.ex. handlar på Tradera bli sura om man tar mer för frakt än exakt porto, men utomlands är det snarare regel än undantag. Kan vara bra att veta. Rekommenderar precis som Pia att man alltid frågar exakt vad frakten blir.
Beror mycket på hur seriös sidan är, har du någon annan som beställt därifrån? Hur har det varit för den? Vrkade det bra osv?

#10… ursäkta, hinner inte gå in här så ofta. Paypal anses vara ett säkert sätt att betala över internet. Tyvärr var det länge sedan jag använde det, av skäl jag redan har nämnt ;)
Man lämnar uppgifter om sitt bankkort till dom, och då gör man det bara 1 gång, på en säker, krypterad sida. Sedan förmedlar dom betalningen, utan att lämna ut mina bankkortsuppgifter. Jag tror att dom tar en liten avgift då man registrerar sig, sedan är det gratis för privatpersoner.
Pengarna tjänar dom på att ge sevice till företagen, som har konton där. De allra flesta företag utomlands accepterar att man betalar via Paypal.
Som privatperson har man inga pengar innestående där, utan betalningen dras direkt på kortet vid transaktionen.
Jag har använt Paypal då jag har handlat bl a på Amazon.com, och det har fungerat hur smidigt som helst. (Förutsatt att man har sitt lösenord!)
Jag vet inte om någon blev klokare på det här, jag har skrivit ur minnet, det tar sådan tid att kolla upp saker och ting när man bara har modem. 
"still lost in space and time"
Tycker man drar sig för att handla via nätet utomlands.. just för betalningens skull.

Testade nyss att handla mat på http://www.netxtra.se/new/ för första gången. Fungerade över förväntan. Fick de varor jag ville och levererades på kvällen. Priserna är väl samma som på PrisXtra skulle jag tro.
Oskar
#28 Åh, vad bra!! Vi har Prisextra ganska nära, men man ska helst ha bil, för man vill alltid handla så mycket där.
Ska prova Netextra jag med!

#29 Absolut, testa! Fast kryssa för att du inte accepterar ersättningsvaror…annars är risken att du får lite udda märken vilket man kanske inte alltid vill. Om du storhandlar så är frakten gratis.
#30 Toppen. Vad innebär "storhandla"?
1000 kr?
Jag förtydligar mig själv här:
"Storhandla" enligt Netextra innebär köp över 3000 kr. Annars tar de en hemkörningsavgift på 99 kr och man måste bo i Stockholm eller närförort enligt hemsidan.

#32 Jepp, det kallar jag för att storhandla i allafall. :)
För övrigt är 99kr inte så farligt för leveransen. Kan det nog vara värt att slippa spendera 1-2 timmar med att shoppa.
Som en liten parentes, beställde 2 T-shirtar och ett 3 pack med socker från Danmark igår ;)

#34, låt mig gissa! Sockret är tillverkat i Sverige! (gamla sockerbolaget är ju numera danskägd) Men ibland är det ju billigare att köpa därifrån! För några år sedan var jag med och betälla virke, bästa priset var i Danmark. Det visade sig att när det kom så var det sågat och packat på en brädgård 2 mil bort! Jag hade svårt att få ihop det: att det blev billigare att lägga det på en lastbil till Danmark för att sedan köra hem det igen!
Stefan - Modellbyggare
#35 Visst är det vansinnigt?!
HAHAAHHA jag formulerade väl lite slumrigt då, 3 pack med SOCKAR.
#37 Ha ha, det var ju lite annat det.