Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettlivsmedel
Läst 10955 ggr
MiroSputnik
0

Läsksnusk

Jag vill uppmana alla som köper vatten och läsk att kolla datumet innan ni betalar!

Jag har råkat ut för läsk med utgågna bäst-före-datum.

Visst, jag har fått pengarna tillbaka i de fall jag har sparat kvitto, men det är ju inte alltid man gör det.

Senast var det på Coop Forum i eskilstuna. Köpte Bonaquas kolsyrade vatten på 50 cl. Datumet var från oktober 2009. Vid närmare kontroll (av mig) visade det sig att alla flaskor i alla kylar var från förra året.

Självklart påpekade jag detta för personalen både i kassan och kundtjänsten. Men inget hände på en vecka. Då påpekade jag åter problemet till personalen och så hörde jag av mig till Coops kundtjänst på nätet och de vidarebefodrade min kritik till butikschefen, så jag trodde att problemet skulle lösa sig.

Men när jag åter besökte butiken igår hade de bara fyllt på med nya flaskor, inte plockat bort de gamla.

Vart ska jag vända mig nu? Personalen och Butikschefen verkar ju inte bry sig. Dessutom tror jag att problemet är vida spritt. Kan tänka mig att mycket läsk i back oxå har gamla datum, med tanke på hur de fyller på läsk nu för tiden. Inte flyttar de om backarna så att de nyaste hamnar underst.

Vet nån till vilken instans jag ska vända mig?

Ni kan väl kolla nästa gång ni går och handlar, finns det gammal läsk i hyllorna???

Åsa S
0

Så mycket kemikailer som det finns i läsk så lär det ju inte bli dåligt på många år efter bästföredatum och ex. julmust blir ju bara bättre efter lagring.

Om man är så jättekinkig och verkligen tror på bästföredatum så har väl kommunen någon form av livsmedelsinspektör.

Maria
0

Vad händer med läsk som har gått ut?

/Maria

Bergspuman
3

Läsk som får fötter och går ut, det är riktigt läskigt det

Flört

Sehvrin
0

#2 Vet att jag har druckit hallonläsk som varit för gammal som haft viss smörsmak, vet dock inte exakt vad som händer och jag tror problemet har varit att det kommit in luft i flaskan. En risk är ju att det bildas alkohol (precis som med för gammal saft).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

MiroSputnik
0

Om vi tar bonaqua Silver naturell som exempel, så får den en äcklig bismak när den blir alltför gammal. Och kolsyran verkar försvinna. Efter typ 2-3 månader.

Men poängen är ju varken bismak eller andra grejor… Poängen är att vi betalar för nåt som redan passerat bäst-före-datumet. DET är iofs OK, OM butiken skyltar med det och sänker priset rejält. DÅ kan man ju välja själv om man vill betala för det.