Ryanair svartlistade?
Trots 48 miljoner euro i vinst under tredje kvartalet 2006 kritiseras Ryanair för att inte ersätta resenärer för bla inställda flygresor. Ryanair har till och med gått emot Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer, vilket är ovanligt inom branschen. Företag som går emot ARN:s beslut riskerar att hamna på Konsumentverket och Råd&Rön:s svarta lista, vilket alltså kan se snart med Ryanair. De har varit på listan förut och är kanske där snart igen.
Någon som har bra eller dåliga erfarenheter av Ryanair?
Jag har aldrig åkt Ryan-air, men bara hört en positiv sak - billigt.
Relativt nyligen berättade en kollega att han köpt biljett till London för 1:-. Fantastiskt!
Tills han fortsatte att berätta om alla tillägg - skatter, avgifter, t.om. svindyrt att ta med bagage! Totalpriset blev 1.000:-!
Idag skulle jag boka resa till Bryssel i april. Det fanns hur många SAS-avgångar som helst med Snowflake pris 500:-
Inkl allt, också proffsig personal och god service!
Varför åka dåligt lågprisbolag när kvalitetsbolagen blivit så billiga?

när min dotter skulle åka till England i november satt vi o kollade runt på flygbiljetter..
det blev Ryanair från Sturup….. det gick direkt.. och var billigast.. 517 enkel biljett .. ja biljetten kostade inte många kronor.. det var alla skatter och avgifter
jag fattar inte varför man ska resa upp om Arlanda eller ner om Amsterdam när man ska till London.
nu kommer dottern hem och hälsar på i april.. ska bli spännande att se vad denna biljetten kostar
Jag brukar gå efter mottot att man får vad man betalar för och har av den anledningen aldrig åkt Ryanair.
Min syster har dock provat ett flertal gånger och hon har inte haft några problem. Men det är klart att det är ett problem om flyget ställs in och man inte ersätts för det. Jag tycker dessutom att det är allvarligt att företag helt och hållet motsätter sig Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Som så mycket annat så funkar uttrycker "There Is No Such Thing As A Free Lunch" bra även här. :)
Om man använder sunda förnuften så inser man att ett företag aldrig kan sälja en flygbiljett för 1 kr. Dvs de måste få in pengar på annat sätt, i det här fallet gissar jag på tex dyra transfers, dyr mat, dyra parkeringsavgifter osv. Och de måste även se till att ha låga kostnader vilket antagligen innebär ett minimum av personal och möjligheten att reda ut förseningar och annat strul är nog nästan lika med noll…
Oskar
Det stör mig mycket att man får lov att sälja flygbiljetter med falska prisuppgifter.
I Ängelholm säljer Kullaflyg resor till Bromma för 295:- (+ avgifter till Luftfartsverket). Det verkliga priset för Kullaflygs billigaste biljett är 295 + 94 = 389:-. Dessa billiga biljetter går inte att överlåta, och inte att boka om.
De här avgifterna till Luftfartsverket är ju bara Kullaflygs kostnader för sin underleverantör - varför ska jag betala den separat? Man försöker på sin hemsida ge sken av att dessa avgifter hamnar i statskassan. Skitsnack! LFV är ett affärsdrivande verk som säljer tjänster till Kullaflyg - snöröjning, landningshjälpmedel, flygtrafikledning osv. Man försöker också ge sken av att andra bolag skulle drivas med statliga bolag. Ännu mer skitsnack!
Köp en ny Volvo för 48.500:-! (tillkommer kostnader för våra underleverantörer). Vem skulle acceptera det?
SAS har riktiga biljetter till Arlanda för 449:-, utan tillägg, och utan skitsnack. Dessutom går de att boka om - kostar 250:-.
#5 Jag föredrar också att stödja SAS. De är dessutom avsevärt mycket bättre i alla avseenden.