Konkursad husvagnsfirma
Mina svärföräldrar har köpt husvagn av en husvagnsfirma. De har avtal om köpet och husvagnen är registrerad på dem. Husvagnsfirman gick nyligen i konkurs. Nu är de rädda att kronofogden ska ta deras husvagn.
Vad gäller?
Är husvagnen betald? Om inte så är det säkert så att konkursförvaltaren vill ha in pengar för den för att täcka så stor del av skulderna som möjligt. De vill inte ha ytterligare en osåld husvagn i lager…
(utan att ha den juridiska kunskapen)
Den är betald. Den står bara på firman över vintern. Vore den inte betald hade de inte oroat sig.
Det bästa de kan göra är nog att ta reda på vem som är konkursförvaltare och kontakta denne. Men spontant så borde det inte vara något problem eftersom husvagnen är betald, de har säkert papper på det också….
Ja, de har papper.
Äger dina svärföräldrar husvagnen dvs om den är betald, har kontrakt osv så kan dina svärföräldrar ta husvagenen därifrån. Det är deras husvagn då och ingår i deras egendom. Konkursförvaltare har ingen rätt att ta den för som jag fattat det rätt så är köpet på den klart.
Det är inte några problem men det är viktigt att de kontaktar konkursförvaltaren och förklarar läget. Har de även betalat för förvaringen tycker jag att de samtidigt ska komma med krav på ersättning för att det inte kunnat utnyttja förvaringen till fullo.
Tom
Tack för era svar!