För stort utbud?
Någon mer än jag som tycker att det svårt att hitta det man söker i detaljhandelsdjungeln? Inte för att det finns för lite att välja på - utan för att det finns för mycket?!
Letar man efter ett visst klädesplagg tex, eller kanske en accesoar, känns det inte som att man är klar förrän man kikat på precis alla ställen!
Extra jobbigt är det när det är rea och halva priset på halva priset precis överallt. Tänk om man köper något som bara kostar en fjärdedel av priset rakt över gatan? En sån miss vill man ju inte göra… framförallt inte som student.
Jo, det finns ju både Eldorado och Euroshopper att välja på…
:-(
Mitt svar är nej. Trenden är en utveckling mot färre varumärken. Däremot förändras produkterna ständigt, man byter design på såväl förpackning som innehåll.
#1 Jag kan hålla med dig om vi talar om livsmedelssortimentet.
Om man däremot tänker på hur många olika butiker man kan tänkas gå till för att köpa tex en scarf får man lätt spader. Självklart är det ju bara att gå till första bästa ställe och sedan gå vidare tills man hittar det man söker, men när man tex söker en jacka vill man ju ha den "perfekta".
Man kan leta ihjäl sig på Åhléns, NK (Sthlm, Gbg), Kapp Ahl, Indiska, H&M, Lindex, Salt, Vero Moda, MQ, Zara, Mango (Sthlm) för att bara nämna några.
Ännu ett i-landsproblem antar jag…
"Ännu ett i-landsproblem antar jag…"
Jo… ;-)
Fast jag tror också det här är ett problem som kvinnor har i större utsträckning äm män. Om jag behöver nya byxor så fixar jag oftast det på ett butiksbesök - och jag är nöjd efteråt.
Min sambo kan lägga två veckor på samma sak - och är ändå inte nöjd efteråt. (Eftersom hon dessutom reser så mycket så ska ju alla butiker i hela Europa (typ) undersökas och jämföras…)
#3 Hjälp, hon har alltså hela Europa som utgångspunkt, jag har bara Stockholm men har det hektiskt ändå!
Det kanske är ett kvinnoproblem, men jag känner på ungefär samma sätt när jag ska köpa en present till någon. Det finns hur mycket som helst man kan tänka sig och då vill man ju inte nöja sig med första bästa….

Håller med #3 man går in och köper det man vill ha och oftast blir man nöjd. (går till samma butik för byxor, först är de billiga och sedan lägger de upp utan kostnad medan man väntar, mycket trevlig service! man hinner nästan inte dricka upp kaffet innan dom är klara) Fast jag går hellre och lägger pengarna på några modeller…
Stefan - Modellbyggare

Om jag ska köpa ett par byxor gör jag först en ordentlig marknadsundersökning. Något alla kvalificerade inköpare bör göra. Dvs jag besöker alla butiker inom rimligt avstånd. Därefter går jag tillbaka till de fem som hade en vara, som någorlunda motsvarar mina krav. Därefter fattar jag ett noggrant beslut och ber dessutom om öppet köp, eftersom varan måste testas i sin egen miljö, dvs framför min egen spegel därhemma.
Blir alldeles förskräckt över att det finns folk som går in och bara köper så där rakt av. Jag brukar säga att det helst ska ta lika lång tid att göra av med pengarna som att tjäna in dem. Dyrare varor kräver därför mer omfattande marknadsundersökningar. Våra soffor tog mig ett år att köpa t ex.
#6 Undrar hur det skulle kännas att antingen:
- Ha så mycket tid över
- Ha så lite innehåll i livet att man måste fylla det med undersökningar inför byxköp
;-)
#8 He he, helt säkert en skillnad mellan kvinnor och män - kvinnor kan göra två saker samtidigt. ;)
Handlar på "Dressman" Tar en kvart att hitta byxor, skjorta, kallingar och allt jag behöver förnya.
För frugan tar det en månad ut och in i olika butiker…..:)
Fy vilka fördomar…:)
//CarlS