Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettvarning-för
Läst 2219 ggr
Godtrogen
0

Lurad av Spansk företag!

Detta är en riktig rysare!!
För fyra månader sedan fick jag ett brev där jag blev erbjuden en registrering av vår nya .se-domän. Men tanke på att det är lite ppr att skriva på tänkte jag inte mer på det utan skrev under och skickade iväg brevet. Efter en månad fick jag en räkning på 3x787 euro från ett företag i Spaninen. Jag kontaktade dem genast med mail, de svarade inte på telefon, och förklarade tydligt att jag misstolkat deras brev och ville avbryta "tjänsten" Detta var förstås helt omöjligt eftersom jag signerat "kontraktet". Om jag inte signerat hade det inte kostat något???

Tjänsten som skulle kosta mig totalt nästan 23.ooo:- var en liten blänkare i en databas. Det har nu gått så långt att de hotar med "leagal action". Efter att jag blivit riktigt förbannad gick jag in i denna databas och plockade ut e-mail till andra Svenska företag, föreningar och privat personer. Jag skickade ut en förfrågan till över 100 personer och blev INTE förvånad när jag påföljande dagar blev kontaktad av säkert 50 personer som alla hade sammaproblem som jag. Samtliga hade misstolkat "erbjudandet" och skrivit på. Efter att ha letat info ang detta företag har jag hittat massor som tyder på att detta är ett bedrägeriförsök.

Problemet är, vad gör man? Jag har inte och tänker inte betala men det känns ändå jobbigt att ha med dessa människor att göra. Det är ju så uppenbart ett bedrägeriförsök men ingen instans kan hjälpa oss drabbade. Har någon något bra förslag skulle jag och många andra bli glada att få reda på det.

Vad har vi gjort? jo, vi har tydligt talat om för företaget att vi inte tänker betala. Vi har anmält företaget hos det Spanska Konsumentverket. Vi har polisanmält i Sverige. Vi har kontaktat Konsument Europa, Svensk Handel, .SE, kronofogdemyndigheten osv.

Nu undrar ni som läst allt detta vilket företag det är. Jo, WCR (WebCompanyRegister). Företaget finns i Coruna i nordvästra Spanien. Detta är ungefär samma typ av bedrägeri som det mer berömda ECG (European City Guide) har hållt på med i säkert 7-8 år.

Va fan gör man?

Ida
0

Godtrogen,

Jag är inte jurist, men vet så pass att lagens syfte ofta är att skydda den svagare parten. Man kan som privatperson (nu kanske detta handlar om näringsverksamhet, men ändå) helt eller delvis "jämka" bort oskäliga avtalsvillkor. Är de uppenbart bedrägliga kan avtalet bli ogiltigt på andra grunder.

Avtalstolkning likt många andra juridiska situationer försvåras givetvis väsentligt när det passerar nationsgränserna. Många gånger drar tvivelaktiga företag nytta av det och då blir frågan vilket lands lag man skall gå efter.

Jag tror att det här företaget drar nytta av att man som inblandad inte vet vad som gäller och den "rättsliga påföljden" de nämner är gissningsvis ett tomt hot. Allt handlar om vad exakt som avtalats och om avtalet kan anses skäligt eller inte. De kan knappast driva en framgångsrik process mot dig (och 50 andra) om det finns tvivelaktigheter i avtalet. Jag tror inte heller att det skiljer speciellt mycket mellan spansk och svensk lag i det här avseendet. I och med EU har många av våra lagar anpassats för att bättre stämma överens med resten av Europa. Många gånger för att enklare kunna lösa sådana här konflikter (som kanske uppstår oftare med öppna gränser mellan länderna).

Pova att prata med Konsumentombudsmannen, Konsumentupplysningen i din kommun eller kanske med ditt försäkringsbolag? Såväl privatpersoner som företag har oftast rättsskydd vid bla tvister och då kan säkert juristerna på ditt försäkringsbolag uttala sig om dina möjligheter med en gång. Skulle du bli stämd på summan bör det falla under försäkringen och de företräder dig då vid en eventuell process.

Du nämner att du tagit kontakt med spanska konsumentverket. Kunde de hjälpa dig i något avseende eller tog de endast emot din anmälan? Var det ett för dem välkänt problem och kanske ett välkänt företag?

(Hör förresten av dig om du behöver hjälp med översättningar etc, jag har bott i Spanien i många år.)

Välkommen till sajten förresten. Hoppas verkligen att vi kan hjälpa dig och att den här historien löser sig på bästa sätt!

Mvh

Ida

Godtrogen
0

Jag tackar för erbjudandet och svaret du gav!
Problemet med den här typen av bedrägerier är att de är svåra att få hjälp med att lösa. Många av oss drabbade har skickat in en anmälan till de Spanska myndigheterna men "hjulen rullar sakta". Flera av oss har tyvärr betalt i rädsla av de rättsliga processer man hotas med. Vad som oroar mig också är att vi som är privatpersoner har drabbats av brister i PuL (personuppgiftslagen). Vi har när vi registrerat våra domäner angivit alla personuppgifter som är obligatoriska för fakturering och så vidare. Enligt PuL så ska dessa uppgifter, när det gäller privatpersoner, inte kunna komma ut men så har de gjort iallafall. Jag har kontaktat juristerna i den organisation i Sverige som ansvarar för registreringsuppgifterna, .se, och de  säger bara att  -Uppgifterna kan omöjligt komma härifrån.  Likt förbannat  har spanjorerna  kunnat adresserat  de första  brevet  direkt till mig personligen!!???

Ni som intresseras av problemet kan gå in på www.stopecg.org och läsa om en liknande bedrägerihärva. Någonstans har jag läst att bara detta bedrägeri omsätter runt 30 miljoner euro.
Allt baserat på "brevterror" mot alla de som misstolkar deras så fina erbjudande.

Jag tycker det är beklagligt att det inte finns kraftigare verktyg att använda sig av vid/mot verksamhet som detta.

Jag har lärt mig en sak iallafall. Hur bra det än låter så läser jag alltid noga det finstilta.

Linda
0

Fy stackare, finns det något värre än att bli lurad?

Berätta för oss hur det går, vi ska hålla tummarna för dig och de andra drabbade.

Vänligen/Medmänniska

Ida
0

#2 Tack själv för att du delar med dig av din historia här på sajten. Jag förstår att många betalar av rädsla, även om motparten kanske inte har direkta belägg för att ta betalt.

Det skulle verkligen vara intressant att följa den här historien och se hur det går. Jag hoppas att ni tillsammans orkar driva processen så att detta företag inte kan fortsätta bedriva sin bedrägliga verksamher. Genom att uppmärksamma sådana här händelser kan man i alla fall skydda andra från att göra samma sak, samt att hitta andra som är i samma situation. Tillsammans med andra har man mycket större chans att driva en sådan process och man kan dessutom ta lärdom av varandra.

Avtalet du godkände, var det skriftligt (fysiskt på papper) eller var det en text på internet?

Hälsningar

Ida

Rickard007
0

ARN!

Ida
0

#5 ARN är bra, men det kan kanske bli svårt när det är ett utländskt företag…

Godtrogen
0

God morgon alla!

"Kontraktet" kom med posten. Man får uppfattningen av att tjänsten innebär en indexering i olika sökmotorer, inget mer.
Man skulle kolla om uppgifterna om min hemsida stämde samt i vilken kategori man ville placeras i.

När jag var hos polisen och bad dem läsa kontraktet kunde de inte hitta informationen om kostnaden fastän de visste vad de letade efter. All finstilt text är skriven med stora bokstäver vilket gör det jobbigt att läsa och svårt att uppfatta några siffror då de flyter ihop med texten. Det intressanta är att ALLA drabbade uppfattat texten lika och ingen har sett kostnaden. Det står även att om man INTE skriver under kostar det inget. Men vad är det för kontrakt som INTE behöver signeras för att vara giltigt. Vid ett icke underskrivet kontrakt får man inte mer än en liten text som ej heller är direktlänkad.

Priset för tjänsten innebär en logga, en av spanjorerna ihopskriven företagspresentation och några bilder de själv hämtat på min hemsida. Man kan inte påverka varken bildvalet eller texten!!!!????
Själv vet jag att det arbete de vill att jag skall betala för ej tar mer än 10 minuter att utföra. En utlovad CD som ingen har fått. För detta vill de ha som sagt 3x787 euro=mycket pengar!!!

Nä, jag letar fortfarande efter någon myndighet eller person med tillräckligt med "muskler" att kunna göra något radikalt åt problemet. Många med mig hade välkomnat detta. Bara i Sverige tror jag att upp mot 3-400 företag har samma problem. Många vill inte tala om det för att vi alla känner oss så fruktansvärt korkade att vi skrev under utan att läsa ordentligt, men samtidigt så vill man ju inte alltid utgå från att någon försöker luras. Jag föröker alltid att tro det bästa om någon och inte ha förutfattade meningar men min ödmjukhet har fått sig en ordentlig törn.

Ida
0

#7 Det står alltså ingenting om priset i kontraktet? I sådana fall, om inget annat avtalats, bör priset vara "skäligt" i hänseende av motprestationen. Om tjänsten, som du skriver, innebär 10 minuters arbete och du inte ens själv kan bestämma över hur det ska se ut, kan man säkert hävda att det är okäligt att ta så mycket betalt. Åtminstone enligt svensk lag.

Har du talat med konsumentombudsmannen?

www.ko.se

/Ida

Ida
0

Det här hittade jag på KO:s hemsida. Finns en avdelning som heter "Konsument Europa"

Personlig rådgivning Kontakta oss för personlig rådgivning på tel 054-19 41 50, måndag till fredag mellan kl 9 och 12 samt måndagar och torsdagar mellan kl 13 och 16. Du kan också sända e-post till info@konsumenteuropa.se. Ring oss om du inte fått svar inom en vecka! Ditt mail kan ha fastnat i vårt Spam-filter

Här hittar du direkt till sidan

Rickard007
0

#6, Jo sant. Deras ARN ?

Godtrogen
0

Back again!

Jo då, priset står i kontraktet men finns i den finstilta delen som är svår att läsa eftersom allt är med stora bokstäver. Jag var kanske otydlig i det jag tidigare skrev. Om jag får igång min scanner igen skall jag lägga ut en bild på "kontraktet"

Jag var tidigt i kontakt med Konsument Europa men de kan inte hjälpa oss, inte heller svensk handel eller polisen eller .se eller… Listan är lång och som det är just nu har jag inte kommit i kontakt med NÅGON som kan tala om vad exakt som skall göras. Om man går in på www.stopecg.org kan man läsa om försöken att stoppa detta bedrägeri (Eurpopean City Guide). Myndigheterna i Spanien bötfäller dem och jagar runt dem hela tiden men de byter bara provins och kör vidare. Problemen för oss är det samma. Jag tror inte faktiskt att det finns något sätt att få slut på denna verksamhet om man inte ändrar i lagen. Företagen ser till att skaffa sig bra advokater som hittar hål och tolkar lagen så det passar deras ändamål.

Ida
0

#11 Jag antar att de egentligen har rätten på sin sida i och med att priset står i avtalet, men man kan verkligen ifrågasätta varför de väljer att utforma avtalet på det sättet. Det är antagligen i bedrägligt syfte, men svårigheten ligger i att bevisa det.

Lägg gärna in en kopia på avtalet om du har möjlighet! Vore nog såväl intressant som lärorikt för övriga medlemmar/läsare att få se hur det är utformat och vad man kan dra för lärdomar av det.

Hur motiverar Konsument Europa och övriga företag/institutioner att de inte alls kan hjälpa er? Anser de att avtalet bör gälla?

Godtrogen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gå till nedanstående länk för info. Nu är jag INTE bra på tyska men om någon är det och vill ta sig tid att titta, kan ni gärna få se om ni hittar något jag kan ha nytta av.

http://www.gegenjustizunrecht.vu/adressbetrug/6-Online/6-a-Hintergundmaterial/Mehr-info/100-200-HS-Firmen-Info/199-guia-telefax_coruna.htm

Jag bifogar även en bild på "kontraktet"

Konsument Europa visste inte riktigt vad de skulle göra. Jag har sänt över kopior på alla brev och kontraktet till dem. Jag vet att andra också har gjort det men vad jag hört göres inget åt problemet!!??

Som du förstår är det väldigt frustrerande.
Det är ju inget nytt problem!

Ida
0

Jag kan lite tyska och det verkar stå ungefär det som du beskrivit tidigare, dvs exempelvis att man inte skulle behöva betala om man skickar tillbaka kontraktet utan underskrift. Det verkar ju helt orimligt och borde enligt rent sunt förnuft strida mot avtalslagen även i Spanien. Det är säkert en oprövad metod och därför chansar de på att göra så ändå.

Har du betalat dessa pengar eller avvaktar du?

Godtrogen
0

Kommer ALDRIG att betala. Jag ser vad som händer. Jag besvarar alltid deras brev man samma svarsmail. Att jag anser deras krav vara ett bedrägeriförsök och att jag inte kommer att betala.

Ida
0

#15 Bra!

Vad har de hotat med för represalier? Hade de tänkt stämma dig i Spanien eller vad? Det kan bli ganska komplicerat rent praktiskt för dem…

Godtrogen
0

De nämner i sina brev "this is the last warning", "your case is now handed over to the leagaldepartment" osv.
Vad jag fått reda på är att OM man blir stämd kommer en rättegång att få hållas i Sverige. OM det går så långt kommer man att kunna ta in en hel hög med vittnen som också är utsatta. WCR kommer att ha mycket svårt att lägga fram en trovärdig och hållbar förklaring på sitt agerande mot alla de drabbade. Det är därför jag hoppas på att det aldrig går så långt. Man vet att man har rätt MEN "hotet" är ändå jobbigt att gå och dra på, förstår du vad jag menar?

Tack för att du engagerar dig, Ida!

StefanW
0

#17 Hoppas att du får ett bra avslut på denna trista historien.

Stefan - Modellbyggare

Ida
0

#17 Jag läser passande nog om internationell köprätt just nu och hoppas att jag i alla fall kan bidra med något. Har precis satt igång med det, men så fort jag kommit in i kursen ordentligt ska jag luska fram vad jag kan ur lagboken. :)

Om det är svensk rätt som skall tillämpas känns chanserna spontant mycket större. Avtalet kommer helt säkert att kunna jämkas helt eller delvis pga oskäliga avtalsvillkor/klausuler.

Har du ingått avtalet som privatperson eller näringsidkare?

Godtrogen
0

Ida,Glad
Jag är privatperson och därför är det även intressant att få reda på hur de fått alla mina persondata som var förtryckta på det första brevet (kontraktet). Vi har ju PuL (personuppgifts lagen) som skall skydda oss "privatare" mot sånt här. Juristen på .se kunde inte besvara den frågan.
När man registrerar en ny domän måste man ange sina personuppgifter, men dessa SKALL vara skyddade enligt PuL.
Någonstans läcker det!! 

2 artiklar i DN har jag blivit tipsad om.
9 nov 2006, Bluffande bolag lurar småföretagare av Jan Falck
15 nov 2006, Bluffbolag lurar företagare av Jan Falck
Här finns info och länkar till mer.

Ida
0

#20 Tack, jag ska läsa de här artiklarna.

Verkar onekligen som ett brott mot PuL, begåtts. Det känns inte som att de har så mycket att komma med faktiskt!

Ska bli intressant att se om de går vidare med det här, det tror jag faktiskt inte att de gör.

För det finns väl inga liknande domar, där någon fällts att faktiskt betala detta?

Ida
0

Hur går det med det här ärendet, har det hänt något sedan sist?

Godtrogen
0

Det är lungt för tillfället. Många av oss har fått rek.brev från företaget som vi INTE löst ut. Vi får se vad som händer om vi helt slutar svara. Låt dem jobba lite de har ju ändå inget att komma med!!

Jo förrästen, vi har skrivit till EU-parlamentet och bett dem titta på möjligheterna att hjälpa oss.

Ida
0

#23 Låter bra tycker jag.

Själv avslutade jag en tvist med min fd hyresvärd igår. Vi båda ville undvika rättslig förhandling (även om det kanske gynnat mig) men det känns ändå bra att ärendet nu är avslutat.

Jag kommer trots det att uppmärksamma tvisten på andra sätt, exempelvis genom en artikel på den här sajten. Lokaltidningen är säkert också intresserad.