Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etiketthälsofarligt
Läst 1887 ggr
Staffan
0

Plastbyttor i mikron

En sak jag funderat på många gånger är hur bra plastbyttor håller när de åker in i mikron tillsammans med den mat som ska värmas.
Nu råkar jag iofs vara en ganska nojjig konsument men jag tycker nog ändå att det är en befogad fråga.

Har ni någon uppfattning om ifall det här är helt ofarligt eller något man bör tänka på?

// staffan

MarieK
0

De flesta byttor håller rätt bra i micron tycker jag. Jag har ju oftast matlåda till jobbet och då är det byttor av olika prisklasser och märken. Jag har inte märkt någon större skilnad på dessa, än.
Men gör för guds skull inte som jag gjorde för ca 15 år sedan. Jag skulle göra knäck och hade hört att det var jättelätt att micra ihop smeten. Jag hade missat en sak, man skulle använda glasskål och inte som jag, en i plast!!
Det slutade med att byttan var lika utsmetad på microbotten som knäcksmeten!! Glad

Annette
0

Jag gillar Ikeas matbyttor med ventil i locket. Bra pris också, jag tror jag gav runt 20:- för en som är i lagom matlåde storlek för mig. Jag har Tupperwares också, men det är ju en helt annan prisklass.

Sandra76
1

Det ska vara märkt med antingen vågor(microvågor) då tål den micro, lr bestik(tror jag) då tål den uppvärmning.

annars kan det läcka ut farliga ämnen- som det finn i en del glassbyttor- de ska man inte frysa in mat och värma upp maten i sen.