Hemska arbetsgivare
Är ju ig inget för konsumenter men väl ett ämne som måste tas upp.
Fall nr1)
Min lillebror arbetade i 3 år på ett företag för volvo tills hans lilla avdelning (rekond) blev utsålt till en liten firma som skulle även ha hand om volvos rekondering etc.
-Lillebror blev då låvad att självfallet behålla både jobb och lön, fick därför inget avgångsvederlag etc.
-Där började han Januari och nya chefen på dett nya lilla företaget var mycket trevlig, sa att givetvis skulle han även få ännu mer i lön, detta var muntligt.
-Lillebror trotts lite tråkigare arbetsuppgifter tyckte att det kändes ok (tack vare de extra hundralapparna han blivit låvad) och arbetat där till punkt och pricka med goda lovord.
Fortfarande i går hade ingen lön kommit in och han besökte då chefen och påtalade om att han inte hade något arbetsavtal eller fått sin lön.
-Chefen lämnar då ett fördigtskrivet avtal med en lön som låg över 2000kr mindre än han blivit låvad /haft tidigare!!(Med motiveringen:Vill allt se vad du går för först!)
-Dessutom påstår denne att in jusrt satt in pengarna och och att det skulle ta 3 bankdagar (jag har iaf för mig att det inte längre tar så lång tid som 3 bankdagar) han har alltså inte fått sin lön sedan han fick ut sin slutlön från volvo!
-Lillebror är inte så gammal, fick abrupt flytta då vår mamma avled hastigt så det känns lite som min "plikt" att skydda honom…
-Jag har nu tjatat på honom att ringa sitt fack (metall) om hjälp men han säger att han inte tror att de kan hjälpa honom eftersom ig sedan han ändrade arbetsuppgifterna så borde han heller inte tillhöra metall.
JAG BLIR SÅ ARG!
-Tänk att små företagare kan utnyttja unga ambitiösa på detta sett!
Tunga jobb, kemikalier etc utsätts han för för en lön som jag knappast kan anse är en lön: 15 tusen i månaden trots 3 årig gymnasieutbildning (fordon) extra kurser och 3 års arbetserfarenhet med samma jobb.
-Hur kan man "sätta" dit chefen utan att riskera att lillebror hamnar utan meriter , lön, etc när han nu sedan ska söka nytt jobb?
….
Fall2) En ung tjej har nu tagit jobb på Lidl = Skit företag enligt mig, jag kommer aldrig mer sätta min fot på detta tyska företag.
Hon har varken fått arbetsavtal, veta vad hon får i lön etc (flickan är rätt blyg och det är hennes första jobb vilket de utnyttjar.)
-Hon jobbar i 9!!! timmar utan rast, får inte lämna kassan.
-Hur kan detta företag ha sådann personalpolitik och klara sig???
Vad kan man göra som medmänniska för att hjälpa dessa två fall?

Kan nämna att det finns fler företag som kör med dålig personalpolitik.
Jysk hör dit.
Hur du ska kunna hjälpa dessa två vet jag inte. men hoppas att någon annan vet.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag är ledsen att jag varit något frånvarande några dagar - har varit bortrest på konferens.
Ska kika lite i lagboken vad gäller detta, men vet på rakt arm att skriftliga avtal inte är nödvändiga för anställning. Det är faktiskt oftast för arbetsgivarens skull man har dem, för om man inte skriver dem kan arbetstagaren hävda att han är tillsvidareanställd (med allt vad det innebär) och det är inte alltid så är fallet.
Jag tycker absolut att din bror ska höra av sig till facket om han är medlem där. Även om inte verksamheten tillhör metall kan han få hjälp där om han är medlem hos dem. Det är inte alla arbeten som har ett speciellt fack och därmed är gränserna något diffusa.
Vad gäller tjejen på Lidl kan de säkert också anmälas till arbetsmiljöverket, men vad jag har hört är Lidl ganska krångliga som arbetsgivare och det kommer säkert att bli en tvist. Är hon fackmedlem kan hon absolut informera sitt fack om det här, annars kommer hon att få driva det själv, vilket inte alltid är så lätt.
Återkommer gärna i helgen med mer info, när jag får ordentlig tid att kolla upp saker och ting i LAS och övriga lagar som är aktuella i de här fallen…

#1 Ja suck dessa hemska företag..
#2 Tack gulliga Ida som hjälper till och svarar fast jag vet hur mkt du har att göra just nu:)
#3 Ingen orsak. Jag har tyvärr fått försaka sajten några dagar den här veckan pga extrem överbelastning på alla sätt och vis. Nu är dock veckans uppgifter inlämnade och det finns tid för en kaffe på stan till och med innan jag börjar plugga igen! Härligt! :)
Ledsen att det tagit tid, men nu ska jag försöka mig på ett svar vad gäller din brors situation. Har inte hittat något om att formalavtal krävs för anställningsförhållanden, annat än det som står i kommentar #6. De bör därmed troligtvis vara skriftliga, men muntligt avtalade villkor bör också gälla. Detta är jag lite osäker på.
Enligt Lagen om anställningsskydd (LAS) 6 b § står:
"Vid övergång av ett företag, en verksamhet eller en del av en verksamhet från en arbetsgivare till en annan, övergår också de rättigheter och skyldigheter på grund av de anställningsavtal och de anställningsförhållanden som gäller vid tidpunkten för övergången på den nya arbetsgivaren. Den tidigare arbetsgivaren är dock också ansvarig gentemot arbetstagaren för ekonomiska förpliktelser som hänför sig till tiden före övergången."
Med andra ord: den nya chefen har minst samma förpliktelser som den gamla - dvs han kan åtminstone inte sänka lönen om inte det avtalats fram pga annan tjänst eller dylikt, vilket det uppenbarligen inte har. Han har också rätt att tillgodoräkna sig inarbetade semesterdagar etc från fd arbetsgivaren.
Är han kollektivt ansluten och kan få hjälp av facket? Skrev han på det förskrivna avtal som chefen lade fram, trots den sänkta lönen?
/Ida
När det gäller tjejen - har hon frågat om anställningsavtal eller åtminstone om vilken lön hon får?
Så här står det i LAS 6 a § generellt angående anställningsavtal:
"Senast en månad efter det att arbetstagaren har börjat arbeta skall arbetsgivaren skriftligen informera arbetstagaren om de villkor som gäller för anställningen. Om anställningstiden är kortare än en månad, är arbetsgivaren inte skyldig att lämna sådan information. Informationen skall innehålla följande uppgifter: 1. Arbetsgivarens och arbetstagarens namn och adress, anställningens tillträdelsedag samt arbetsplatsen. 2. Arbetstagarens arbetsuppgifter, yrkesbenämning eller tjänstetitel. 3. Om anställningen gäller tills vidare eller för begränsad tid eller om den är en provanställning samt a) vid anställning tills vidare: de uppsägningstider som gäller, b) vid anställning för begränsad tid: anställningens slutdag eller de förutsättningar som gäller för att anställningen skall upphöra, c) vid provanställning: prövotidens längd. 4. Begynnelselön, andra löneförmåner och hur ofta lönens skall betalas ut. 5. Längden på arbetstagarens betalda semester och längden på arbetstagarens normala arbetsdag eller arbetsvecka. 6. Tillämpligt kollektivavtal, i förekommande fall. 7. Villkoren för arbetstagares stationering utomlands…"
Det verkar därmed som om de bör vara skriftliga och att överenskommelsen ska ske senast en månad efter anställningens början.
Hur länge har hon jobbat där?