Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettkonsumenträtt
Läst 6096 ggr
Bjorta
0

Vilket lagrum?

Som leverantör får man såvitt jag förstår aldrig diskriminera kunder. De som önskar köpa av leverantören kan ej förvägras detta. Vilket lagrum reglerar detta? 

Vh Bjorta

Oskar
0

På sätt och vis en rätt så konstig lag. Borde inte jag få välja vem jag vill sälja mina varor till? Varför ska det vara självklart att alla ska få köpa det jag tillverkar?

Oskar

Ida
0

Förhållandet mellan leverantör och kund beror helt på om kunden är privatperson eller näringsidkare. Är kunden näringsidkare är det köplagen som reglerar köpvillkoren och är kunden privatperson är det konsumentköplagens villkor som gäller.

Det är inte olagligt enligt någon av ovanstående lagar att vägra sälja till en kund, så länge man inte avtalat om ett köp. Att dra sig ur i den situationen bryter i så fall mot avtalslagen, alternativt någon av ovanstående lagar, lite beroende på vad det gäller. (Handelsbalken)

Det är alltså inte förbjudet att inte sälja till någon så länge det inte gäller direkt eller indirekt diskriminering. Du kan som säljare välja vem du vill sälja till, men Lagen om förbud mot diskriminering reglerar dessa villkor.

Så här står det i Lag (2003:307) om förbud mot diskriminering vad gäller definitionen av direkt och indirekt diskriminering:

3§ I denna lag avses med diskriminering

1. direkt diskriminering: att en enskild person missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder,

2. indirekt diskriminering: att en enskild person missgynnas genom tillämpning av bestämmelser, kriterier eller förfaringssätt som framstår som neutrala men som i praktiken särskilt missgynnar personer med viss etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller visst funktionshinder, såvida inte bestämmelserna, kriterierna eller förfaringssätten kan motiveras av berättigade mål och medlen är lämpliga och nödvändiga för att uppnå målet,

----

Det står sedan även om trakasserier och instruktioner att diskriminera under samma paragraf.

Svårt att ge exakt lagrum när man inte vet exakt vad det handlar om, men hoppas i alla fall att du fått lite vägledning?

Mvh

Ida

Oskar
0

Så att så länge man inte konsekvent diskriminerar en speciell grupp så får man sälja till vem som helst? Så jag kan tex öppna en butik och förbjuda var 10:e kund att handla. Skoj. :)

Oskar

Bjorta
0

Tack för ditt svar Ida!

Säg att en leverantör av modekläder får en beställning att leverera delar av sitt sortiment till min butik. Kan leverantören vägra sälja därför att han/hon tycker att min butik, av ett eller annat sätt,  inte platsar bland butiker som leverantören önskar sälja sina kläder igenom.

Ida
0

#4 Bjorta,

Av avtalstexten att döma tror jag absolut att leverantören kan välja bort att sälja till en viss kund. Lagen om diskriminering gäller som ovan framgår enbart vissa speciella grupper.

Precis som restauranger/nattklubbar kan vägra folk att komma in pga viss klädsel (dvs de har en dress code) kan en leverantör välja sina kunder eller vad kunden ska ha för profil.

Ni hade inte avtalat om ett köp?

Mvh

Ida

Bjorta
0

Nej det finns inget avtal, Ida.

abbis
0

Bjorta..Jag har haft klädbutik i 6 år..Och det är så illa att du kan förvägras köpa pga att dom redan har en kund på orten…Dom väljer vilka dom vill ha som sina kunder ,tyvärr.Dom vet att dom bryter mot lagen men om du tar strid så kan dom bara säga att det du beställt tyvärr är restat..Jag har försökt*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Bjorta
0

abbi.s, frågan var just om de bryter mot lagen.

Om jag förstått Ida korrekt, så anser inte hon det. Jag var av den bestämda uppfattningen att det var/är olagligt att förvägra någon,och hade en diskussion med min son om detta igår.

abbis
0

Jag är inte så där jätte insatt i detta.Men jag hade en leverantör som faktiskt blev anmäld då han vägrade leverera eller rättare sagt sinkade leveransen så kunden blev förbannad…Han fick ett föreläggande…men sen gjordes det upp i godo…

Ida
0

#9 "Sinka leverans" är en sak - då har man ett avtal. Att avstå från att ingå nya avtal däremot är inte olagligt såvitt jag vet och kan läsa av lagtexten.

Oskar
0

Det är väl ganska naturligt att en tillverkare av kläder måste få välja sina försäljningsställen. I vilka sammanhang man syns är ju en del av produkten.

abbis
0

#9 Hmmm du har rätt där Ida..I det fallet hade dom ett avtal!

Niklas
0

Jag har fått uppfattningen att leverantören väljer vilka butiker de vill ska sälja produkten. Det är vanligt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning