Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikett: garanti-och-försäkring
Läst 1519 ggr
Ida
0

Könsbyte höjde försäkringspremien

En man som genomgått en könsoperation fick sin bilförsäkringspremie höjd med 1200 kr efter operationen.

Läs hela artikeln här

Vad säger ni om det?

Sara
0

Snacka om diskriminering!

Samma bil, samma bostad, samma ålder, samma bonus men olika kön = könsdiskriminering så det skriker om det!

Sara

Ida
0

#1 Ja, visst är det anmärkningsvärt. Det har säkert med statistik att göra och går på rutin, men det blir lätt absurt när det är samma person!

Å andra sidan kan man ju tycka att det är kräset av henne (honom) att kräva samma fördelar som kvinna som man har som man kanske.

Sara
0

Tycker det borde vara självklart att ha samma fördelar och samma pris oavsätt om man är kvinna eller man. Men världen är ju inte rättvis.

Hade det varit prat om att ex färgade människor hade haft dyrare eller billigare pris så hade det blivit ramaskri. Eller om det vore folk med glasögon eller ej osv..

Sara

Oskar
0

#3 Försäkringar går ju ut på att man ska betala en premie i fröhållande till vilken risk man utgör. Om det är statistiskt säkertställt att kvinnor råkar ut för dyrare missöden i trafiken än män ja då ska de självklart betala mer. På samma sätt som tex snabba motorcyklar är dyrare att försäkra därför att de är inblandade i fler olyckor. Så systemet som det är nu är ju egentligen så rättvist det kan vara. Man betalar mer om man har större risk att råka ut för en olycka.

På samma sätt kan man tänka sig att försäkringen kostar olika mycket beroende på hudfärg och etniskt härkomst. Finns säkert statistik på detta med. Men som du säger skulle det nog bli ramaskri…

Oskar

mandymoo
0

Jag kan köpa att man får betala från vilken risk man utgör…  men sen finns det kvinnor som kör o aldrig råkar ut för saker o karlar som gör det…

Och jag tycker att det är fruktansvärt att jag som kvinna äver 40 o som kör mycket o långt o inte varit med om mer än 2 saker (den ena gången var det inte ens mitt fel) på ca 26 år… ska behöva betala mer bara för att jag hör till en viss grupp…

Medan jag vet karlar som varit med om bra mycket mer o värre saker - o som då ska gynnas av att dom hör till en annan grupp…

Självklart blir man irriterad o förbannad när man läser sånt här…

CarlS
0

Så om en qvinna skulle gör ett könsbyte så skulle hon tjäna 1200:- då? Helt sjukt

Celia
0

*undrar vad könsbytet kostar…* ;)

Sara
0

Jag har inte orsakat en enda olycka på 10 år, alltså ända sedan jag tog körkortet.

Om försäkringarnas premie räknas ut på just om man är man eller kvinna så borde det ändras. Att man går på ålder är ok eftersom de flesta blir mer ansvarsfulla när de blir äldre men just man eller kvinna????!!!! Inte konstigt att jämnlikheten är som den är. Skulle dessutom inte bli det minsta förvånad om det är mest män som sitter i beslutspositionen för det här.

Sara

Oskar
0

#5 Om försäkringsbolagen kunde skulle de säkert bryta ner statistiken ännu mer, men det är ju omöjligt att exakt veta hur stor risk just du är. Man kan ju fråga sig hur du tyckte att premien borde sättas? Om man skulle ha samma premie för både män och kvinnor skulle du få en lägre kostnad men det skulle bli orättvist för fler än vad det är nu.

#8 Det är konstigt att det bara är tjejer som protesterar. :)

Ida
0

Jag tror som sagt att det har med statistik att göra helt och hållet. Tror (men vet ej) att män under 25 har dyrare premie än kvinnor i samma ålder.