Skillnad på linser?
Jag funderar på vad skillnaden är mellan månadslinser och dagslinser i kvalitét.
Dagslinser ska man ju byta varje dag för att slippa tvätta dem och så, medan månadslinser tar man ut och tvättar över natten.
Men vad säger att man inte kan ta dagslinser och använda på samma sätt som månadslinser? Vad är skillnaden kvalitétsmässigt? Händer nått med dagslinser som man tvättar och använder igen?
Varför jag funderar är för att jag använder dagslinser men bara några timmar åt gången, vilket gör det jättedyrt att använda bara några timmar och sen slänga.
Så nu har jag börjat återanvända dem ungefär en vecka och vill veta om det kan skada ögonen. Jag har försökt fråga optiker men de har inget bra svar förutom att man SKA ta nya varje dag. Men de vill ju sälja så de är ju inte direkt opartiska.
Sara
Jag är inte optiker men tror att endagslinser tillverkas av annat material,antagligen tunnare och billigare eftersom de inte ska behöva hålla för tvätt.Det kanske går att få svar från någon tillverkare,de borde veta.
Men isåfall borde de gå att använda iaf ett tag innan de går i sönder?
Sara
Det jag tror är möjligt är att linserna blir repade och det är inte bra för ögat men fråga hellre en optiker.
Jag har frågat opiker men de säger bara att man ska slänga dem efter en dag, inte varför. Tror faktiskt inte de vet själva
Sara
Hmmm googlade och blev inte mycket klokare, enda jag hittade var att endaglinser är tänkta till personer som använder glasögon för det mesta och linser bara någon gång då och då.
Om du använder linser dagligen skulle du kanske fundera på månadsliner? Det är ju trots allt trist att riskera sina ögon.
Mitt ex använde endagarslinser flera dagar.
Skillnaden i materialkostnad kan ju inte vara så stor så det finns anledning till att använda billigare i endagslinser. Möjligen för att man inte vill att de ska hålla så länge, alltså för att kunna sälja mer.
En duktig och seriös optiker borde som sagt veta, men risken är att han inte vill svara om det helt enkelt är så att du kan använda endagarslinser en hel månad.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
# 5, 6 Jag har provat att använda endagarslinser flera dagar i streck nu och jag märker ingen skillnad. Jag tvättar dem som månadslinser och de fungerar lika bra dagen efter.
Så jag kommer nog att fortsätta.
Sara

Jag har gjort det länge med mina endagslinser…använt dom om igen. Bara tvättat dom o lagt dom i linsvätska och använt dan efter eller några dagar efter igen. Har inte märkt nån skillnad. Så d går säkert bra o använda dom fler ggr =)