Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettövrigt
Läst 1764 ggr
Madde
0

avbokad resa...

I över 1 1/2 år sparade jag, min pojkvän och våran kompis pengar för och åka till chile. Vi bokade biljetter i mars 2006 och vi fick en plats på flyget den 5 januari 2007. Vi fick veta att vi kunde betala senast sista JULI. Vilket vi då väntade med, man vill ju inte ligga ut med hur mycket pengar som helst i fall något händer.

Vi skulle åka och bo hos hennes mamma så vi bokade bara flygbiljett då vi skulle bo gratis (Självklart skulle vi betala ändå, i något som hon behöver då hon inte tar emot pengar)

Sen i oktober 2006 blir våran kompis dålig och riskerar ett återfall av len sjukdom och då måste hon avboka och ja, vi har ju inte så mycket val. Vi avbokar alla 3. Det som man nu förväntar sig är ju pengarna tillbaka då vi har betalat med kontokort och har en reseföräkring oxå.

Men vad händer, jo inte ett dugg. De kommer med ursäkt efter ursäkt. Och vi står där helt utan och veta vad vi ska göra. Vi fick helt enkelt vänta. Det vi nu fick veta var att vårat flygbolag gick i konkurs i början av juli och våran resebyrå har inte hört av sig till oss och berättat det. Utan vi betalade alla pengar i god tro.

Sen nu efter mycket om och men har vi fått tillbaka nästan alla pengar förutom 2000kr/person.

Men i papprena står det att om man avbokar senare än 3 dagar innan avresa så ska de dra 2000kr, men vi har ju avbokat flera månader i förväg???

Vad kan vi göra? Eller finns det inget och göra är vi helt körda?

Tacksam för svar.

mvh madde

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ida
0

Hm… låter skumt det där. Det brukar finnas ett avbeställningsskydd hos de flesta researrangörer som brukar kosta ett par hundra och då får man pengarna tillbaka oavsett hur sent man avbokar. Annars brukar det stå i villkoren hur sent man får avboka och vad man får och inte får tillbaka.

Det allra konstigaste i det här sammanhanget är att ni inte blivit informerade om att flygbolaget (och därmed er ursprungliga resa) gått i konkurs. Det är i och för sig resebyrån ni köpt resan av och så länge de kan hitta ett alternativ kan man ju säga att ni får vad ni betalar för - MEN NI BÖR BLI INFORMERADE OM DET! Det kanske inte alls passar er att åka med ett annat bolag (kanske andra tider etc) och därmed bör det vara upp till er att acceptera om resevillkoren ändras.

Jag tycker att ni ska läsa igenom villkoren, kräva tillbaka de sista 2000 kronorna (om det inte står att det är någon slags avbokningskostnad, men det låter mycket i så fall) och i annat fall skriva till Allmänna reklamationsnämnden. De bör följa deras råd, de flesta gör det och jag kan tänka mig att ARN i det här fallet tycker att de ska betala tillbaka hela beloppet - i synnerhet för att de inte informerat er om de nya förutsättningarna.

Hoppas det löser sig och återkom gärna och berätta hur det går!

Madde
0

ok tack för det här svaret ida. Det värmer otroligt mycket då vi står och stampar på samma ställe. =)))

Ska ta kontakt med min kompis och så ska hon kolla upp det här lite bättre. =) ska se om vi inte kan klura ut det här. Ska hålla dig och er andra uppdaterade.

Ida
0

#2 Toppen Madde, jag är övertygad om att det kommer att lösa sig. Om det uttryckligen stod att det kostar 2000:- att avboka om man gör det senare än 3 dagar innan resan kan de ju omöjligt motivera varför det kostar lika mycket att avboka tidigare!!

De har allt emot sig eftersom de inte har informerat er om att förutsättningarna för resan ändrats. Jag tror och hoppas att ni får tillbaka allt ni betalat.

Företag som för övrigt går emot ARN hamnar på Konsumentverkets "Svarta lista" - lika otrevligt som det låter. Den publiceras bland annat på Råd&Rön och är inte så smickrande för företagen. Det kan med andra ord vara värt att anmäla sånt här till ARN om de trilskas med er.

Lycka till, ska bli spännande att se vad de säger… :)

Madde
0

Tackar.

Undrar vad jag skulle göra om jag inte hade den är här sidan och kunna skriva på.

Tack för att du har startat en kanon sajt. =)

Ida
0

#4 Tack själv för att du tittar förbi!!

Glad *jätteglad*