Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettbojkott
Läst 3677 ggr
modellflickan
2

Bojkotta pälshandeln!

Hej alla! Kopierade detta inlägg från kks hemsida.

Peak Performance, In Wear och ett gäng företag till som ägs av IC Companys kommer börja sälja päls igen nu till vintern..Du kanske har sett filmerna från China där djur flås levande?företag som dessa är de som ligger bakom att detta sker!
Ta krafttag, eller maila åtminstånde det färdigskrivna protest brevet på siten, det är så enkelt! Och om du ej känner till industrin ta dig tid att läsa lite, titta lite på film och bilderna så att du vet hur den vansinniga verkligheten ser ut!
Sprid ordet och få ett slut på detta!

http://www.iccruelty.com/se/ src="http://www.ridsport.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />Länken öppnas i nytt fönster

Telefonnummer till Peak Performance: 08-506 555 00

Ska ringa dit på direkten.

Jag ber även andra att ringa dit och protestera! Be om att få prata med VD:n eller Karin Sturesson.

Bjornen
0

Jag är ingen vän av pälsfarmer, men det behövs viss jakt på särskilt mink i vårt land. Det är ju en främmande djurart i vårt land och de kan lokalt göra stor skada på våra naturligt levande djur. Jag anser att det är inte fel att använda alla delar av dödade djur och deras päls skall också användas. Självklart ska djuren dödas på ett snabbt och skonsamt sätt. Jakt ska inte bedrivas på människans villkor, men människan ingår numera i vårt kretslopp och jakt ska bedrivas för att ta av naturens avkastning och ibland kan jakt behövas för att få naturen i balans, när det genom någon orsak kommit i obalans. Jakt kan vara ett skonsamt sätt att undvika svält för djuren. Många gamla ohyggliga jaktmtoder (t.ex. rävtrana, fångstgropar osv.) är förbjudna sedan länge och fortfarande kan det finnas olika olämpliga jaktmetoder som i så fall bör förbjudas.

Jag anser därför att viss pälshandel måste finnas kvar. Vi måste lära oss att ta tillvara allt som naturen ger. Vi har inte råd att ödsla på mat och nyttigheter medan andra delar av världen svälter.

modellflickan
3

Är det rätt för pälsdjuren i Asien att bli levande flådda då??? För det är inte bara pälsdjuren i Sverige vi pratar om.

Bjornen jag håller inte med dej. Jag tycker det är fel att jaga ett djur för pälsens skull. Sen ska vi inte prata om hur illa det hela sköts. små trånga burar med apatiska pälsdjur. Nej det är inte rätt!

Bjornen
0

Jag pratar inte om uppfödda djur utan jag pratar om att det måste jagas främmande djur i vår fauna. Förutom mink så kommer ytterligare djurarter från Finland som planterades ut i Östeuropa i mitten av 1900-talet som har spridit sig även till Sverige. Jag anser det fel att inte använda pälsen på djur som ändå skjuts. Jakt behövs för att hålla främmande djur i normal nivå. Det kan också behövas jakt för att undvika svält bland de vilda djuren. Det är humanare att skjuta djuren än att låta de svälta ihjäl. Det är då självklart att pälsen ska användas om det går.

All jakt ska ske på ett humant sätt och naturligtvis ska inga djur flås levande. Jag vill därför inte att handeln med pälsar ska upphöra. Om pälshandeln upphör helt och hållet riskrar vissa djurarter att utrotas, då det inte finns någon användning för skjutna djur och då upphör jakten. Vilket leder till svält bland vissa pälsdjur och svåra skador på andra djurarter.

modellflickan
0

Men minkar som slaktas på grund av pälsens skull då? Där används inte köttet utan minkarna dödas enbart för pälsens skull. Är det rätt anser du? Jag tycker det är fel. Djuren ska inte dödas på grund av människans fåfänga. Att en ko slaktas för köttet är en sak, då kan man ta vara på skinnet med. Kon har ju alltid varit ett slaktdjur enligt många, men inte minken.

Jag har varit på en minkfarm och det var en mycket sorglig syn. Burarna små och trånga. De luktade död överallt. Man såg dessa minkar bara krypa fram och tillbaka med en apatisk blick i ögonen. Burana var lika stora som uppslagna kvällstidningar. Det är fel i mina ögon. De ska inte behöva leva så där ovärdigt.

Hur ser du på situtionen i Kina? Där hundar och katter flås levande? Det är just det som gör mej mest förbannad. Att kinserna plågar dessa vackra djur så fruktansvärt innan de blir levande flådda. Jag blir så otroligt förbannad när jag ser sånt. Tappar tron på mänskligheten vid sådana tillfällen. Känner hat och förakt gentemot dessa människor.

Gillar inte jakt på djur alls då det inte alltid sker humant. Människor utan licens ger sig ut och skjuter vilket resulterar i att många djur skadeskjuts. Det gillar jag inte.

Du menar alltså att djur som man ska äta kan man också använda pälsen/skinnet på? Men djur som dödas ENBART på grund av pälsen? Det är dom jag menar…

Bjornen
0

Om pälsen har ett värde finns det en chans att vilda minkar begränsas eftersom det finns ett ekonomiskt värde i minken. Men utan ett ekomiskt värde på pälsen blir inga minkar skjutna. Ett alternativ är skottpengar på djuren, men varför inte utnyttja pälsen eller skinnet och jag tror att även köttet skulle kunna användas som djurfoder/fiskfoder efter rätt behandling. Det gäller ju både mink, mårdhund och framöver troligen även bisam. Jakt är inte fel om det sköts under kontrollerade former och ibland kan det vara en mera skonsam död än svältdöden.  

Pälsvärdet kan vara ett motiv till jakt som skonar vår vilda fauna.

Ida
0

Jag tycker också att det är onödigt att man föder upp djur, låta dem leva under tvivelaktiga förhållanden och sedan döda dem enbart för pälsens skull. Tyvärr görs det för att det finns en efterfrågan på att köpa minkpälsar, det är det som är problemet. Personligen skulle jag aldrig köpa en sådan produkt och ju fler som avstår innebär en mindre marknad för minkuppfödning med det syftet.

Jag håller dock med Bjornen om att det kan vara motiverat att skjuta av en del vilda djur i naturen för att bevara ekosystemet på bästa sätt. De djuren har dock levt i frihet och det känns mer naturligt.

stellina
2

Självklart bojkottar jag pälsfarmer. Hur kan man inte göra det?

Det vidriga plågeri som pågår på dessa sk farmer är en skamfläck för mänskligheten.

Tjusiga damer tror att de blir tjusigare om det hänger på sig ett plågat djurs päls.

Vedervärdigt.

stellina
1

Och det är så förbannad (ursäkta) löljigt att tro att vi måste skjuta ihjäl djur för att det inte ska rubba ekosystemet-när det är vi som sett till att rubba det från början!!!

Nej plågeri.

AnnaLundin
0

#8 - eftersom vi har rubbat ekosystemet från början så har vi också en skyldighet att se till att hjälpa till att hålla en vettig balans på djurlivet. Oavsett vad vi tycker om saken egentligen…

Ida
0

#9 Exakt, vi får väl göra det bästa av situationen och hur naturen ser ut idag. Och möjligtvis lära oss av våra misstag.

MiroSputnik
0

Jag kan hålla med om att det måste skjutas VILDA minkar och andra onaturligt införda rovdjur i Sverige. Men detta handlar om pälsfarmning. Alltså en näring som enbart handlar om människans fåfänga. Dessa stackars djur lever i missär och lider för att människan ska kunna klä sig i dyra fina pälsar!

I den värld vi lever i idag har dessa pälsar ingen plats längre!

Jag ser det som ett klart brott mot djurskyddslagen och alla andra lagar att tillåta pälsfarmning. det ska förbjudas över hela världen, men först och främst i Sverige. Vi ska visa att vi tar klart avtånd från dessa grumma handlingar och kämpa för att förbjuda det övet hela världen.

Men att släppa ut djuren är inte rätt sätt. För då släpper vi ut ett onaturligt djur i naturen, vilket betyder att djuret måste jagas och skjutas…

Jag tycker att de djur som sitter i pälsfarmar nu ska avlivas humant och sedan ska det vara stopp. Inga fler! Farmarna har ju gång på gång visat att de skiter i hur djuren har det. Dags att sätta ner foten. Pälsfarmning är ett förlegat koncept och är inte en del av det Sverige jag vill leva i…

Börja med att bojkotta alla företag som använder päls i sina produkter, eller på något sätt handlar med päls. Känner du nån som använder päls, prata med dem eller säg upp bekantskapen.

Bergspuman
0

Jag tycker det är överdrivet att uppmuntra att säga upp bekantskapen med någon som använder päls. Min mamma äger en kängurupäls. Själv äger jag en fårskinnsfäll som jag gärna använder.

Min mormor samlade ihop hår som hunden fällde och virkade in i en filt. Den värmer otroligt bra.

Djurplågeri är aldrig OK men jag tänker inte bli en fanatiker eller djurrättsaktivist.

Skulle själv gärna äga en päls för att hålla mig varm en riktigt kall vinter, som förra vintern. Kanske en fårskinnspäls.

Folk klädde sig jämt i päls förut. Använde främst djurskinn till kläder och för att hålla sig varma.

Det är ett nutida fenomen att det är fult med päls.

MiroSputnik
0

Kanske jag ska förtydliga mig. Jag har inget emot att man använder pälsen och annat från nyttodjur, eller "boskapsdjur" som lever under någorlunda rättvisa förhållanden.

Det jag menar är att det är FEL att farma djur enbart för päls som används därför att det ser dyrt och snyggt ut. 

Trodde det var den sortens päls som vi pratade om i denna tråd.

Jag är ingen fanatiker, men skulle aldrig handla hos en kedja som säljer produkter som kommer från "pälsfarmsdjur" eller produkter som kommer från utrotningshotade pälsdjur.

Skulle heller inte kunna vara vän med någon som frivilligt använder sådana produkter.

Smart av din mormor att ta till vara hundhåren Glad, kan tro att det blev varmt och skönt. Och fårskinn är ju helt OK eftersom fåren inte farmas enbart för sin päls…

Minkpäls har inget praktiskt värde idag, då man med syntetiska material kan efterlikna det utseende man är på jakt efter.

Farmning för enbart päls kan aldrig vara OK!!!