Köp miljöbil - få rabatt!
I vår väntas regeringen komma med ett förslag om att alla som köper en viss typ av miljöbil ska få 10 000 kr rabatt vid köpet. Om bilen släpper ut mindre än 120 gram koldioxid per körd kilometer skall du ha rätt till rabatten.
Här finns en lista på bilar som ska ge rabatt
Kanske värt att vänta med att köpa miljöbil tills rabatten införs, om den införs?
Å andra sidan kommer man väl inte slippa trängselskatt med miljöbilar om ett par år?
Finns iofs bättre skäl att skattelättnader att köpa miljövänlig bil.
Synd att man inte får 10.000 kr rabatt på månadskortet på SL. :)
Mvh // Johan
#1 Jag vet inte hur det blir med trängselskatten och miljöbilarna. Det beror väl lite på syftet - trängseln minskar ju inte bara för att man har miljöbil, bara koldioxidutsläppen.
Det är alltid bättre att ge morötter än piska tycker jag och därför är det bra att man stöttar miljövänlig(are) bilköp. Billigare (eller gratis) kollektivtrafik hade dock säkert fått ännu fler att åka kommunalt, men det blir alldeles för dyrt. Dessutom lite "orättvist" mot andra platser i Sverige.
Grejjen med ngn av dessa bilar som man skulle få rabtt på gick det ju tanka bensin i! SMART!
#3 Både bra och dåligt. Ibland behövs verkligen bensin (om det är mycket kallt vad jag förstår) och då är det bra att man ändå inte utesluter miljöbil för de som bor i kalla områden. Samtidigt begränsar det kanske användningen av andra, mer miljövänliga bränslen.
Vad är egentligen miljöbil.
Är det en bil som går på alternativ bränsle, men kan gå på bensin (de flesta mackar har bensin, men ej alternativ). Är de miljöbil när de drivs med alternativ bränsle och inte miljöbil när de drivs med bensin.
Är det en bil som går på bensin men har liten förbrukning per mil?
Är det en dieselbil som har låg förbrukning och med dagens reningsgrejer?
Vad är det som inte säger att alla dessa altenativa bränslen visar om 10-15 år vara jättefarliga?
Är alltså väldigt tveksam till ordet miljöbil.
#5 tänker man sådär, så har jag miljöbil! jag sålde den gamla jag hade och ersatte den med cykel och bra skor!!! :) ;)
Viss etanol o miljödiesel kräver stora mängder bensin och energiåtgång vid tillverkning o transport (fr Brasilien).
men snart kommer etanol ifrån restprodukter från den svenska skogen att finnas.
Tillverkning av alla plåtdelar och gjutning av motorblock kräver enorma mängder energi o resurser, så man bör nog behålla den bil man har i fler år i taget ist.f att köpa nya hela tiden.
#5 Jag tror att man i de flesta avseenden syftar på bilar som går på annat bränsle, eller är sk hybrider, dvs kan gå på både bensin och annat bränsle.
Det var i alla fall vad jag syftade på med inlägget. Vanliga bilar som drar lite bensin är väl helt enkelt bara bränslesnåla, vilket kanske inte heller är ett dåligt alternativ. Så länge det finns olja att utvinna förstås.