Fel användning..
Sålde en hylla häromdagen till en kund..Hyllorna står överallt i butiken så man kan se hur dom används..Hyllan är designad som en stege men har vekare hyllplan än en sådan .Dom finns i 2 storlekar me 3 resp 5 hyllplan.Dom är dessutom ganska veka i konstruktionen och det känns.hyllplanen är ca 400x300mm längst ner o 400x100mm längst upp
Kunden kom tillbaka dagen efter arg som ett bi för att hyllan pajat då hennes son på 35kg hade suttit på det mellersta hyllplanet och då hade det brustit.Hon menade att jag skulle informerat henne om att den inte "gick att stå på".Jag sa då mycket lugnt o sansat då det va fullt med folk i butiken att hon köpt en hylla och den belastningen tål den inte så jag kan tyvärr inte själv reklamera den.
Hon blev ännu argare och menade att det va min förbannade skyldighet att informera att den inte gick att stå på..då hon tänkt använda den som trappstege.Jag sa att om hon frågat mig hade jag naturligtvis sagt -NEJ. det går inte.
Jag brukar normalt byta in 99% av det som folk kommer tillbaka med men detta tog nog priset!
Hon hotade med att hon skulle gå till arn och jag hoppas hon gör detta.För det vore bra och veta om kunden "alltid har rätt" vilket jag inte alltid tycker.
Vad tycker ni*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Oftast handlar sånt där om sunt förnuft, vilket tyvärr inte alla har. I och för sig brukar väl hyllor om inte annat innehålla en produktinformation där det står hur mycket de tål att lastas med. Finns en sådan till hyllan ifråga?
Står det att det är en hylla, så att hon inte kan ha undgått det, tycker jag att hon har gjort fel. Det är inte normal användning att sätta ett 35-kilos barn i en hylla.
Jag gissar att hon egentligen var sur på sonen som hade förstört hyllan, men att hon tog ut det på dig.
Vänliga hälsningar
Niklas

#2 håller med!
Stefan - Modellbyggare
Ida ..nej någon produktinfo finns inte..Men det har jag och andra sidan inte till min egen keramik heller..Men om jag gör en stol i keramik så är det väl inte alltid meningen att man ska sitta på den.
Har varit med om flera sådana här incidenter ..då jag haft butik sen 1980..
har en om en mugg som är helt otrolig…
Jag kan kika lite i lagboken om du vill. Konsumentköplagen är som bekant ganska snäll mot konsumenter, men frågan är om den reglerar sånt här.
Berätta gärna om muggen! :)
Ja, jag vill också höra om muggen! :D

Hoppas det inte blir som i USA…att företag tvingas skriva de mest idiotiska varningstexterna bara för att inte riskera att stämmas. Som typ att det är farligt att sitta i baksätet och köra bilen…eller att du inte bör värma vatten i brödrosten…
#7 Eller att man inte bör torka katten i mikrovågsugnen… :)
Den här historien handlar om en mycket känd journalist på tv som bor här i nora på sommaren.Hennes intialer är E.H
Hon hade köpt 6 muggar av mig i stengods.Efter 1,5 år kommer hon tillbaka med en av muggarna för att den va sprucken.Jag försökte förklara att någon livslång garanti lämnar jag inte och skadan såg ut som om den fått ett slag..Till saken är att vi alltid gör klingprov på produkterna så den va hel när hon köpte den..men hon säger då att hon verkligen inte haft sönder muggen och förresten så flyttade hon mellan bryssel o sverige med grejer hela tiden och inget har gått sönder vid dom tillfällena.Försökte då förklara hur man inte ska hantera keramik..Försökte oxå med att det kanske är någon annan som diskat sönder den.. Detta slutade med att hon gick..
Ungefär 6 månader senare kommer hennes toffel till man in i butiken med samma mugg.När jag hörde honom så gick jag ut i butiken.Jag förklarade samma sak för honom då fullständigt exploderar karln .Han hade minsann jobbat med kakel som ung och hade mer erfarenhet än mig.
Sen säger han
-Om jag Köpt en bil och den går sönder då får man ut det på garantin……Mtt svar var
-Men inte om du krockar bilen själv…!
Han skrek o domderade så en av kunderna började gapskratta och då for han ut ur butiken…Jag försökte då förklara för den skrattande kunden va det handlade om (hon trodde det va tv-inspelning) och när vi står där kommer han tillbaka in i butiken och vrålar att han minsann skulle polisanmäla mig och sen skulle han se till att jag inte skulle få sälja till några kändisar alls..
Folk som blir kända beter sig så konstigt ibland….
Ni som läser detta tycker säkert att jag skulle gett henne en ny mugg och fått behålla henne som kund men en del kunder kan man både ha o mista pga att nästa gång hon har sönder något så kommer hon ígen..
När vi nu möts på stan så klarar dom inte av att fejsa mig…och jag bara skrattar..
abbi
ps har en historia om barn som krossar utställningföremål i galleri oxå*L*
Hi hi, det var en rolig historia. En del kan gå hur långt som helst för att hävda sin rätt trots att de har fel. Det är det där med sunt förnuft igen, man går väl inte tillbaka med en mugg efter 1,5 år. Ok om det var ett kylskåp eller annan kapitalvara, men en mugg av keramik…
Ser fram emot nästa historia också. :)

#9 Ha…att folk orkar! Klaga på en 1.5 år gammal mugg…jojo…
En annan liten historia som hände i mitt förra hus där jag drev verkstad/butik/Café/galleri(senare klädbutik).Jag hade utställning i mitt eget galleri.Att det var ett Galleri gick inte att ta miste på.Föremålen var uppställda på podier tillverkade av spånplatta(tunga grejer) som man inte flyttade på så lätt.Utställningen skedde under Noradagarna då vi har rätt mycket folk i omlopp.Butiken jag hade på den tiden va lång och smal och utmynnade i slutänden med 150kvm galleri..
Dét var massor med folk inne men vi hade rätt bra kontroll då alla rum var kamerabevakade.Det klev in en dam i 30 årsåldern med 2 barn i 7-9 års åldern.Barnen var rätt uppspelta när dom kom…Damen hade noll koll på grabbarna..När dom sen kom in i galleriet så blev att leka datten knuffar och skrik men inte ett ord ifrån damen..Det olycka sig så att en av podierna välte sen välte en till osv..
Hon kom då till mig och berättade vad som hänt.Eftersom jag sett vad som pågått så sa jag bara..-Du får naturligtvis betala detta.Hon gjorde så utan att knorra och gick sen.Jag hade upplyst henne om att ifall hon hade drulle försäkring så kunde hon kontakta mig så skulle jag fixa ett skrivet kvitto dessutom.
Dagen efter ringer en skitförbannad pappa till en av pojkarna.Han påstod att jag agerat helt fel.Dom hade ingen som helst skyldighet att betala då detta hade stått så illa så det var lätt att ha ner dessa saker..DESSUTOM kunde han inte fatta att dessa saker kostat så mycket pengar då det var lera för några kronor.JAG kunde minsann inte bedöma VÄRDET av mina saker.
Det jag lärt mig är att aldrig brusa upp.Jag bad vänligt om telefon nr till det försäkringsbolag som han påstått sagt att detta inte var tillåtet.När jag sen ringde upp dom så hade han dragit världens vals med dom.Jag upplyste då om vad som hänt och dom sa -Glöm honom han kommer ingenstans med detta ..!
Som tur var hände inget mer ….och jag kunde andas ut..
Jag vet inte vem som har rätt i ett sånt här fall, men det låter som att det löste sig på ett bra sätt.
Jag tror att man som butiksinnehavare har ett visst ansvar för att saker och ting faktiskt kan gå sönder, men samtidigt har rätt att ta betalt för skadegörelse om man varit vårdslös.
åh så du bor i nora och har butik.
Var ligger den?? Själv bor jag i Lindesberg och är i nora ibland. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Hej Madde.Jag har butiken ligger precis på infarten till rutstaden.Sitter en JÄTTE skylt på huset efter konsum.Butiken ligger i samma kvarter..I det gamla dagiset.välkommen
vad heter den??? =)
Förlåt…den heter krukmakeri Hemjord…*L*
ok, vad bra då vet jag vad jag ska leta efter. =)))
#7 :) som de larviga texterna på bilars backspeglar om att "föremål är större i verkligheten än de ser ut att vara"… "vårt nybryggda kaffe i denna plastmugg är nybryggt och väldigt, väldigt varmt"… "äppelpajens fyllning kan vara mycket hetare inuti än den är utanpå" …
#20 Hi hi. Vi borde starta en tråd med bara sådana informativa meddelanden på produkterna…