FlyMe i konkurs
Flygbolaget FlyMe har försatts i konkurs idag och jag skulle tro att det är rätt många som är drabbade. Själv har jag och sambon köpt biljetter för att flyga till Istanbul i sommar. Enligt den information jag har hittat så kan man dels vända sig till konkursförvaltaren med krav om ersättning, men det verkar inte troligt att resenärer får tillbaka några pengar. Ett annat alternativ är om man har betalt via kreditkort att då vända sig till kreditföretaget.
Något annat man kan göra?
Du hann före mig, tänkte precis skriva ett inlägg om konkursen! :)
Jag tror inte att man kan göra så mycket mer och jag tror inte att det är så stor chans att man får tillbaka några pengar tyvärr. Konkurser följer en viss prioriteringsordning och går ett bolag i konkurs finns det knappast resurser att betala alla sina skulder, eller genomföra sina åtaganden.
Största möjligheten är nog kortföretagen som sagt - eller möjligtvis om man köpt en extern reseförsäkring. Vet inte vad hemförsäkringarna säger om detta, ibland har de ju reseförsäkringar inkluderade….
Tur det inte är några jättepengar det handlar om, men ändå trist. Speciellt att man nu får boka med annat flygbolag där biljetterna nu blir dubbelt så dyra + det man förlorat.
#2 Jag fick mail från Sterling, som erbjöd/passade på att sälja flygbiljetter till drabbade Flyme-resenärer.
De känns spontant mer seriösa och har inte haft lika låga priser. Tror att det går riktigt bra för Sterling faktiskt.
FlyMe har nu ändrat lite i texten på hemsidan. Det står nu följande: "Fly Me Sweden AB:s biljettförsäljning består till 95 procent av internetförsäljning genom kortbetalningar. Den kortinlösande banken har idag drygt MSEK 60 på spärrade konton som säkerhet för hävdat betalningsansvar till bl a de konsumenter och andra som betalat för ännu ej utförda resor."
Betyder inte det att man bör ha en hyfsad chans att få pengarna tillbaka från kortinlösande banken eller tolkar jag det fel? För övrigt är det Handelsbanken, vilket de inte nämner nu men det stod imorse. Antar att de fått en del samtal :)
Kan tänka mig att styrelsen för Flyme nu sitter och sjunger:
"Fly me to the moon…" för det är väl där de önskar att de var nu! :)
#4 Jag skulle nog inte vara så säker på det tyvärr. Ett konkursförfarande har sin gång och varför man har strypt verksamheten omedelbart är för att företaget är på ordentligt obestånd. Prioriteringsordningen i ett konkursförfarande brukar inte ge mycket över till "oprioriterade fordringsägare" vilket jag kan tänka mig att de flesta resenärer går under för rubricering….
Har de inte råd att betala sina löpande skulder, eller ens ta hem folk man flygit ut ur landet har jag svårt att tänka mig att man kan betala andra än borgenärer eller leverantörer med äganderättsförbehåll.
Värt att undersöka dock….
Verkar som att FlyMe nu kommer att granskas med anledning av konkursen. Det verkar exempelvis som att Sterling visste om konkursen innan och därmed kunde förbereda sin egen marknadsföring för att kunna agera direkt.
Enligt en källa från en anställd på FlyMe var dessutom en av Sterlings huvudägare en av huvudägarna i FlyMe för inte så länge sedan. Ska bli intressant att se vad som händer i den här härvan.
Ja det händer en hel del i den här frågan nu. Dels har det startats upp en förundersökning för att se om det har skett något brottsligt i samband med konkursen. Sedan verkar det som att konkursförvaltaren har hyfsat stora förhoppningar om att kunna hitta en köpare till bolaget.
#8 Skumt är vad det är… Vi får följa det här och se vad bla utredningen om ekobrott visar.
Nybildat bolag vill köpa FlyMe
"Den här potentiella köparen har ambitionen att förvärva hela verksamheten för att driva vidare den i oförändrad form", säger advokat Rickard Ström som företräder konkursboet till tidningen."
Jag har tänkt skicka in en reklamation till Nordea (biljetterna köpta via deras VISA-kort). Är det någon som vet om man ska skicka in krav om ersättning även till konkursförvaltaren?
#10 Undrar hur det kommer att gå för dem….
Vad är det du tänkt kräva av Nordea och Flyme? Får inte alla resenärer som de bokat nu när bolaget blir uppköpt?
#12 Tänker skicka in en reklamation till Nordea i och med att tjänsten vi betalat för inte kan levereras. Handlar "bara" om ca. 2500:- så inte hela världen, men om det inte löser sig med ny köpare så vore det skönt att få de tillbaka. Speciellt med tanke på att biljetter hos annat flygbolag kostar drygt det dubbla.
usch jag förstår hur du känner dig när det gäller pengar.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Nu verkar det dock som att de kommer bli uppköpta och då kommer väl alla resenärer som bokat att få utnyttja sin resa hos det nya bolaget?
det är ju tur det. skönt att det kanske löser sig. inte alls roligt det där.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Det verkar inte bli något uppköp av FlyMe. Däremot har Nordea lagt ut nedanstående på sin sida, hittar däremot inget hos andra banker.
2007-03-15 **Nordea kommer att återbetala alla kortköp för privat- och företagskunder som har drabbats av Fly Me Sweden ABs konkurs.
**Du som har betalat din resa med ditt Nordea-kort exempelvis genom att ange ditt kortnummer på flygbolagets hemsida, kan vända dig till oss för att reklamera kortköpet. Vi kan däremot inte hjälpa dig med att få ersättning för dina extra utlägg.
#17 Så bra! Grattis Nordeakunder… Hoppas att alla andra banker erbjuder samma sak.
Det gäller alla som har köpt med kort. Reklamation till banken som i sin tur får ersättning från Handelsbanken från de 60 miljoner som ligger i frysta konton.