Båtkörkort
Båtkörkort och båtregister, vad säger ni båtmänniskor om det? Det är på förslag från Regeringen och kan införas framöver enligt ett seminarium på båtmässan.
Bör det här regleras mer än vad det görs idag eller är det bra som det är?
Båtkörkort tycker jag dock kunde krävas. Det går ju att skada både sig själv, andra och saker om man inte sköter sig.
Att ha ett båtregister låt dock mest som ett sätt att införa båtskatt.
Mvh // Johan

Tycker att det borde vara självklart samt att det inte finns båtregister för mig är en gåta eftersom exempelvis det är lag på att alla hästar ska ha pass oavsett om de är 30 år och närma döden…
Efter att ha varit på båtmässan idag kan jag konstatera att det är skumt att en person som jag får köra båtar över huvud taget - jag har ju ingen aning om hur man gör!
Stora är dom och jag har inget sjövett alls. Var lär man sig det? Läsa sjökort kanske inte är så svårt, men det är ju en hel del man ska kunna för att köra omkring bland holmar och skär med flera hundra hästkrafter…

Jag tycker man ska vara konsekvent. En båt är ju minst lika farlig/avancerad/dyr som en bil. Så finns det körkort och skatt för bil så borde det finnas för båt också.
Oskar
Varför inte båtskatt? De släpper väl oxå ut föroreningar. (motorbåtar tänker jag främst på)
Sara
det är ju rätt stöldbegärliga och dyra ägodelar, så ur försäkringssynpunkt så är väl ett register och en skatt/avgift rätt logiskt?
Kanske lite svårt att kontrollera/upprätthålla, för de rör ju sig ganska fritt. Bilarna håller sig på vägarna o i städerna, där polisen finns, menar jag. Kustbevakning/Tull/polisbåtar är väl en mycket liten styrka i proportion till det stora området?
Tycker att det ska vara körkort och skatt på båt. Det är ju samma sak som bil fast på vatten
Intressant resonemang att vi vill ha mer kontroll och gärna skatt även på båtar. Ska försöka undvika att bli politisk, men jag är lite smått emot ännu fler skatter och regleringar.
Jag tror inte att det är ett stort problem att folk idag inte har båtkörkort, även om jag inte själv skulle våga ge mig ut och köra båt hur som helst.
Båtregister vore säkert ingen nackdel, med anledning av stölder osv, men båtskatt - nej tack.

#8 Och varör ingen båtskatt när vi har bilskatt? Eller kanske ska borde bilskatten tas bort?
Och om man ser hur en del kör på sjön så tycker jag båtkörkort är mer motiverat för vissa typer av båtar än för bilar. Du kan göra otroligt mycket skada om du har en 30 fots båt som gör kan 50 knop. Så körkort för snabba och/eller stora båtar tycker jag är motiverat. Alternativt tar man bort körkortskravet för bilar så det blir rättvist. :)
Och flygplan? Ska det vara skatt på dessa?
Oskar
#9 jag tror att bilskatten kommer fasas bort och ersättas med hög skatt på utsläppsmängden. Frippe R. sa att t.o.m han funderade på miljöbil.
och varför verkar det vara så allmänt accepterat att supa när man är ute på sjön eller i skärgården? obl. alkolås på båtar och bilar? (snöskoter?)
Ang. körkort för andra fordon så tycker jag att det borde vara obligatoriskt med cyckel kunskap i skolan för alla elever VARJE höst.
Jag bor i en typisk cyckelstad och här tar nästan ingen hänsyn till att inte cyckla mot enkelriktat, visa var de ska svänga m.m. Cycklisterna här (mkt ungdomar och barn) cycklar precis som om de äger vägarna. Jag är totalt livrädd för dem!
Har varit nära att köra på flera pga att de helt plötsligt svängt över vägen mitt framför bilen. Har även blivit påcycklad flertalet gånger för att de cycklar för snabbt utan vare sig ringklocka eller bromsar. En gång av en farbror som cycklade med paraply..
Sara
#9 Jag tycker inte att "rättvisa" i det läget är en bra motivering eftersom det handlar om så skilda saker. Fordonsskatt betalar man delvis pga vägunderhåll och för att bekosta ny infrastruktur. Något som direkt motsvarar det finns inte på sjön.
#10 Jag tror att det är ett bra förslag att betala efter hur mycket man smutsar ned. Det motiverar till att köra mer miljövänligt.
#11 Cykelolyckor kan bli riktigt ödesdigra. Kan vara bra med lite cykelvett i skolan - för allas skull!

#12 Nja, kanske inte. Även om det ju faktiskt finns en hel del infrastruktur på sjön. Fyrar och annat. Undrar hur det är i andra länder? Finns båtskatt i tex Norge eller Danmark?
#13 Det tror jag inte, men det kan man ju kolla upp. Vi har alltid en tendens att ha mest skatt här i Sverige. ;)
#12 därför är det skumt att de vill ha en 120-gräns på motorvägar också… för kör man ca 100 så blir det mindre bensinåtgång än vid 110. (kör man 100 så blir man ett hinder för andra (som av nån anledning har mycket, mycket, bråttom, hela tiden))
#11 i min skola (början av 80-talet) så hade vi liten cykelkurs, en gång på våren o en gång på hösten. Minns inte riktigt om det var en polis eller cykelreparatör eller nån som även kollade att reflexer, lyktor, dynamo o bromsar funkade? Borde vara enkelt att återinföra! eller?
#15 Ja, man skulle nog spara in på ganska många materiella skador och brutna och såriga ben och armar om man hade en cykelkurs och kontrollerade cyklarna. Det kan man kanske tycka är föräldrarnas ansvar, men det är ju inte alla som vet hur de bör vara utrustade.