Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettövrigt
Läst 1439 ggr
Sandra76
0

Handikappades rätt

Detta ska kanske inte skrivas i detta forum, men hittade inget forum under vilket detta passade.Kanske någon kan tala om var jag ska skriva under annars?

Jag har jobbat som personlig assistent och tycker att det är sjukt hur handikappade blir behandlade ibland.

Jag vet bara om incidenter ihop med de jag jobbade med. Så det finns säkert de som har det mycket jobbigare.

Att jobba som personlig assistent är också väldigt svårt.

Har någon stött på problem? Berätta gärna så berättar jag vilka dumheter som jag stött på inom handikappsomsorgen.

Sandra76
0

Kanske passade bättre under politik, där pratas det bla om jämställdhet m.m…

Men det gör inget om det diskuteras här med…så folk får upp ögonen;)

Annette
0

Jag reagerar över personliga assistenters urdåliga anställningsförhållanden. Kanske finns de som har bra också, men merparten är under all kritik.

Sandra76
0

Precis,,, det är svårt med personliga ass. för man jobbar på olika villkor även inom ex. kommunen eller de privata. Men det kvittar, det är ändå som man vore träl ;)

Man ska "finnas bakom tapeten" som en av mina arbetsgivare sa….

Sara
0

Haha.. Ja, jag kände mig då som en piga ibland när jag jobbade som pers.ass.

Jag reagerade väldigt på när man var i affärer m.m. och affärsbiträderna pratade med MIG istället för med min brukare som bara satt i rullstol och inte hade nått annat problem.

Sara

Leffe
0

#4. Det där märker man när man kör färdtjänstbuss också. Ibland när man själv säger något till kunden så svarar den som är med innan kunden hinner svara. Om man då upprepar sig och kunden svarar verkar den som är med jättesur. Det är vanligast när det är en anhörig som är med

Sandra76
0

Ja speciellt när man jobbar i ett hem där familj finns…många tar förgivet att man ska ta över deras jobb med. Så säger arbetsgivaren att man inte får, men du får själv ta den diskutionen med familjen varav det blir spänningar i arbetssituationen. Många arbetsgivare vågar inte stå upp för deras anställda.

Ida
0

Min mamma jobbade också som det och hon hade samma problem som du i #6, dvs att de tyckte att hon skulle göra familjens göromål också.

Dessutom förstörde hon ryggen på kuppen, så det verkar inte direkt vara ett snällt arbete för kroppen.

Ta det försiktigt!

Sara
0

Där jag jobbade förut så ville de att jag skulle laga mat, tvätta och stryka, baka, städa åt hela familjen. De hade en 30 årig son som bodde hemma så jag vägrade att städa hans rum. Sen sa jag att jag städar nedre våningen där min brukare oftast var och att de andra fick göra övre våningen där brukaren bara sov.

Sen sa jag till att jag tyckte att de skulle göra ordning efter sig själva när de ätit, inte bara lämna allt åt mig till dagen efteråt. Jobbade ensam där och bara förmiddagar.

Så man får verkligen stå på sig med vad man accepterar. Annars blir man hela familjens lilla piga.

Sara

Ida
0

#8 Va fräckt att lämna allt åt dig och tro att det ingår i arbetsuppgifterna. Jag skulle blivit vansinnig.

Sandra76
0

Känner igen det där.

Men inte bara personlig assistent…brukarna har det inte lätt heller.

Vid vintertid var alltid rullstolen eller hissen trasig, och brukaren ville alltid gå ut 2 ggr per dag.

Inget konstigt att man kanske får finna sig i att sitta inne en dag, men när det tar tid…lååång tid.

Eller när kommunen inte röjer bort snön från trottoarerna.

Och så ringer man och får svaret att brukaren får väl finna sig i att sitta inne under vintertid!!

Diskriminering!!