Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettövrigt
Läst 3541 ggr
LaSadie
0

Batteriet la av (bil)

För några dagar sedan så ville inte vår bil (Prius 2005) starta. Det verkar som att batteriet la av och den är nu på verkstad för att se vad som är fel på den.
Vi köpte bilen för inte så länge sedan (privat). Är det något som den gamla ägaren ska stå för? Jag har ingen aning själv utan det var något min syster mumlade om Glad

AnnaLundin
0

OM jag har förstått saken rätt så är det "runt hörnet-garanti" vid köp mellan privatpersoner.

Batterier kan sluta funka när som helst, de har inte så lång livslängd. Jag skulle nog säja att det bara är att köpa ett nytt batteri och se glad ut.

Hade ni handlat av bilfirma hade det förmodligen varit i ett annat läge.

LaSadie
0

Okej, som jag misstänkte :) Tack för svaret!

nagithas
0

Bilfirmor har dock en förmåga att chockladda gamla batterier och sätta in i begagnade bilar och när garantin löpt ut dör batteriet och man får köpa ett nytt.

[Maine]
0

På nya batterier kan det finnas garantier. Sa fd ägaren något om att de köpt nytt sådant?

Annars är det ju bara att köpa ett nytt..

När jag sålt bil med ganska nytt batteri, så har jag skickat med garantikvittot.

LaSadie
0

Vi var och bytte batterie. När de tog ut batteriet var det ett cirka 5 -10 cm islager under det. Kanske det som orsakade batteriehaveriet… Men nu är batteriet bytt och bilen funkar fint fint :)

[Maine]
0

Det är många batterier som strejkar i kylan..