Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikett: konsumenträtt
Läst 2650 ggr
sweet_heart83
0

Grannen från helvetet!

Grannen från helvetet!

Har skrivit en likadan "tråd" i relationer i focus men någon föreslog att jag även skulle skriva samma sak här. 

Jag och min sambo bor granne med ett monster!! Vi bor i ett lugn, fint och populärt område där det råder stor trivsel, förutom just i vår trappuppgång. vägg i vägg med oss bor en man i ca 30-35 års åldern. han har tydligen tidigare haft problemmed droger och för tillfället vet vi inte hur det ligger till med detta.Men det är en obehaglig man. Han är alltid tyst och verkar nästan blyg när man möter honom i trapphuset men inne i sin lägenhet så kan han i timmar slå i väggarna,¨och skrika obegripliga saker.

ovanligt är inte heller att han blåser i trumpet. detta kan pågå nästan dygnet runt(jag skojar inte) i flera dagar. Och han SPELAR inte, han bara blåser rätt ut, det låter jätteilla! Ibland slår han upp fönstrena påvid gavel, skiker rätt ut och slår på fönsterbläcket en lång stund. Vi har ringt securitas som är "störningsjour" i vårt område men det resulterar bara i att han "ger igen" med ännu mer oväsen…

Efter att vi fick höra att han misshandlat en man i vår trappuppgång och förstört en ytterdörr hos en annan boende så illa att den fick bytas så har vi inte vågat klaga mer. Det var nämligen det dom hade gjort som råkade ut för detta. Självklart kan man säkert genom att ständigt klaga hos föreningen och anmäla honom hela tiden, tillslut få honom vräkt men iochmed att han misshandlat folk som klagat så vågar man inte,man kanske hinner bli brutalt misshandlad innan det går så långt att ett vräkningsbesut går igenom…

Förstår inte att detta får pågå hos en så stor bostadsrättsförening som HSB!! Jag är ärligt talat livrädd, det är hemskt obehagligt och man vet aldrig vad som väntar

Inte roligt att vara rädd för sin granne…

Ida
0

Usch, det låter ju fruktansvärt!

Jag förstår din rädsla, men det bästa är nog ändå att gång på gång klaga hos föreningen. Äger han sin bostad? Det är ju lite svårare att bli vräkt som bostadsrättsinnehavare än som hyresgäst vad jag förstår?

Kan man inte ringa polisen annars?

sweet_heart83
0

Ja, han äger sin bostad, det är en bostadsrättsförening.Jag har också hört att det är svårare att vräka någon från sin bostadsrätt…tyvärrGråter

Lullan1
0

Det är väl bara för bostadsrättsföreningen att lämna in en ansökan om avhysning / handräckning till kronofogden? Störning måste väl vara grund om något för att tvingas flytta?

sweet_heart83
0

#3 jag ska kolla upp det där med kronofogden. visste inte att dom hade hand om sådana ärenden. Ska prata med ordföranden i föreningen. tack

Niklas
0

Kan ni inte ringa polisen? Är man rädd för en granne borde de kunna göra något. Kommer de dit och han är drogpåverkad borde de väl kunna ta honom med sig.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

montax
0

http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=6329

http://www.hsb.se/hsb/jsp/polopoly.jsp?d=20331&a=59178

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910614.HTM

http://lagen.nu/1991:614

Misshandeln och den förstörda dörren borde räcka som skäl för vräkning tycker jag.

Kan inte alla drabbade grannar tillsammans skriva ihop ett klagomål till föreningen och ta upp alla störningar som sker. Notera exakt vad som sker och vid vilken tidpunkt.

Hjälper det inte att klaga hos ordföranden är det bara att gå vidare uppåt i HSB.

Är grannen stökig på natten så är det nog bara polisen som gäller.

Lullan1
0

Hur har det gått?

sweet_heart83
0

Inte mycke har hänt tyvärr… suck

Hsb´s huvudkontor har ju alla klagomål, misshandelsanmälan och annat på sitt bord. Känns inte som att det är så mycke mer vi kan göra. Jag vågar ju personligen inte heller göra så mycke eftersom jag är så rädd för honom(grannen)…Gråter

Hade jag inte varit det, och hade det handlat om en "vanlig" störande granne så hade man ju tagit i med hårdhandskarna för att få bort honom, men varken vi eller någon av våra andra grannar vågar ju….

montax
0

Kanske dags att tipsa tidningarna? HSB har ju varit i tidningen förr. :-)

Man ska inte behöva tåla den typen av störningar någon tid på dygnet. Och man ska inte behöva vara rädd för sin egen granne.