Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettbojkott
Läst 2556 ggr
Staffan
0

7-Eleven & Pressbyrån

Någon mer än jag som såg kvällens Insider

Sjukt att ingen myndighet kan sätta stopp för det uppenbara bedrägeri som 7-Eleven håller på med! Att franchisetagarna blir lurade känns ju helt uppenbart.

Jag kommer framöver handla så lite det bara är möjligt på 7-Eleven och Pressbyrån (som tyvärr har samma ägare) nu när man vet vilka ******* pengarna hamnar hos….

Mvh // Staffan

Celia
0

Missar aldrig ett avsnitt! Jag hade inte en aning om att det var så där.

Mvh, Cecilia

Ida
0

Jag försöker ta programmet med en nypa salt, men den här gången var det verkligen uppenbart att Reitangruppen (ägarna till 7-elevens rättigheter i Sverige) utformat oskäliga avtal med franschiseägarna. Många har ruinerats pga detta och det är ju fruktansvärt!

Företrädarna var dessutom oerhört nervösa och hade inga bra svar alls tyckte jag, så det är helt säkert något skumt med detta!

precis
0

Det där är i princip ett storstadsproblem. Det finns så många som vill bli franchisare och ha sin egen butik i just centrala sthlm, så Reitan kan göra som dom vill med avtal och betalningsvillkor. jag går inte längre till någon av deras butiker. det finns ju fristående kiosker med samma utbud.

Är det nån som vet om Time-kioskerna hör till Reitan eller nån annan kedja?

Ida
0

#3 Ingen aning om de hör dit.

Menar du att du tror att avtalen ser annorlunda ut i andra delar av landet?

Lotta_A
0

Jag missade Insider. Någon som vet om det är repris någon gång?

precis
0

#4 nej, jag menar mest att ledningen hanterar de olika franchisetagarna olika hårt. det verkade som avtalen var lite underliga och kan tolkas på många olika sätt. Det var några avtalsjurister som fick läsa dom, och de hade inte någonsin sett så skumma kontrakt.

Celia
0

#5 - det går att se alla avsnitt på kanalens hemsida :)

Mvh, Cecilia

Ida
0

#5 Brukar även gå i repris ganska sent på söndagskvällar.