Så dyrt med musik!
Varför är det så dyrt att handla musik?
Att köpa ett vanligt nytt CD-album kostar i dagsläget nästan 200 spänn. Det priset tycker jag nästan aldrig att det är värt. Jag förstår faktiskt att folk piratkopierar så att det står härliga till i ren protest mot de rådande priserna… :-/
Varför ska det behöva kosta så mycket?
Mvh // Staffan
Momsen, hi hi.
Skämt åsido, det är faktiskt dyrt. När jag bodde i spanien kostade de flesta skivor 11,90 euro eller under, vilket jag tyckte var rimligt.
Man behöver ju inte heller köpa de allra nyaste skivorna. Efter ett tag blir dom billigare och min kompis köper nästan alltid skivor för 20-50 kr..
I alla fall! Jag håller med om att det är fruktansvärt dyrt, inte alls värt det. Hur svårt är det att bränna en skiva eller ladda ner när det är gratis? Så blir det ju när musiken ska vara så dyr att köpa…!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Men hur kul är det att handla gamla skivor bara för att de är billiga? Jag tycker det är galet att man kan köpa nya bra filmer på DVD billigare än vad ett album med musik kostar.
// staffan
Staffan: Det finns en sträng med namnet "Piratkopiering" en bit ner, där kan du få lite tips för att göra det billigare
Skämt åsido, det finns väl en lite bättre utbud och möjlighet att köpa både singlar och album via nätet idag och då kan man väl få album för runt en hundring?

Kolla på www.cd-wow.se där är det mycket billigare…
Man kan ju lyssna på mycket musik gratis också. Musiker och band som själva lägger ut sina skapelser på myspace och soundclick.com t.ex.
Det finns ganska mycket som är skräp, men också enormt mycket bra musik, från hela världen, som alltså ofta är helt gratis, direkt från den som skapat den.
För vem vill egentligen betala monopolet SonyTimeWarner, för en Britta Spears, eller en Metallica-platta???
min musik är gratis här: www.precis.to/johan
#6 Metallica är bland de få artisterna jag betalar för :)
#7 De är ju också bland de få artister som starkt uttalar sig och kampanjar emot piratkopiering. De flesta andra band ser internets raka kanaler direkt till sina fans som en extrem fördel i den hårda konkurrensen.
jag säger inte att piratkopiering är rätt, men att det är ett fenomen som inte går att hindra
människor har skapat musik (och konst) och spelat för andra mycket längre tillbaks än det fanns skivbolag som ska tjäna pengar… och man har också skapat "blandband" oavsett hur brusig tekniken varit… :)
#8 Ja fast de har ändrat sig en hel del i den frågan. Det var ju under Napster-tiden som framför allt Lars (trummisen) gick hårt framåt med antipirat-åsikter och åtal hit och dit. De har insett nu i efterhand att det inte var riktigt rätt väg att gå och började efter det även lägga ut mycket gratismaterial via sin hemsida.

90 kr för ett album på iTunes…
---
Jag gillar att det nu går att köpa (ladda hem) enstaka låtar för ca 13:- låten.
(Jag ogillar nämligen att stjäla…)

Branschen är i gungning överhuvudtaget, och att erbjuda konsumenterna något extra när de köper skivan har inte slagit skivbolagen överhuvudtaget…
Priset är mysko överhuvudtaget - Brother in arms som var det första album jag köpte på CD kostade om jag inte minns fel 169:- Det var iofs en hel del år sedan, men nog borde det ha sänkts under tiden?
Idag spelas det (skit-)musik i radio dygnet om, det finns hur mycket gratismusik att lyssna på som helst och det finns massa annat att bränna pengarna på. Konkurrensen om ungdomars pengar är 100-falt hårdare idag än för bara ett decennium sedan.
En ful sak som skivbranschen hela tiden gör är att de jämför siffrorna idag med siffrorna kring sekelskiftet då CD:n hade fått sitt breda genombrott - då köpte nämligen alla sina gamla album på CD och gav därmed en enorm merförsäljning.
Skivbranschen har inte sett bottnen än tror jag, men priserna lär knappast sänkas…
//Zac

Alltså jag har inte riktigt fattat denna diskussionen om att musik är så dyr. Det finns en anledning till att musik på CD kostar det den kostar, det är vad folk är beredda att betala för skivan kommer att betala.
Tvivlar starkt på att ifall en CD skiva kostar 90 kr eller tom 50 kr kommer att sälja så mycket mer. De som är ärliga kommer att köpa skivan de som är tjuvar laddar ner den.
Det som är problemet med CD för mig är att det är så j*vla obekvämt format.
1) Måste palla mig ner till en skivbutik och hoppas på att skivan finns där.
2) Måste stå i kö för att vänta på att få lyssna på den lite innan jag köper den så att den inte är helt kass.
3) Jag måste åka hem och stoppa in den en annan makapär och lyssna på den.
4) CD måste sorteras fysiskt i en hylla
5) Jag måste ta någon form av backup på den för att skivorna blir så lätt repiga.
6) Det är så omständigt att hitta/byta en CD i en CD spelare
(allt ovanstående som även applicerar på HDDVD och blueray)
Därför tycker jag att handla musik på nätet är bättre på alla punkter.
---

En följdfråga på ditt intressanta inlägg Charlie, är givetvis var du står ifråga om DRM, som i mitt tycke gör livet oerhört obekvämt och gör att jag fortsätter köpa CD som jag själv rippar och sedan kan göra vad jag vill med.
Vi har alla rätt att kopiera av vänner - det är därför vi idag betalar extraskatt på kassetter, CD-R och DVD±R, men DRM gör det i de allra flesta fall omöjligt!?
Är det inte en fantastisk situation där jag som konsument betalar skivbolagen pengar som de delvis använder för att fortsättta utveckla DRM-strunt som gör att mina konsumenträttigheter får stryka på foten, att jag får en massa problem och inte minst att jag inte - i vissa fall - ens kan göra backup på skivor/MP3-or jag faktiskt köpt? Jag kan räkna upp ett dussintal tillfällen då mitt liv hade blivit betydligt enklare om jag helt enkelt hade dragit ner musiken från nätet.
Så länge som skivbolagen inte förstår denna problematik så är de helt enkelt dömda till undergång. De har helt enkelt inte monopol på hur vi konumenter vill konsumera vår musik.
Det ploppar upp community efter community som faktiskt tillgodoser mångas musikbehov idag, artisterna lär snart förstå att de kan skippa steget med skivbolag och stoppa de pengarna som ett onödigt mellansteg tar i egen ficka.
Vi har så mycket att välja på att exklusiviteten i en skiva musik betyder noll och intet. Vi impulskonsumerar idag, vi plockar åt oss 3 musik-CD för 99:- i kassakön på ICA. Lyssnar på skivorna och sedan åker de in i hyllan och glöms ofta bort. Musiken har blivit slit och släng - och skivbolagen stretar emot utvecklingen genom att hålla kvar priserna på en exklusiv platå.
För att avrunda och konkludera lite så är CD idag i mitt tycke det minst obekväma alternativet - om man undantar DRM-fria MP3-or direkt från nätet. Men priserna måste ner till lösgodisnivåer!
//Zac

Vet inte riktigt vilken DRM lösning du syftar på? Den DRM lösning som iTunes använder sig av innebär att:
* Man kan spela musiken på 5 st datorer (samtidigt). Byter man dator kan man authenticera en ny dator och en den först authenciterade måste om-authenticeras för att kunna lyssna på den igen. Detta innebär att det är lite strul första gången man ska lyssna på en ny dator men sedan är det hur smidigt som helst.
* Jag kan göra hur många CD-R kopior jag önskar av musiken
* Jag kan ha musiken på hur många iPods jag önskar.
Har lite svårt att se hur detta begränsar mitt lyssnande.
Jag har aldrig köpt en CD skiva utanför en skivbutik, vet inte om det säger något om mitt köpbeteende eller vilken musik jag lyssnar på.
Att svenska artister får pengar för att jag köper en CD-R skiva är direkt skadligt, föraktar alla dylika schablonavgifter eftersom det bara innebär att pengarna hamnar i lata K-arbetares händer.
---

Jag tycker musik är dyrt! Men jag tycker också att prissättningen är fri, dvs musikbolagen/musikerna får ta betalt bäst de vill…