Hjälp - Media Markt tvist
Fann denna sidan då jag läste på om reklamationsrätt via google.
Skriver rätt utförligt nedan och ber om ursäkt för att det blev långt.
Så här ligger det till:
Datorn är köpt på Media Markt i Norrköping den 9/12 2008. Datorn köptes för 13490 kr och 1 års garanti bara. En HP TouchSmart.
Under garantiåret så krånglade datorn titt som tätt, men jag är ganska så datakunnig och provade att formatera om och fabriksställa datorn. Det funkade. Tyckte dock att jag fick formatera om den lite väl ofta.. men å andra sidan har jag inte haft så pass ny och häftig dator förut och trodde det är normalt.
När 1 års garantin nyligen gått ut, så krånglade datorn ännu mer. Nu hjälpte det inte längre att formatera, för problemet kom tillbaka bara få dagar efter. Så jag hörde då av mig till HP service. Dom guidade mig via mail i några veckor, men sa till slut att det verkar för svårt, så jag får lämna in den på media markt.
24/2 2010, så lämnar jag in datorn på Media Markt och den skickas iväg till HP för service. Eftersom jag inte hörde något från Media Markt som utlovat, så ringer jag och frågar hur det går. Datorn är redan hos dom och dom har haft den ett tag säger dom. Men ingen som hört av sig till mig. Hur som helst så hämtar jag datorn den 12/3 2010.
Dator ej lagad på service, felen kvarstod och felen blev mer och större, kunde nu ta dagar att komma IN i datorn tex. BIOS hängde sig vid ett tillfälle.
Fick lämna in datorn åter igen hos Media Markt, datumet var 27/5 2010 och denna andra gång så behöll Media Markt datorn på sin egna service.
När det gått några veckor så ringer Media Markt till mig och säger att dom jobbar aktivt med datorn men dom finner inga fel alls. Dom säger att dom har sett recovery skivor som sista utväg i försök. För dom har ju redan provat Allt som sagt.
Inte ens HP har skivorna till min datorn sa dom, men efter många om och men så har dom funnit recovery skivor säger dom och det kommer dröja ytterligare 4 veckor att FÅ skivorna till butiken. Inte säkert skivorna löser problem, men deras sista utväg.
Jag blev lovad att det ska bli GRATIS, med tanke på hur lång tid datorn var hos dom.
Efter kanske 6-7 veckor så besöker JAG Media Markt och frågar hur det går egentligen. Precis som första gången så fick JAG ta intiativ pga att jag inget hörde ifrån dom.
Den skiva som skulle ta 4 veckor att få till butiken fanns visst inte trots allt. Recovery skiva till min dator. På Media Markt så säger dom att datorn i princip är att kasta. Den går INTE att laga.
Det enda dom kan råda mig på Media Markt är att kontakta mitt försäkringsbolag och hoppas på att kanske få ut någon summa via dom, eller så. Jag kan hämta datorn eller låta dom behålla datorn sa dom, men den GÅR INTE att laga alltså.
Så Hämtade datorn i slutet på augusti 2010.
Datorn är i lite sämre skick än då jag lämnade in datorn till dom dessutom. Kommer inte ens in till skrivbordet nu och det kommer upp konstiga rutor.
Jag Kontaktar KO i Norrköping. För jag har ju produktgaranti i 3 år. KO kontaktar Media Markt och dom säger att jag kan lämna in datorn så kan dom prova att återställa program och sådant. TIll en summa på 770 kr + moms.
Vilket är konstigt då jag ju skulle få det gratis. Men även konstigt då dom ju provat ALLT och inget fungerat alls. DEN GÅR INTE LAGA, sa dom ju… så hur går detta ihop?
Tvisten i dagsläget??
Okej… datorn är kass och går inte laga.
Men borde jag inte få ut nån summa pengar eller nått. Garantin är ju slut, men produktgarantin är ju på 3 år, så går alltså ut i december 2011.
Ska jag ha kastat ut 14.000 på en produkt som krånglar och är kass efter garantin gått ut. Sen ha den på service i ett halvår och då dom säger att den är att kasta, så ska jag alltså från grunden spara ihop till en NY??
Undrar också om Media Markt kan göra så här??
Dom väntade på skivor som ska komma om 4 veckor (då).
Sen efter 6 veckor får jag ringa och då vet dom sen ett tag tillbaka att det visst inte existerade skivor alls.. men ingen ringer mig som utlovat.
Sen säger att den går INTE laga. Men då KO ringer dom så säger dom till KO att jag kan lämna in den och få den lagad för 800 avrundat. Men…. den gick ju inte laga.. har Media Markt ljugit då?….
Kan jag få ut en ersättning eller hur ska jag göra???
åter igen, ber om ursäkt för allt text, ville ha med allt så ni har all info om ni undrar nått
OM jag vore du skulle jag kontakta Allmänna Reklamationsnämnden för att få råd. Generellt har man ju 3 års reklamationsrätt enligt lag, om man kan visa att det är ett tillverkningsfel som är problemet.
När det gäller datorer är det alldeles för svårt för oss vanliga dödliga att avgöra vad som är "medfödda" fel och vad som kan komma från klantiga användare, så jag vågar inte ge dig mer råd än sådär.
Lycka till!
Jag är väl tråkig, men jag tycker nog att du skulle ha påpekat felen tidigare innan garantin gick ut, eftersom du är datakunnig och tyckte att det var fel oftare än normalt.
Hade det varit jag så hade jag ringt försäkringsbolaget som MM råder till. Sen är det ju svårt att bevisa att tillverkningsfel fanns från början..
Lite OT: när jag köper varor så kan jag ibland ta en extra försäkring, om den är billig och saknar självrisk. Annars har jag någon försäkring på Folksam, där jag betalar halv självrisk, 750kr, det har jag utnyttjat några ggr, så den är toppen!
Detta är första gången jag har en Ny dator. Förut har jag haft hemmabyggda eller bara äldre. Denna var en splitter ny och utan skivor och allt. Med ett knapptryck så formaterar man för allt är inbyggt redan, program och allt.
Inget jag är van vid alls.
Är van att ha skivor till minsta grej och vid formatering tömma hela burken för att lägga in att från scratch. Så detta var ett nytt område för mig på flera sätt.
Det första man gör då en dator då en dator krånglar är att kolla så inga program krockar. Har man lagt till ett program nyligen så kan man prova att ta bort det tex. Men jag hade knappt några program.
Nästa steg man då gör är att formatera. Problemet löstes dessutom.
Man brukar behöva formatera om en dator 1 gång per år, men jag fick göra det 3-4 ggr första året. Vilket jag trodde var normalt på nya datorer. (ibland är ju äldre teknik mer stabilt) ..Problemet löstes ju dessutom för några månader så inget jag tänkte mkt på just Då.
Men då 1 års garantin gått ut, så blev det större problem och Då funkade inte formatering som lösning längre. BIOS hängde sig t.o.m och det var DÅ det blev nämnvärda problem, värt att ta med service.
Jag är inte jätte kunnig på dator, men jag har rätt goda kunskaper. Men som sagt… detta med splitternya och coola datorer är nytt område.
Hade tatt tex 5 års garanti då datorn köptes, men eftersom jag är sjukskriven utan sjukersättning, så fanns inga pengar och jag behövde datorn då min gamla pajat. Så fick ta med bara 1års garantin.
Vad gäller försäkring så är jag noll kunnig på sånt. Har aldrig heller behövt använda detta förrän nu och har för någon vecka sen skaffat allrisk och allrisk extra hos min försäkring hos folksam. Nu är jag försäkringsberedd inför framtida händelser. Men som sagt, det är svårt att vara kunnig på områden man aldrig varit utsatt för att använda.
Har ju hur som en produktgaranti på 3 år. Reklamationsrätt.
#3 Men frågar inte datorn om man verkligen vill formatera? Och de senaste åren så skickar de inte med skivor, man får bränna dem själv.
Visst, tre års fabrikationsgaranti. Om du kan bevisa att felet fanns från början, det är inte lätt att bevisa det. Den garantin är ingen självklarhet, jag har också varit där och det är svårt att bevisa..
Jag är ingen nybörjare på datorer, jag har haft några, så jag vet vad man gör när den krånglar.. Och jag formaterar inte om en gång om året, det har jag gjort en gång på fyra datorer..
Däremot kan man behöva göra systemåterställningar ofta, det är inga konstigheter.
Kan du bevisa att det är ett fabrikationsfel? Det är väldigt svårt.. så tyvärr tror jag att det blev läropengar för dig, men jag hoppas verkligen att det löser sig.
När det gäller teknik, så är det bra att gardera sig med antingen ett bra tillägg på hemförsäkringen, försäkring genom försäljare, eller ta itu med saker och ting direkt inom garantin.
i detta fallet så finns inga självklarheter vad som gäller, så jag upprepar min åsikt om kontakt med ARN…