Posten kl 16?
Posten vill eventuellt börja dela ut posten senare, fram till så sent som ca kl 16. Har tydligen blivit en stor debatt om detta och många tycker det är dålig service.
Personligen har jag svårt att se vad det spelar för roll om posten kommer kl 11 eller kl 16. Kan inte komma på någon typ av post som är så viktig att jag inte kan vänta till kl 16.
Vad tycker ni? Är det okej att posten delar ut din post först kl 16?
Oskar
Ja, absolut!
Med mindre post att dela ut måste de lägga om sina rutter och så bråttom kan det ju inte vara. I alla fall inte när det gäller post till privatpersoner.
Man kan ju maila om det inte passar! :)
För privatpersoner kan det kanske kvitta, men företag…

#2 ja företag spelar det stor roll…
Men även privatpersoner ibland.
Självklart kommer det att innebära förändringar för alla. men nu är det så beslutat att posten ska vara en affärsdrivande verksamhet. Vill vi ha posten på förmiddagen, öppna kassakontor m.m utan att som enskild person få betala vad det kostar så blir det att ta det från skatten. Nu är inte så fallet att det är en prioriterad verksamhet att skjuta till mer skatt på vilket får följden att posten ser över sin organisation.
Är det väldigt bråttom med någon försändelse så blir det väl till att betala en extra slant för en expressförsändelse.
Jag får hellre posten kl 16 än betalar mer för att kunna köpa tjänsten helt enkelt.

De flesta jobbar väl ändå och kommer inte hem förns efter 16. Så jag ser inte problemet. Och de som inte jobbar, de får kanske jobb snart. med lite tur .-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#6 Vi är rätt många som inte jobbar så…
Idag jobbar jag 14:30 - 22:15.

Jag håller med Ida. Vill inte betala mer för att få posten tidigare. Och det finns ju en mängd andra tjänster man kan utnyttja om man vill ha fram saker fortare, typ bud.
Oskar
Det är hederlig tposten skall komma 11:00 :D!

#9 Ja men varför? Vad får du för viktiga brev som inte kan vänta till kl 16? :)
Jag kan bara konstatera att i våran familj skulle det inte funka att vänta så länge, den kommer 13.00 nu och det är lagom;)
Vi har redan haft kvällsposten i många år, dvs sällan här före kl 14…
Nu har de iofs lagt om rundan så vil får posten redan vid 12-snåret, det känns ju jättelyxigt! :D
Ingen här hemma hämtar posten förän 16.30 så det kvittar för oss.
Jenna

#11 Ja men vad är det som gör att ni inte kan vänta till 16? :)
#14# Det drivs ett företag här;) Samt att jag vill kunna läsa posten direkt efter skolan;)
#14 man kan ställa samma fråga till alla som går runt på stan o tjattrar i mobiltelefon. vad är det som är så bråttom att det inte kan vänta till du är hemma, eller på kontoret. ;) hehe… (det är otroligt svårt att förklara för ungar idag hur man klarade sig utan direktkontakt m alla kompisarna för ca 15 år sen)
#15 företag kan skaffa postbox o få posten kl.8-9 på många orter om det är så bråttom att man inte kan vänta.
För min del så räcker det om posten kommer ca var tionde dag, man vill ju inte ha räkningarna ändå, när de väl kommer.

Och det är så vitt jag vet fritt fram att starta konkurrenade postbolag. Dvs om det finns efterfrågan på att få post utdelad tidigare/oftare så kommer det säkert sådana tjänster.
Oskar
Jag vill inte betala extra, så känner jag. Där jag bor har vi lantbrevbärare och posten levereras kl 10. Det känns bra de dagar jag inte jobbade eller som nu när jag är mammaledig. Vill jag inte åka in till stan för ett litet ärende på posten så fixar lantbrevbäraren det och så slipper jag grubbla på det. Eller paketen kommer oxå vid 10, då hinner jag packa upp och göra iordning till kunder till eftermiddagen, på så sätt är det skönt.
Men jag vill inte betala extra, då får den väl komma senare.

Jag märker att det är sällan jag går och väntar på något brådskande per brev eller paket numera. Mer än mina sticklingar…
Så 16 skulle vara OK för mig.

Frågan är väl egentligen om staten ska subventionera posttjänster?
För min del har det ingen betydelse. Det är så sällan jag vet vilken post jag ska få en viss dag att jag inte skulle märka om den kom en dag senare eller två.
De gånger jag väntar viktiga paket brukar jag ändå ringa till postkontoret och fråga om det kommit. Då hinner inte avin fram även om den skulle komma vid halv sex på morgonen eftersom den ändå kommer dagen efter.
Har ni verkligen sådan koll på vad ni ska få att ni går och väntar på all er post på en speciell dag? Hur vet ni i så fall det?
Tom

Tidningar man prenumererar på är väl det man vill ha rätt dag. Annars är det numera tyvärr mest tråkig post.
#21 Jag köper en del via Tradera. Då får jag ofta veta när det är skickat…
För mig spelar det ingen roll när posten kommer 16 är OK.
#22, Men tidningar lär väl inte påverkas av detta eftersom det är tidningsbud som delar ut dem.
#23, Även om du vet vilken dag det är skickat så kan posten lika gärna ta en dag extra innan den kommer…
Tom
#25 Nej, jag tycker posten är duktiga på att leverera dagen efter.